Jump to content

Bunnstoff på "ny" ubehandlet plastbåt. Trenger litt tips

Aquapro

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å få på bunnstoff på min ett år gamle båt. Det er en 17 fots rib.

Jeg brukte den i fjor sommer helt uten bunnstoff, men tok opp båten flere ganger for å høyttrykkspyle.

Når jeg tok den opp på høsten vaska jeg den godt med høyttrykk og svamp, og fikk den helt ren.

Jeg kan fortsatt se hvor vannet har stått til.

Det jeg lurer på er rett og slett fremgangsmåten på dette.

Er det å gå på med sandpapir for å "matte ned" overflaten. Så smøre på primer, la tørke, og deretter bunnstoff?

Har lyst på selvpolerende bunnstoff. Og fargen skulle helst vært hvit. Båten er hvit, med lysegrå pontonger.

Tar imot alt av tips med stor takk :)

Hilsen en nybegynner

Hei. Jeg har akkurat gjort dette selv, la siste strøk med hvit SeaJet 033 Shogun selvpolerende for et par timer siden. Fremgangsmåten er som følger:

- Vask båten under vannlinjen med Aceton. Hvis ikke kan du vistnok slipe skitt inn i gelcoaten.

- Mattslip med 80 eller 100 kornings sandpapir

- Skyll med vann, og vask med Aceton og skyll igjen (tror jeg, sikker på Aceton, men ikke skylling)

- Legg to til fire strøk med primer, jeg brukte Hempel tokomponent epoxyprimer

- Legg så to eller fler (etter ork og/eller behov) med bunnstoff

Jo mere nøye du er med grunnarbeidet til og med priming, jo enklere vedlikehold vil fremtiden gi.

Slipejobben kan høre slitsom og vanskelig ut, men er ikke så aller verst faktisk. På vår 16-foter gikk det rimelig raskt. Den enkeltoppgaven jeg brukt mest tid på, var faktisk å sette vannlinjen.....

Ferdig!

Et par erfaringer jeg gjorde meg underveis: Husk maske, briller og hansker. Gelcoat er noe dritt å puste inn, primer og bunnstoff er kjipt å vaske bort fra hender. Jeg fikk en bitteliten gelcoatbit under øyelokket, og det svei noe jæ..... og var vanskelig å fjerne. Derfor briller.

Hvis du går i emnearkivet finner du masse om akkurat dette, samme hvis du bruker søkefunksjonen.

Har lyst på selvpolerende bunnstoff. Og fargen skulle helst vært hvit. Båten er hvit, med lysegrå pontonger.

Mange er skeptiske til hvitt bunnstoff, men har selv erfaring med Hempel hvitt bunnstoff på tre forskjellige båter over en ti års periode og har vært veldig fornøyd! Legger på litt hvert år og spyler godt av/ned ved opplag på høsten. Har også valgt hvitt fordi det synes minst på joller, skjærgårdsjeeper, RIB'er osv og jo mindre bunnstoffet synes, jo bedre etter min smak.

Ellers har du vel fått de svar du trenger.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker for alle svarene, nå vet jeg litt mer fremgangsmåte hvertfall :)

Ang groe på båten i fjor, så var det ekstremt mye som hadde grodd på forsommeren. Det var litt jobb å vaske vekk med høyttrykk og såpe og svamp. Etter hvert gikk det lettere med bare en høyttrykkspyling.

Jeg polerte ikke da.. Kanskje det hadde hjulpet litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...