Jump to content

Virtuell AIS mottager via G3

SINBAD7

Recommended Posts

Hei folkens!!

Ville bare nevne en interessant mulighet for dere som har G3 mobil med ombord.

I flg. Telenor skal det vaere god dekning opp til 120 km fra kysten.

Har du ogsaa ett Internett abonnemang, kan du kople deg opp til Siitech´s AIS nettverk

med laptoppen som dekker det meste av Oslofjorden og nedover svenskekysten til Danmark

og Tyskland. Sveriges oestkyst har ogsaa god dekning.

Ta en titt her: http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx (real-time 7/24)

Du trenger ikke laste ned noen programvare og alt er GRATIS.

Finner du ikke dekning der, kan du ogsaa forsoeke her: http://liveaisworld.yachtmarine.com/LIVEAISWORLD.html

Oppdateres hvert 30 minutt. Ogsaa helt GRATIS.

Have fun!!

Mvh

Tore i Brasil

Har lest alle innleggene her med stor interesse. Er selv pensjonert skipsoffiser samt 'gammel' baatmann.

Tror nok den enkleste og billigste maaten aa faa tilgang til AIS informasjon er aa bruke Siitech´s server

i Vancouver som baade har sitt eget voksende internasjonale nettverk samt GRATIS 'Web VTS' leser.

Et annet gratis og 'greit' plotteprogram er jo Sea Clear som ogsaa leser BSB kart o.s.v.

Programmet jeg finner mest anvendelig til sjoess er Fugawi Marine ENC som leser S57 of BSB formatene

i tillegg til skannede/kalibrerte kart. Det koster rundt US$ 265.- En meget bra kartplotter.

Det er absolutt ingen programvare aa laste ned eller vedlikeholde. Du kan i oyeblikket velge mellom fire

forskjellige kartformat,inkludert BSB formatet som dekker flere omraader. (ikke alle) Du behoever derfor

heller ikke tukle med kart og/eller kalibrering. I tillegg kommer den paa flere spraak, ogsaa norsk.

Siitech´s Web VTS er derfor ganske enestaaende paa markedet. Basisversjonen av Web VTS (Lite) er helt

GRATIS,likesaa nettilgangen.

Siitech benytter kun nettverket i demonstrasjonsoyemed for deres komersielle VTS platformer og tar seg

ikke betalt for bruken. Jeg har naert samarbeide med Siitech og har ansvar for utvidelse og oppdatering

av deres 'locations'.

Som dere kan se her ( http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx ) saa har vi allerede

god dekning i skandinavia men trenger flere AIS mottakere langs kysten og oensker alle velkommen som

har lyst til aa vaere med. Man kopler seg simpelthen bare opp via IP: 70.68.164.33 Port: 9009

Trenger dere hjelp eller mere info saa ta gjerne kontakt via tore.christiansen@gmail.com

Velkommen Sinbad!

Har slått sammen de to emnene dine, det er ikke nødvendig å starte et nytt emne, hvis man svarer i den tråden man startet blir den flyttet til toppen av lista.

CAPSLOCK (kun store bokstaver) er ikke tillatt i emnetitler og bør også unngås i selve teksten.

Dette til orientering for alle nye medlemmer.

Har ikke noe greie på det du tar opp, men har hørt at dette systemet ikke fungerer lenger i Norge etter at Kystverket stengte AIS-feeden

Jeg vil advare litt mot å bruke Siitech i og med at de bruker private mottakere uten garanti for dekning. Det var noe helt annet tidligere da de brukte Kystverkets sitt nettverk og viste alt som rørte seg for nesten hele kysten av Norge. Pr. nå er det jo kun i ytre Oslofjord det vises båter i det hele tatt når det gjelder Norge. Jeg stoler mer på min egen AIS-mottaker i båten. Da får jeg inn alle båter i rimelig avstand.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjempefint til hjemmebruk, og spesielt er historikfunksjonen interessant. Husker jeg satt og steppet meg gjennom hendelsesforløpet minutt for minutt da sjarken på vestlandet ble pårendt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker for orienteringen Ingar... som du ser er jeg ny her... selve systemet fungere meget bra paa verdensbasis,men er avhengig av AIS

mottakerstasjoner som kan bli med i Siitech´s eget nettverk. Vi haaper mange av vaare baatentusiaster vil bli med siden Kystverket har vist oss ryggen.

Det er jo absolutt nonsens at publikum nektes adgang paa gr. av sikkerhet. Vi bor tross alt i Norge ikke i Somalia.... Det er nok heller av oekonomiske

grunner...

Eller bli med i Shipplotter. Større dekning i Norge der vi bor.

Sitter akkurat nå å sammenligner Siitech og Shipplotter i Oslojorden. Siitech viser ingen plott innenfor Moss-Horten. Shipplotter har flere plott både i Drammensfjorden og innenfor Drøbak. Jeg tror at SP har flere deltakere som deler sine mottakersignaler i Norge enn Siitech.

mvh Astor, som er med i Shipplotter og dekker deler av Oslofjorden

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...