Jump to content

Årets første båttur. en nedtur!


bayliner2858

Recommended Posts

Ja så er båtsesongen igang, på godt og vondt. :headbang:

Stolt var jeg da jeg la ut på tur med nypolert båt og service på aggregat og motor. :seeya:

 

Etter fire timer med stødig god gange sørøver skulle jeg slakke opp inne på Vågen i Bergen. Da var det bom stopp. Motorern stoppa , alarmen hylte og skipperen ble rimelig stressa. Midt blandt supply- og fritidsbåter lå jeg på drift. Ei lykke var at vinden sto mot land. Etter tjue minutter forbarma en smilende båteier seg over meg. Vi fikk tamp ombord og slep til Sakkariasbryggen, (ingen dålig plass og ligge). :cheers:

 

Fredag og helg i Bergen er ikke idell for motorhavari. Ingen kan hjelpe. :nono:

Mandag begynner det å skje noe; telefon til forsikringsselskapet, kontakt med takstmann, reparatører og til slutt Redningsselskapet gjorde susen. Slep til verksted og bussen heim. Nå er det bare å vente. Motto: om båt og motor er ship shape, kan alt skje!

Redigert av bayliner2858 (see edit history)
Link to post
Etter fire timer med stødig god gange sørøver skulle jeg slakke opp inne på Vågen i Bergen. Da var det bom stopp. Motorern stoppa , alarmen hylte og skipperen ble rimelig stressa. Midt blandt supply- og fritidsbåter lå jeg på drift.

 

Det var da du forbannet deg over å ikke ha kjøpt litt større båt, med to motorer! :) :seeya:

 

Får håpe problemet er billig/enkelt å løse! :wflag:

Redigert av Bayliner3258 (see edit history)
Link to post

Uff, det høres ikke bra ut!. Jeg fikk hele fjordåret spolert pga motorhavari, får håpe du er heldigere!

 

Har du noe formening om hva problemet er, eller venter du på tilbakemelding fra verkstedet? Hvilken motor har du?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene.

Motoren er en 2005 Penisular 310 hk. som har gått kun 75 timer. Etter mye feilsøking har de motorkyndige kommet fram til at dielselpumpa er røket. Dvs. Pumpa fylles, men den sender ikke drivstoffet videre fram til dysene. Håper at det er så enkelt som å skifte pumpe :flag:

Link to post
Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene.
Ikke for å strø salt i såret (eller sand i dieselen :lol: ) men ikke ta det for gitt at motorhavariforsikringen duger til noe som helst. Forsvindlingsselskapene har en egen evne til å definere det meste på en motor som slitedeler og dermed er skaden plutselig ikke dekket...

 

Jeg har en havarisak med bilmotoren min som for tiden ligger hos Forsikringsklagenemnda...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Dieselpumpen i Peninsularen er en Stanadyne DB2, her er noen sjekkpunkter å følge:

 

En annen ting er at om ledningen som styrer dieselkutt hopper at, så skjer nettopp det: Null diesel ut. Samme hvis selve solenoiden går fløyten. Da er det i såfall en bagatellmessig sak.

 

Skulle det bli en dyrere overhaling, som du må betale selv, kjenner jeg til et meget godt verksted i USA. Send meg en IM hvis interessert. Jeg kjøpte renovert pumpe der, med frakt og hele faderullan ble det rimeligere enn en overhaling her. Jeg er bent frem imponert over service og kunnskap hos disse folkene.

Link to post
Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene.

Motoren er en 2005 Penisular 310 hk. som har gått kun 75 timer. Etter mye feilsøking har de motorkyndige kommet fram til at dielselpumpa er røket. Dvs. Pumpa fylles, men den sender ikke drivstoffet videre fram til dysene. Håper at det er så enkelt som å skifte pumpe :flag:

 

Dette er vel en garanti sak.Forventet levetid på en dieselpumpe er jo mer en 3 år og 75t :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Importøren i Haugesund (Jan Vidar)påstår at det kun er et år på slitedeler og to på motor. Jfr. amerikanske lover :headbang::headbang:

Hvis han/de har importert for deg og solgt til deg, gjelder norske forbrukerkjøpslover. Da må det vel stå et firmanavn på fakturaen. Hvis du har importert selv, med litt assistanse fra han/de gjelder amerikanske lover.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...