Bearded Beast Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Hei `Korsnes`. hva var det som var galt med din Optimax ? Kunne vært interessant å høre litt detaljert hva som var årsaken til de "stadige mystiske problemer". Ble motoren reparert eller fikk du ny motor.? det var en ikkje en ny motor. ja eg òg sku syns det var interessant å høre om årsaken til problemene.. men einaste de kunne gjøre for meg var å bytte det som tilsynelatende var defekt. noen årsak til problemene kunne eller ville de ikkje sei noe om. var å koble på laptopen og sjekke for feilmeldinger og piip ut kom svaret. de ante kansje ikkje ka de holdt på med, uflaks? tja si det. min tillit til denne geskjeften er synkende, også grunnet servicen som i beste fall er tvilsom. men uansett, det hjelper ikkje å ha et godt verksted uten tilgang på deler.. så er vel kansje der skoen trykker mest mht merkebytte. Fosnavågen er i lengste laget ja som blir nevnt her.. men hondaen er vel så bra men trenger ikkje ta den inn til service skifte olje klarer eg da utmerket sjøl Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 det var en ikkje en ny motor. ja eg òg sku syns det var interessant å høre om årsaken til problemene.. men einaste de kunne gjøre for meg var å bytte det som tilsynelatende var defekt. noen årsak til problemene kunne eller ville de ikkje sei noe om. var å koble på laptopen og sjekke for feilmeldinger og piip ut kom svaret. de ante kansje ikkje ka de holdt på med, uflaks? Takk for svaret `Korsnes`, jeg ble vel akkurat like klok som deg. Ble problemene borte når De byttet det som tilsynelatende var defekt? Det sto vel på regningen, hva De byttet ut eller var det en garantisak.? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 fikk 2 uker på sjøen i fjor, ei i juni og ei i september. det sei vel sitt. joda det stod på regningen hva de byttet med veldig lange tall bak men spørsmålet er meir som fikk de has på problemet eller byttet de bare en sak som bare vil fortsette å legge på røret grunnet en annen feil. hva årets sesong vil by på på veit eg ikkje. har ikkje fått båten på vannet enda da den er under ombygging. om de til slutt får orden på det så hadde det vært fint. det er vel bare et spørsmål om tid og penger det. men eg har hverken eller. dette er ikkje meint som kritikk mynta på butikken, de gjorde sikkert så godt de kunne men med så latterlig lang leveringstid på deler så går det bare ikkje. derfor får det bli å prøve noe annet. men nok om mercury og dens sammensvorne. var igrunn erfaringer med suzuki og honda eg var på jakt etter. om galskapen rår i den leiren òg eller om det det japanske firtakts-gresset er grønnere. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 joda det stod på regningen hva de byttet med veldig lange tall bak men spørsmålet er meir som fikk de has på problemet eller byttet de bare en sak som bare vil fortsette å legge på røret grunnet en annen feil. Takk igjen `Korsnes`, jeg skal ikke mase noe mer om hvilke deler som ble byttet ut og ønsker deg lykke til med Japanske firetaktere. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Både Honda og Suzuki leverer meget bra motorer.Det er vanskelig å rangere disse to (Mercedes eller BMW), forhold til leverandør kan være det som avgjør valget ditt? Hva med Yamaha? Vil heller si at Honda og Yamaha er Mercedes og BMW. Driftsmessig er nok Suzuki like bra og kanskje mest for pengene..? Men ikke det aller ypperste når det gjelder finish og dynamiske egenskaper. ..men hondaen er vel så bra men trenger ikkje ta den inn til service skifte olje klarer eg da utmerket sjøl Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 hva som er "best" blir vel gjerne en evig lang tråd er ikkje nødvendigvis ute det som er "best" men hadde satt pris på at nettverket bak merket fungerer. etter dårlig erfaring med amerikanske leverandører.. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Tror uansett du blir fornøyd. Men synes kanskje motorene du sammenlikner stiller i litt forskjellige klasser. Suzuki DF140 er prisgunstig, koster knapt mere enn df115. Den er helt ledende i klassen 115-140hk når det gjelder både støy, akslerasjon og motorvolum/dreiemoment. Honda 150hk har alikevel mye større volum, høyere vekt og antakelig mere dreiemoment -til en langt høyere pris. Da ville det være mere naturlig å sammenlikne med Suzuki df150, som er en vesentlig sterkere motor enn DF 140 (mye større volum). Mitt råd er derfor: hvor mye kraft trenger båten? ER båten tung, slik at du vil dra nytte av motor met større motorvolum? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Driftsmessig er nok Suzuki like bra og kanskje mest for pengene..? Men ikke det aller ypperste når det gjelder finish og dynamiske egenskaper. Finish.... vel jeg ser ikke noe galt med finishen på moderne Suzuki, men har heller ikke sett så nøye på så mange andre så jeg skal egentlig ikke påstå du tar feil. Men dynamiske egenskaper?... på hvilken måte da? Har du dreiemoment- og effektkurvene for Suzukimotorene (DF90, DF115 og DF140)? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) joda det er ikkje heilt rett å sammenligne sånn sett men siden det er brukt det er snakk om så blir det i praksis det som er valget. og som eg nevnte lenger opp så blir kansje spørsmålet om hondaen er verdt mellomlegget. men det eg egentlig var ute etter var om der er noen dårlige erfaringer med noen av de enten på motorene eller apparatet rundt. men inte negativt er registrert så det ser meget bedre enn hos mercury! for eg kan sikkert kjøpe ka motormerke som helst og være strålende fornøyd så lenge ikkje noe går galt. det er om/når det blir problemer det man finner ut forskjellene på de forskjellige leverandørene.. Redigert 25.April.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Du har jo avgrenset dette til 2 motorer, så jeg antar at disse selges gjennom forhandler? Skal du kjøpe privat, så er det jo flere muligheter åpne når det gjelder merker og størrelser. Personlig mener jeg at det blir litt feil å sammenligne 140 suzi og 150 honda direkte når det gjelder ytelser..... Nå har jeg bare hørt positive erfaringer med Erling Sande, og når i tillegg Dyrkorn er forhandler og i tilegg får gode attester av noen her, så burde dette kanskje være tungen på vektskålen? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
MT. Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Aha, du tenker på brukt motor? Da ville jeg kjøpt Suzukien, uten tvil. Vær også oppmerksom på at Johnson 140 4T er samme motor som Suzukien, bare ikke like tyveriutsatt. Årsaken til at jeg da ser bort fra Hondaen, er så enkel som at den ikke har vært i salg like lenge. Og de få Honda 150 jeg har sett på finn osv, har bare kostet ubetydelig mindre enn nye motorer. Likevel blir de sannelig solgt... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) jada men direkte sammenligning av ytelse er ikkje gjort av meg iallefall.. nei det er privat eg tenker. grunnen til akkurat desse to er at det er nå det som finnes der ute å få tak på. mht til merker så kan eg ikkje sjå noe andre som kan vær aktuelle. yamaha er latterlig bruktpris på så det utgår. ellers veit eg ikkje andre japsemerker på stående fot utenom tohatsu men da blir det plutselig både to-takt og forgasser og da også diskvalifisert i denne runden. men kan nå godt hende det blir en sånn likevel for de er meget gunstig priset. .mht størrelse så kan eg alltids gå opp men da blir det nå såpass dyrt at kan likegodt ta en nyere suzuki 140. joda du har heilt rett i at suzuki ser ut til å vær et naturlig valg mht til forhandlernettet her rundt og at intet negativt er kommet fram Redigert 25.April.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Kjøp Yamaha, bedre motorer får du ikke, bra andrehåndsverdi i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.