Jump to content

AQ200D Volvo Penta V8, vann i oljen...?

Pledd 74

Recommended Posts

Saltvannskjølt motor. Har nå litt hvitt skum på oljelokket, og etterhvert virker det som det siger ned og blir grått i oljen også.

Det første alle sier er toppakning(er), men jeg tok kompresjonstest i fjor: resultatene var veldig jevn på alle sylindere: mellom 10-11 kg om jeg husker rett...

Det ryker ikke hvitt

Har satt på helt nye manifoldere og risere i år.

Noen snakker om kondens pga det kalde vannet som kjøler motoren. (jeg kjører uten termostat)

Motoren går som ei klokke, derfor har jeg litt vondt av bare å dra den ut for å erstatte den med ny.

Slik jeg ser for meg fremgangsmåten nå er:

- Ta en ny kompresjonstest å sjekke resultatene.

- Demonterer innsugsmanifold, prøver å ta denne forsiktig av i håp om at det er mulig å se en evt. lekasje på de pakningene eller defekter i innsugsmanifold.

-Endringer jeg har lagt merke til er at det er veldig markert varmgang i midten på hver side på innsugsmanifolden. Har blitt fortalt at der er betydelig varmere der enn andre plasser på motoren siden det er nærmest de to sylindrene og eksosen i midten på hver side. ( motorlakk er blitt svart i disse områdene.

Kommentarer til fremgangsmåte?

Edited by Pledd 74 (see edit history)

Motorlakken blir svart etterhvert, men det bør ikke bety så mye. Det her heller ingen grunn til å fjerne termostaten. Motoren går da på altfor lav driftstemperatur som resulterer i langt større slitasje og forbruk.

En defekt topppakning kan du ikke altid se ved hjelp av en kompresjonstest, og å ha hvitt skum oppunder lokket kan være normalt pga. kondens.

Men, grå olje eller antydning til grå olje er ikke normalt og har du det, er det en lekasje et sted. Kan like gjerne være en kjølekanal som har tæret opp, som det kan være toppakningen som evt. lekasje fra manifoild/riser.

Skru ut alle pluggene dine og inspiser de. Har du fukt på disse, eller antydning til at det har vært fukt (rust), så må noe gjøres. For å teste manifoild og risere, så kan du demontere disse og fylle bensin i kjølekanalen. Bensin trenger inn i de aller minste sprekker, og du vil kunne med litt tid se om det trekker seg gjennom på innsiden (kan hende du må bruke et lite speil og lykt for å se hele veien.

Skal du ta av innsugsmanifoild, så pass på å tøm motoren for vann først, ellers vil det vannet som er i manifolden renne ned i motoren når du tar av. Denne kan være litt "tricky" å få tett igjen uten at det er perfekte flater, så mitt råd er å ikke ta ut denne så fremt du absolutt må. Har aldri prøvd det før, men det må være fullt mulig å trykkteste en motor ved å blinde pluggene og sette på et lite trykk over tid.

Edited by Larspo (see edit history)
Motorlakken blir svart etterhvert, men det bør ikke bety så mye. Det her heller ingen grunn til å fjerne termostaten. Motoren går da på altfor lav driftstemperatur som resulterer i langt større slitasje og forbruk.

En defekt topppakning kan du ikke altid se ved hjelp av en kompresjonstest, og å ha hvitt skum oppunder lokket kan være normalt pga. kondens.

Men, grå olje eller antydning til grå olje er ikke normalt og har du det, er det en lekasje et sted. Kan like gjerne være en kjølekanal som har tæret opp, som det kan være toppakningen som evt. lekasje fra manifoild/riser.

Skru ut alle pluggene dine og inspiser de. Har du fukt på disse, eller antydning til at det har vært fukt (rust), så må noe gjøres. For å teste manifoild og risere, så kan du demontere disse og fylle bensin i kjølekanalen. Bensin trenger inn i de aller minste sprekker, og du vil kunne med litt tid se om det trekker seg gjennom på innsiden (kan hende du må bruke et lite speil og lykt for å se hele veien.

Skal du ta av innsugsmanifoild, så pass på å tøm motoren for vann først, ellers vil det vannet som er i manifolden renne ned i motoren når du tar av. Denne kan være litt "tricky" å få tett igjen uten at det er perfekte flater, så mitt råd er å ikke ta ut denne så fremt du absolutt må. Har aldri prøvd det før, men det må være fullt mulig å trykkteste en motor ved å blinde pluggene og sette på et lite trykk over tid.

Som sagt så har jeg nye manifoldere og risere, så disse er ikke problemet. Eneste jeg er litt usikker på er om jeg fikk skrudd godt nok til 2 av bolten på riserne...hadde bare 13 pipe og skuille hatt 1/2". Det var veldig trangt.

Om der lekker litt så er jo det å regne som en defekt manifold, man vil få trykk i kjølesystemet og dermed vise feil temperatur / ingen temperatur. Og vann i olje?

Skal sjekke disse i morgen da jeg har fått lånt meg en "smal" 1/2" pipe/nøkkel:)

Bra du sa det med vann fra innsuget og ned i motoren...det hadde blitt suppe i blokka mi i dag viss ikke..HEHE..

Jeg skal kjøre motoren litt til å se det an før jeg river løst noe. (båten er på vannet)

Et annet spørsmål:

Får man trykk i kjølesystemet om det er sprekk i kjølekanaler blokk?

Får man trykk om pakning eller innsugsmanifold er gåen?

Temperaturmåleren min viser feil i forhold til før (uansett om jeg ikke har termostat)

Nå viser den lik null, og det kan jo være luft/trykk i systemet...?

Edited by Pledd 74 (see edit history)