Jump to content

Honda 150 eller Suzuki 140 påhengs. valgets kval?


Bearded Beast

Recommended Posts

lurer på ny-brukt påhengs og har da for tiden desse to kandidater men ingen eg kjenner til har hverken eller av de to nevnte. alle som har honda skryter jo honda opp i skyene og vice versa. er på jakt etter litt meir edruelige erfaringer. ser på tester at hondaen og ligger litt etter i toppfart men den ligger òg under i forbruk så det er jo greit nok. men har sett på amerikanske forum hondaen er en liten luring å ruste under dekselet både her og der og det er jo slett ikkje bra. men amerikanere er jo en gang amerikanere og det kan jo være tatt litt ut av sammenhengen.

suzuki derimot har eg ikkje funne noe om. ei heller kor den ligge an i terrenget med ytelse på forskjellige turtall eller holdbarhet. det kan jo være et bra tegn sånn sett men holder den hva den lover i ytelse? det er nå engang en veldig liten 140hk. støynivå er ikke-tema.

Link to post
Jeg mener at Honda motorene er ganske gjerrige, og er litt bedre skrudd sammen enn Suzukiene.

Og jeg har Suzuki :crazy:

Hvilken Suzuki har du som er dårlig sammenskrudd? En gammal totakter fra 80-tallet? :wink:

Nyere Suzuki firtaktere er meget godt skrudd sammen.

 

Men om du velger Honda eller Suzuki her tror jeg blir en smaksak. Jeg hadde klart valgt Suzukien, ikke minst pga. den mindre vekten.

Link to post

Var ute med en svensk fiskeguide som har Suzuki DF115 (tilnærmet identisk med DF140). Han bruker motoren ca 2000 timer i året, han har ikke hatt noe problem med motoren de to årene han har hatt den. Ikke de andre guidene i firmaet har hatt problemer med Suzukiene sine heller, de har hatt Suzuki lengre og har også større motorer.

Link to post
lurer på ny-brukt påhengs og har da for tiden desse to kandidater men ingen eg kjenner til har hverken eller av de to nevnte. alle som har honda skryter jo honda opp i skyene og vice versa. er på jakt etter litt meir edruelige erfaringer. ser på tester at hondaen og ligger litt etter i toppfart men den ligger òg under i forbruk så det er jo greit nok. men har sett på amerikanske forum hondaen er en liten luring å ruste under dekselet både her og der og det er jo slett ikkje bra. men amerikanere er jo en gang amerikanere og det kan jo være tatt litt ut av sammenhengen.

suzuki derimot har eg ikkje funne noe om. ei heller kor den ligge an i terrenget med ytelse på forskjellige turtall eller holdbarhet. det kan jo være et bra tegn sånn sett men holder den hva den lover i ytelse? det er nå engang en veldig liten 140hk. støynivå er ikke-tema.

 

Hei `Korsnes`, forstår ditt valgets kval. Du nevner jo ny-brukt og da spiller vel pris, årsmodell, antall timer en viss rolle.

Har selv ingen erfaring med noen av disse motorer, men etter å ha fulgt med på tester og omtaler av disse, ser det ut som de er ganske like i prestasjoner. Personlig (hvis jeg måtte velge) ville jeg valgt Suzuki p.g.a. lavere vekt, bedre akselerasjon, toppfart. Når du nevner at støynivå ikke er tema , tar du bort Hondaens eneste pluss etter min mening.

Allikevel lykke til med ditt valg. :yesnod:

Link to post

Flotte motorer begge. I tester med disse, og flere andre, er det ofte marginale forskjeller når det gjelder forbruk, støy, toppfart osv. Har selv en 115 hk Honda nå og har tidligere hatt en 40 hk. Det er et punkt som en var inne på her og som jeg mener har stor betydning, det gjelder byggekvalitet og måten motoren er skrudd sammen på. Har hatt mange forskjellige motorer opp gjennom årene, i mange sammenhenger. I tillegg til utenbordsmotorer har jeg også erfaring med Honda bilmotorer, Honda snøfres og et par Honda scootere. Og her kommer min høyst subjektive påstand: Ingen bygger så fine motorer som Honda. Det er så gjennomført byggekvalitet at det er en fryd! Kvalitet er noe som kjennes og oppleves, spesielt over tid.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg er veldig glad i Honda biler og synes også snøfresere og lignende ser veldig bra ut :yesnod:

Men jeg har av en eller annen grunn ikke den samme følelsen når det gjelder båtmotorer :confused:

 

Nå er det ingen som har nevnt annenhåndsverdi her

Det er et punkt jeg synes er viktig.

Da er det nok Suzuki (eller Yamaha) som gjelder...

 

Ellers står det noe om Suzukien i denne tråden (Linken er direkte til innlegget sitert under)

 

Ps. leste akkurat i et amerikansk båtforum, der de diskuterte hvorvidt df140 ytte 140 hester eller ei( enkelte motstandere mente den ytte mindre....) Der ble det til slutt vist til en test der df140 ble kjørt i "benken"-resultat : 146 hester på propellakselen!

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Nyere Suzuki firtaktere er meget godt skrudd sammen.

 

Det stemmer overholdet ikke med gressklipperen av en 6 hester jeg har. Grusom motor... :puke:

 

 

På Ibiza 20 har Honda 135hk 4-tank høyere toppfart enn Suzuki 140hk 4-tankter.

(Har selv kjørt begge)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

joda har ikkje et vondt ord om honda på landbaserte maskiner. einaste som eg nevner så var det fole skrik om rust både her og der. altså at det ikkje brukes rustfritt eller deromkring på ymse deler. problemet med tester er jo at det er på nye ting og sier ingenting om kvaliteten på produktet. til sammenligning så er det mang en bil som er utnevnt til årets bil som heller skulle vært utnevnt til årets dritbil sett i etterpåklokskapens lys. sier at støynivå er ikke-tema fordi det skiller så lite likevel. joda klart timer årsmodell og pris spiller inn men det skiller ikkje såå mykje. hondaen er rett nok mykje dyrere ny og litt høgere bruktpris så spørsmålet blir vel kansje om det er verdt mellomlegget? ser forresten på finn.no at båtkompaniet selger ny 140hk skruzuki latterlig billig men har overhodet ingen kjennskap til firmaet.

 

elsker igrunn lukten av to-taktsolje men etter stadige mystiske problemer med min optimax gikk heile fjorårssesongen i vasken grunnet underkapasitet på påhengsfronten i verkstedet eller andre prioriteringer av dyrere prosjekt? eller direkte inkompetanse , og enda lengre ventetid på deler som omtrent måtte lages i statene først grunnet elendige lager på deler. så om brunswick ikkje er istand til annet enn å selge nye motorer får det bli noe annet. kansje japs er bedre?!

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
joda har ikkje et vondt ord om honda på landbaserte maskiner. einaste som eg nevner så var det fole skrik om rust både her og der. altså at det ikkje brukes rustfritt eller deromkring på ymse deler.

Stiller meg undrende til dette. Kvaliteten på komponenter er, som byggekvaliteten for øvrig, meget god. Og selvsagt må skruer være rustfritt på en utenbordsmotor. Har på mine to Honda utenbordsmotorer ikke sett noe til rust, men det er selvsagt viktig å ferskvannskjøre samt spraye over skruer og kontakter med CRC 6-66 el.l.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Og selvsagt må skruer være rustfritt på en utenbordsmotor. Har på mine to Honda utenbordsmotorer ikke sett noe til rust, men det er selvsagt viktig å ferskvannskjøre samt spraye over skruer og kontakter med CRC 6-66 el.l.

 

Hei `Roesok`, hvis dine Hondaer har rustfrie skruer forstår jeg at du må gå over med CRC el.l. for å holde rusten borte.

De fleste benytter vanligvis syrefaste skruer på en utenbordsmotor. :yesnod:

Link to post

Det brukes normalt ikke rustfrie eller syrefaste skruer innvendig under motordeksel eller sammenføyninger på påhengere. Enkelte detaljer - javel - men poenget er at det ikke er noen god løsning i mot aluminium. Boltene som ikke er lakkerte en som regel niklet eller belagt med en annen type korrosjonsbeskyttelse. B.la er boltene av syrefast matriale som skal brukes til å feste motor til akterspel belagt men en spesiell "coating" ......

 

Ellers er jeg enig med roesok om at byggekvaliteten og finish på Honda er høy.... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hvor sterk er en 140hk versus en 150hk? Så vidt jeg vet så kan man oppleve inntil 10% avvik uten at man kan klage og det betyr at en 140hk kan yte så mye som 154hk og en 150hk så lite som 135hk. Med andre ord så kan en 140hk yte langt mere enn en 150hk!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
... etter stadige mystiske problemer med min optimax gikk heile fjorårssesongen i vasken grunnet underkapasitet på påhengsfronten i verkstedet eller andre prioriteringer av dyrere prosjekt? eller direkte inkompetanse , og enda lengre ventetid på deler som omtrent måtte lages i statene først grunnet elendige lager på deler. så om brunswick ikkje er istand til annet enn å selge nye motorer får det bli noe annet. kansje japs er bedre?!

Her er du inne på kanskje det aller viktigste momentet når du velger motor, nemlig nærhet til merkeforhandler og godt verksted med positiv serviceinnstilling. Jeg ser at du har adresse Ålesund. Da skal du tenke over at hvis du skal ha service på Honda, så må du til Hatløy i Ulsteinvik. Ikke et vondt ord om Hatløy, men det er et stykke lenger å frakte båten. Velger du derimot Suzuki, så er det et velrenommert verksted i Ålesund som server motoren, AS Dyrkorn i Skarbøvika.

 

Jeg hadde Suzuki DF 115 på min forrige båt og hadde service hos Dyrkorn, og var kjempefornøyd med både servicen og kundebehandlingen. Greit å etterlate båten ved kaia om formiddagen, så henter du den samme ettermiddag med servicen unnagjort. I tillegg svært hyggelige folk som du har en god følelse for å overlate båten til! :yesnod:

 

Lykke til med valg av motor uansett.

Link to post
elsker igrunn lukten av to-taktsolje men etter stadige mystiske problemer med min optimax gikk heile fjorårssesongen i vasken grunnet underkapasitet på påhengsfronten i verkstedet eller andre prioriteringer av dyrere prosjekt? eller direkte inkompetanse , og enda lengre ventetid på deler som omtrent måtte lages i statene først grunnet elendige lager på deler. så om brunswick ikkje er istand til annet enn å selge nye motorer får det bli noe annet. kansje japs er bedre?!

 

 

Hadde samme erfaring med 2 stk mercury verado i fjor, måtte vente halve sommeren på deler til en komersiell raftingbåt. Så i år er det no more amerikanske motorer. Jeg syntes de oppførte seg som en gjeng amatører i fjor.

Nå ble det yamaha for alle penga i år, de vil ihvertfall følge opp har jeg inntrykk av. Fikk direktenummer til teknisk avdeling med på kjøpet, så det er aldri mere enn en rask tlf for å finne ut noe om motorene. Det kalles å følge opp kundene.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
elsker igrunn lukten av to-taktsolje men etter stadige mystiske problemer med min optimax gikk heile fjorårssesongen i vasken grunnet underkapasitet på påhengsfronten i verkstedet eller andre prioriteringer av dyrere prosjekt?

 

Hei `Korsnes`. hva var det som var galt med din Optimax ? Kunne vært interessant å høre litt detaljert hva som var årsaken til de "stadige mystiske problemer". Ble motoren reparert eller fikk du ny motor.?

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post

Suzuki's 140 er en lett, pålitelig og rask maskin, ingen tvil om det. Men den har klassens minste slagvolum, og sliter litt med dreiemomentet om den monteres på typiske 23-24 fots farkoster. Nettopp derfor har Suzuki lansert en 150hk med større slagvolum, som dermed konkurrerer med 140 hesteren.

 

Honda hadde inntil nylig markedets eldste motorsortiment. Eldst i den forstand at det var ca 20 år siden de hadde endret bunnkonstruksjonen. På en måte er kontinuitet en bra ting, men utviklingen har vel kanskje gått litt videre på disse åra... Nå er 225, 150 og 90 hesterne helt nye løsninger, lettere, fulldigitale motorer med vtec for variabel ventilåpningstid.

 

Forøvrig har Honda's 150hk hatt bedre score på alle parametre enn begge Suzukiene i endel tester jeg har sett med like forhold og optimal propell, mens enkelte andre tester har vist at Hondaen faller gjennom på akselerasjon og dreiemoment ift det meste annet. Der har imidlertid helt klart propellen ikke vært tilpasset testbåt, ettersom vtec-systemet ikke har kommet i gang før etter at båten er delvis i plan osv.

 

Alle tre er imidlertid helt klart noe av det ypperste markedet har å by på i dag, så jeg ville valgt etter forhandlererfaringer, som andre har nevnt før her.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Både Honda og Suzuki leverer meget bra motorer.

 

Har selv Suzuki DF140 på 5 året, og har kjørt rundt 500 timer uten så mye som et feilslag.

 

Det er vanskelig å rangere disse to (Mercedes eller BMW), forhold til leverandør kan være det som avgjør valget ditt?

 

Lykke til, er sikker på at du blir fornøyd uansett :flag:

Link to post
Hadde samme erfaring med 2 stk mercury verado i fjor, måtte vente halve sommeren på deler til en komersiell raftingbåt. Så i år er det no more amerikanske motorer. Jeg syntes de oppførte seg som en gjeng amatører i fjor.

 

ja det bekrefter jo mine erfaringer om et altfor dårlig apparat bak..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...