bayliner2858 Startet 23.April.2008 Del på Facebook Startet 23.April.2008 (redigert) Ja så er båtsesongen igang, på godt og vondt. Stolt var jeg da jeg la ut på tur med nypolert båt og service på aggregat og motor. Etter fire timer med stødig god gange sørøver skulle jeg slakke opp inne på Vågen i Bergen. Da var det bom stopp. Motorern stoppa , alarmen hylte og skipperen ble rimelig stressa. Midt blandt supply- og fritidsbåter lå jeg på drift. Ei lykke var at vinden sto mot land. Etter tjue minutter forbarma en smilende båteier seg over meg. Vi fikk tamp ombord og slep til Sakkariasbryggen, (ingen dålig plass og ligge). Fredag og helg i Bergen er ikke idell for motorhavari. Ingen kan hjelpe. :nono: Mandag begynner det å skje noe; telefon til forsikringsselskapet, kontakt med takstmann, reparatører og til slutt Redningsselskapet gjorde susen. Slep til verksted og bussen heim. Nå er det bare å vente. Motto: om båt og motor er ship shape, kan alt skje! Redigert 23.April.2008 av bayliner2858 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 (redigert) Etter fire timer med stødig god gange sørøver skulle jeg slakke opp inne på Vågen i Bergen. Da var det bom stopp. Motorern stoppa , alarmen hylte og skipperen ble rimelig stressa. Midt blandt supply- og fritidsbåter lå jeg på drift. Det var da du forbannet deg over å ikke ha kjøpt litt større båt, med to motorer! :) Får håpe problemet er billig/enkelt å løse! Redigert 23.April.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Uff, det høres ikke bra ut!. Jeg fikk hele fjordåret spolert pga motorhavari, får håpe du er heldigere! Har du noe formening om hva problemet er, eller venter du på tilbakemelding fra verkstedet? Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Frøken Fryd Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Dette ordner seg skal du se, ble det Båt Berge som skal se på den? Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene. Motoren er en 2005 Penisular 310 hk. som har gått kun 75 timer. Etter mye feilsøking har de motorkyndige kommet fram til at dielselpumpa er røket. Dvs. Pumpa fylles, men den sender ikke drivstoffet videre fram til dysene. Håper at det er så enkelt som å skifte pumpe Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Hvem som tar reparasjonen er ikke helt avklart, men den ligger hos GM Diesel i Sanviken. Det er et forferdelig stress rund om på verkstedene og gode mekanikere vokser ikke på trær. PS: De som kan faget begynner å få en livvidde og muskulatur som ikke egner seg for små maskinrom Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Ja det er nok det som er feil da, om ikke det er styringen av pumpen da. Burde være klar igjen til Bayliner treff og det hele du nå straks Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Hei, Frøken Fryd. kan du anbefale noen som kan og har tid til å ta jobben Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg sliter litt med å anbefalle noen, hvis du vet hva som er feil kan jo du gjerne bytte den selv. Ellers har du jo en i nabolaget ditt på Nyhammer som skal være flink, han kan sikkert ta jobben hvis han er innom byen en tur. Nyhammer Slipp heter de vel der ved Eivindvik. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene.Ikke for å strø salt i såret (eller sand i dieselen ) men ikke ta det for gitt at motorhavariforsikringen duger til noe som helst. Forsvindlingsselskapene har en egen evne til å definere det meste på en motor som slitedeler og dermed er skaden plutselig ikke dekket... Jeg har en havarisak med bilmotoren min som for tiden ligger hos Forsikringsklagenemnda... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Problemet er at båten ligger i Bergen. slik at et slep til Eivindvik blir både langt og dyrt. Kom selv heim til Førde med bussen i går. Håper at Gjensidige`s takstmann kan klare å fikse opp i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg tror ikke jeg ville sagt til verkstedet at du bor i Førde Har desverre ikke noen anbefallinger på verksted, men tar du en telefon til Nyhammer så kan han sikkert sitte deg i kontakt med de riktige folkene. Er vel god fart på denne skuten med 320hk? Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Dieselpumpen i Peninsularen er en Stanadyne DB2, her er noen sjekkpunkter å følge: Dieselpumpe Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Takk, Naurstad, har videreformidla linken til rette vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Frøken Fryd; bør vel holde stille om det. Ad. fart med litt for lette propeller D4 har vi testa den på gps til 30 knop. den går med for høyt turtall. så jeg må nok bite i det sure eplet og kjøpe C6/C7. Aggregatet er det nye DP til penta, med en utveksling på 1,95:1 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Dieselpumpen i Peninsularen er en Stanadyne DB2, her er noen sjekkpunkter å følge: En annen ting er at om ledningen som styrer dieselkutt hopper at, så skjer nettopp det: Null diesel ut. Samme hvis selve solenoiden går fløyten. Da er det i såfall en bagatellmessig sak. Skulle det bli en dyrere overhaling, som du må betale selv, kjenner jeg til et meget godt verksted i USA. Send meg en IM hvis interessert. Jeg kjøpte renovert pumpe der, med frakt og hele faderullan ble det rimeligere enn en overhaling her. Jeg er bent frem imponert over service og kunnskap hos disse folkene. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 rart om denne pumpen skulle gå sund slik, sjekket ledninger og stop solenoid? DP service Haugesund ved Jan Vidar Vestvik har vel disse på lager vil jeg tro, stanadyne DB2 . har vel ikke handlet fra Trondheim motor eller, Kristiansen triks og miks ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg er så heldig å tegnet motorhavariforsikring. Det vil i hvert fall lette store deler av de økonomiskeutgiftene.Motoren er en 2005 Penisular 310 hk. som har gått kun 75 timer. Etter mye feilsøking har de motorkyndige kommet fram til at dielselpumpa er røket. Dvs. Pumpa fylles, men den sender ikke drivstoffet videre fram til dysene. Håper at det er så enkelt som å skifte pumpe Dette er vel en garanti sak.Forventet levetid på en dieselpumpe er jo mer en 3 år og 75t Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bayliner2858 Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Importøren i Haugesund (Jan Vidar)påstår at det kun er et år på slitedeler og to på motor. Jfr. amerikanske lover Redigert 24.April.2008 av bayliner2858 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Ja nå begynner det å skje ting. Båten ble tatt på land i går ettermiddag. I dag kommer mekaniker fra KD Traiding for å gjøre jobben. dette er jo et seriøst firma? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Importøren i Haugesund (Jan Vidar)påstår at det kun er et år på slitedeler og to på motor. Jfr. amerikanske lover Hvis han/de har importert for deg og solgt til deg, gjelder norske forbrukerkjøpslover. Da må det vel stå et firmanavn på fakturaen. Hvis du har importert selv, med litt assistanse fra han/de gjelder amerikanske lover. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bayliner2858 Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Takk, jeg har kjøpt båt og motor via et norsk firma; Motorsenteret i Langevåg, så da gjelder altså norsk forbrukerrettigheter Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Det spørs vel litt hvor forrige eier kjøpte motoren vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Jeg har forstått det slik at motoren er handlet via importør i Haugesund Redigert 24.April.2008 av bayliner2858 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Finn en faktura fsf :-) da står du ganske sterkt . Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.