Jump to content

Peile oljen på Yanmar 4JH3.....

Gunda

Recommended Posts

Hallo !

Regner med at det er andre som også "sliter" med å peile oljen på sin Yanmar 4JH3... :confused: Har en 3 år gammel motor. Jeg blir ikke klok på hvordan man skal forstå avlesingen av oljenivået... : Nivået viser nemlig forskjellig fra den ene siden til den andre siden av peilepinnen ! :crazy: Kan vise f.eks. 3/4 på ene siden, og 1/2 på andre. Og, dessuten varierer nivået fra gang til gang. Dette er ganske forvirrende. Det har vært sånn helt fra motoren var ny.

Andre som har opplevd det samme ? Noen som har en "fasit" på hvordan man skal få et KORREKT bilde av oljenivået på denne motoren ??? Takknemlig for svar !

Tror dette kommer av at du drar noe av oljen "med deg" opp i peilerøret når du måler. Har opplevd det samme, men har neppe noe med Yanmaren å gjøre?. Kald olje renner ikke så lett, og kanskje litt treg å sige ned i et tynt målerør til riktig nivå igjen. Blir bedre med å sjekke oljen på varm motor.

Noen som har en "fasit" på hvordan man skal få et KORREKT bilde av oljenivået på denne motoren ??? Takknemlig for svar !

Ved ikke om dette er "facit", men på min 4JH2-TE pejler jeg tidligst 15 min efter motoren er slukket.

Pejlepinden løftes og oliepåfyldningslåget skrues løs. Herefter kan man få en pejling, som er korrekt. Jeg tror det har noget med olietykkelse og et relativt tyndt pejlerør at gøre.

På vår 4HJ3 DTE? så tar vi å kjører en tur, ca 30min, veenter 10-20 min i havna og måler/evntuelt bytter/fyller på olje. Lykke til

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...