Poseidon Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 (redigert) Jeg mottok nettopp følgende skriv fra Sjøfartsdirektoratet. Spesielt de siste setningene kan muligens være til velsignelse for enkelte . . . . . Redigert 22.April.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Jepp, byråkratiet og jussen er til både glede og irritasjon. Oftest hører en om det siste... Men noen ganger er jussen på din side, og da er det godt å få hjelp :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Wandalen Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Copy fra SFD teksten :Produsentene må involvere et såkalt teknisk kontrollorgan for å CE-merke båter over 12 meter, unntatt båter som kun er beregnet for beskyttet farvann. Tekniske kontrollorgan er fagkyndige institusjoner som på vegne av myndighetene skal vurdere om båtene oppfyller kravene. Lurer litt på denne teksten, betyr dette at båter under 12 m ikke bør involvere Teknisk kontrollorgan?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Mange hadde nok ønsket at det var slik som du spør om Wandalen, men reglene er her: http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/C...v_fritidsbater/ Som du ser må alle fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Sjøfartsdirektoratet har desverre hatt litt problemer med oversettelsen , her er direktivet som Norge er bundet av og som er mere korekt: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...018:0035:SV:PDF Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Mange hadde nok ønsket at det var slik som du spør om Wandalen, men reglene er her: http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/C...v_fritidsbater/ Som du ser må alle fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området. Ja det er jeg ikke i tvil om. Men hvis du leser teksten jeg klippet ut står det Produsentene må involvere et såkalt teknisk kontrollorgan for å CE-merke båter over 12 meter Er det 12 fot det skal vere kansje? Kansje jeg formulerte meg litt snodig, det jeg mente var : Kan vi ce merke båter under 12 meter selv og slippe og blande inn Teknisk kontrollorgan??? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Desverre er det slik at man i dag må bruke tekniske kontrollorganer for å få godkjent båt importert fra annet land enn de som er innen EU systemet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Selv om det stilles relativt få tekniske krav for å "CE" merke en fritidsbåt, så viser det seg at det er ganske mye enklere å lage en båt på papiret enn å bygge båten i praksis. Det viser til å være flere enn bare båteierne som lurer på hvor gode båtene egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Produsentene må involvere et såkalt teknisk kontrollorgan for å CE-merke båter over 12 meter Hvorfor skriver SFD dette da ??? Feil? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Produsentene må involvere et såkalt teknisk kontrollorgan for å CE-merke båter over 12 meterHvorfor skriver SFD dette da ??? Feil? Jeg tror ikke det er feil. Det har vel noe med fartsområdet og hvem som da har myndighet til å godkjenne hva. Dette kommer vel også frem på merkeskiltet i form av liten eller stor bokstav for fartsområdet, hvor da liten bokstav betyr egenutført kontroll av produsent eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 (redigert) Jeg må si meg enig med Ole Petter sine betraktninger her om at det ikke er feil... Det er slik at båter under 12m kan bruke modul Aa og den åpner for egenkontroll for alle kategorier A t.o.m. D, men internkontrollsystemet som ligger til grunn skal være godkjent av TK.. For båter over 12 meter så kan ikke modul Aa benyttes untatt for kategori D båter som er beskyttet farvann... Dermed så er det som sjøfartsdirektoratet skriver i tråd med direktivet.. Det hele finnes her for den som vil lese Redigert 26.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg må si meg enig med Ole Petter sine betraktninger her om at det ikke er feil... Jeg synes det er rart når enkelte refererer til rådsdirektiver fra andre land som er oversatt fra ”foretningsspråket” i EØS, og trekker den konklusjon at Sjøfartsdirektoratet ikke kan jobben sin. Her er det ikke regelverket eller Sjøfartsdirektoratet som er problemet etter min mening. Problemet er når noen forsøker å omgå regelverket med et økonomisk motiv eller ikke bygger båten riktig på grunn av manglende kunnskap. Jeg arbeider ikke med CE merking, men enkelte systemer som skal være i orden for at båten skal kunne være CE merket. Bildet under viser at drivstoffslangen er klamret til de elektriske kablene til motoren, og dette er helt klart brudd på regelverket. Det er ikke bare Sjøfartsdirektoratet som setter fokus på at ikke alle båtene tilfredsstiller kravene, men også forsikringsselskapene. Jeg reiser til Oslo på tirdag for å ha et foredrag for forsikringsbransjen hvor da overskriften er ”Sjødyktig El. Anlegg i fritidsbåt”. Jeg synes det er forståelig at forsikringsselskapene ikke vil erstatte båter som ikke er i orden, for alle båtene som er forsikret skal være i orden til enhver tid. Sjøfartsdirektoratets rolle er vel å påse at båten er i orden på leveringstidspunktet. Hvis en båt brenner opp og man finner armeringen etter en drivstoffslange i samme forlegning som de elektriske kablene og det er påviselig at flere kurser i båten ikke har sikringer. Hvem skal da erstatte skaden? Båtbyggeren, en mekaniker som gjort en jobb i båten for lenge siden, båteieren som har lagt opp en del elektrisk utstyr selv eller forsikringsselskapet som i utgangspunktet forsikret en båt som ikke skulle kunne brenne opp med mindre noen satt fyr på den. Jeg tror noen ville ha godt av å sette seg inn i hvorfor vi har regler for hvordan en båt skal bygges før man setter i gang å kritisere de som har kontrollmyndighet. Reglene er er til for å beskytte båteieren. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg synes det er rart når enkelte refererer til rådsdirektiver fra andre land som er oversatt fra ”foretningsspråket” i EØS, og trekker den konklusjon at Sjøfartsdirektoratet ikke kan jobben sin.Her er det ikke regelverket eller Sjøfartsdirektoratet som er problemet etter min mening. Problemet er når noen forsøker å omgå regelverket med et økonomisk motiv eller ikke bygger båten riktig på grunn av manglende kunnskap. Jeg arbeider ikke med CE merking, men enkelte systemer som skal være i orden for at båten skal kunne være CE merket Du er nok etter mitt syn inne på noe vesentlig her.. Nå skal ikke jeg spekulere i årsaken til at det ev enkelte påstår at sjøfartsdirektoratet ikke kan jobben sin, men det er for meg nærliggende å tro at manglende kunnskaper om emnet er nok en medvirkende årsak. Når det gjelder det å omgås reglene så er jo det velkjent, da gjerne ut fra et øknomisk motiv. Jeg finner det litt merkelig at de som skal opptre som seriøse agenter i forbindelse med blant annet import av båter til Norge kan avsløre sin mangeldene kompetanse og ikke minst sin manglende seriøsistet på en slik måte som ble utvist i annen relatert tråd her på forumet. Jeg har heller ikke noen jobbmessig forbindeles med Sjøfartsdirektoratet, men har siden 2003 hatt jevnlig dialog med dem om det som har opptatt meg i forbindelse med CE problematikk knyttet til fritidsbåter. Utover dette så er det maskindirektivet som ligger med nærmest rent jobbmessig og der har jeg jobbet litt til og fra med CE merking og krav siden 1997. Når blir det mere elektro systemer å sette seg inn i..... skal bli morsomt det også.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
logget av Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 (redigert) Systemene som utvikles i proffbransjen blir etter behov innført i fritidsbransjen. Hvis vi ser på hvordan klasseselskapene melker yrkesfartøyene i dag fordi det er et stort marked for å kontrollere at båtene er i orden, så kan vi nå risikere å se samme tendens i fritidsbransjen. Dette kan vi etter min mening takke de som driver med lureri eller ikke har kunnskap nok til å bygge en båt, for hadde alt vært i orden, så hadde ikke dette markedet oppstått. (Vi kan vel også inkludere de private som oppgraderer båtene selv og ikke gjør installasjonene etter forskriftene). ABYC har allerede kurs for de som ønsker å bli kontrollører og dette systemet kommer til oss som en naturlig del når standardene harmoniseres. Det begynner med opplæring av skadekonsulentene nå i disse dager og ender vel med EØS kontroll lignende det vi har i bilbransjen tror jeg. (Hvis man da ikke klarer å snu trenden med at antall feil vokser). Det vi må huske på er at forsikringsbransjen konkurrerer, men de har allikevel en bransjeorganisasjon hvor de kan enes om hvilke områder de ikke skal konkurrere på. Det er ikke god butikk for noen å forsikre dårlige båter. Redigert 27.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.