Jump to content

Skal jeg kjøpe båt?

Kaptein Sabelmann

Recommended Posts

Kunnskapsrike båtfolk!

Jeg har endelig fått båtplass i Trondheim. Etter 5 år på venteliste. Bredde inntil 3,5m. Sikler litt etter 29-31ft cabincruiser som minimum holder Hurtigrutas 16 knots. Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg skal kaste meg ut i det, eller bare leie ut plassen og sitte på vent. Jeg er ikke maskinkyndig, men har en ingeniørgrad i elektronikk. Navigasjons og øvrige elektrospørsmål gruer jeg ikke for. Om jeg kliner til med handel, er jeg motivert for å bruke mye fritid på båten - både arbeid på den og bruk. Holder på med hyttebygging også oppe i Namdalen også som skal gjøres ferdig i sommer. Har en øvre budsjettramme på 450-500.000 på båtinvesteringen. Har tidligere hatt en Joda 7500 som jeg solgte i 1989. Har VHF-sertifikat, kan noen knuter og vet forskjell på styrbord og babord.....

Trenger noen gode råd fra båtfolk med erfaring, skal jeg kaste meg ut i det, hva skal jeg kjøpe, hva skal jeg se etter, hvordan avdekke vannpest, kvalitet på motor/gear/drev, hva kan jeg forvente å få i denne prisklassen?

Takknemlig for råd! :crazy: ?

Jeg ville starte med å følge med i bruktmarkedet fremover. Det høres ikke ut som det er grunn til å forhaste seg. Mange, også jeg, tror at det blir kjøpers marked en god stund fremover.

Ved å følge med på markedet får du nok etter hvert også mer klarhet i hva du ønsker deg.

Og: velkommen til bp. :cheers:

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg ville faktisk ha ventet med båtkjøp til jeg var ferdig med hytta, vet av erfaring at det kan lønne seg å konsentrere seg om enting av gangen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg ville faktisk ha ventet med båtkjøp til jeg var ferdig med hytta, vet av erfaring at det kan lønne seg å konsentrere seg om enting av gangen.

Stiller meg bak denne. Tenk over om du virkelig har tid til begge deler. Båt krever mye vedlikehold (=tid), det samme gjør en hytte, spesielt når den er under bygging. Døgnet har bare 24 timer, og du skal også sove, spise og gå på jobb innimellom! :wink:

Så kan du jo kose deg i pausene i hyttebygginga med å studere båtkataloger og båtannonser, og drømme om den nye båten du skal anskaffe om litt. Ikke bruk opp både hyttedrømmen og båtdrømmen på samme tid! :lol:

Kjøp deg båt, men unngå de værste "fellene"; kjøp ikke ukurante motormerker, kjøp ikke motorinstallasjon av hjemmegjort-typen, unngå drev(!), velg motormerke som har velrenomerte forhandlere/verksteder, velg båttype som passer for ditt bruk, gå etter båter som omsettes lett på finn.no, unngå amerikanske båter fra rundt 1985-1995 (mye dårlig her), skal du først kjøpe "gammelt"-kjøp før 1985. Vær ekstra på vakt for båter konstruert rund DAK-intreden (mye dårlige konstruksjoner).

Har vært 14 år i markedet og sliter på min 7 båt.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

...enig med Skvulpen, å ha båt er selfølgelig toppers. Men også båt krever vedlikehold og har du hytte i tillegg tror jeg faktisk du kan få problemer med å utbytte båten slik du ønsker.

Men det er jo til syvende og sist ditt valg :crazy: Tror ikke det blir noe problem å finne en fin båt i den prisklassen du nevner heller, ta en titt på www.finn.no og jeg er sikker på du finner noe du liker.

Lykke til :seeya:

Mvh Eirik

Sikler litt etter 29-31ft cabincruiser som minimum holder Hurtigrutas 16 knots sier du. Har selv tidligere hatt flere båter i den størrelsen men finn ut hva du og din familie har behov for. Sjekk litt rundt men til den prisen er jeg redd du må godt ned på 90 tallet for å finne noe i den størrelsen. Gjør ferdig Hytta og sjekk litt rundt og finn deres behov før du handler.

Lykke til og velkommen til Båtplassen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

unngå drev(!),

Hvorfor det ? Drev er helt topp bare du vedlikeholder det. Akslingbåter bruker mer drivstoff. Båter i denne størrelsen som han er ute etter egner seg best for drev . . .

Maxum 4100 scb, Chenette III

Båter i denne størrelsen får normalt fint plass i en 3.5 meter bås. Har selv en NB 8700 som er 3.30. Den er bredere enn de fleste i denne størrelsen. Uteliggerene er imidlertod lavt på siden av båten og der en den kanskje ikke mer enn 3.10-3.15 meter bred. Det er normalt at båtene er noe smalere i denne høyden.

Edited by OLPI (see edit history)
Vær ekstra på vakt for båter konstruert rund DAK-intreden (mye dårlige konstruksjoner).

Tranen2, kan du utdype dette litt? Hva er DAK? På hvilken måte er disse konstruksjonene dårlige? Er det noen spesielle fabrikat som bør unngås?

Tranen2, kan du utdype dette litt? Hva er DAK? På hvilken måte er disse konstruksjonene dårlige? Er det noen spesielle fabrikat som bør unngås?

DAK=DataAssistertKonstruksjon. Har endel erfaring fra plastbåtbyggeri med tradisjoner fra plastens (GRP) opprinnelse. Da DAK ble tatt i bruk, ble alle langtidserfaringer kastet på sjøen og PC'en ble den som bestemte. DET var tabbe! Dette sliter vi bruktbåtkjøpere med i dag... Der jeg jobbet fulgte vi erfaringer fra 60-70 tallet og støpte skrogene deretter. Båter fra samme tidsepoke kom innom og fikk ny framdriftsmaskineri og ny toppcoat og kommer vel innom om 30 år igjen for å få ny motor... Plasten var like fin! :smiley:

Edited by Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

DAK=DataAssistertKonstruksjon. Har endel erfaring fra plastbåtbyggeri med tradisjoner fra plastens (GRP) opprinnelse. Da DAK ble tatt i bruk, ble alle langtidserfaringer kastet på sjøen og PC'en ble den som bestemte. DET var tabbe! Dette sliter vi bruktbåtkjøpere med i dag...

Halloo!?

Ikke for å krangle, men den påstanden må sies imot... Eller i det minste nyanseres.

Har ei Fram snekke fra 1965 (plast!), Da var det ikke DAK, og den er dårlig (les; tynt) støpt, det som berger den er en rund skrogfasong, omtrent som et egg. Runde greier har egentlig også en sterk fasong.

Tror ikke du skal skylde på DAK, da dette bare gir en fasong/ design, og gir ingen informasjon (iallefall i de tidligere DAK program) om styrke og krav til opplegg/ lag, det igjen er båtbyggerens erfaring og rutiner, som lenge satte denne standarden.

Personlig så tror jeg at:

1: erfaringen de gjorde med "runde" (sterke) skrogtyper i båttyper som var ment å gå i deplasementfart gjorde det vanskelig til å gå over til å bygge

2: båter med rette skrogsider, rette bunnfasonger og planende skrogtyper (som må bygges (mye) sterkere enn de ovenfor) og

3: at et økt krav til inntjening gjorde det for fristende for mange produsenter å droppe et lag eller to (jeg mener; en hadde ingen erfaringer som tilsa at det ikke skulle gå?), som igjen svekket konstruksjonene.

DAK kan gis skylden for mye, men ikke akkurat det.

Påstand: Veldig få produsenter hadde, helt til begynnelsen av 90 (?) tallet tilgang til DAK med styrkeberegningsprogram.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"