Jump to content

Når kan en båt kalles ''hytte på sjøen''

elvira II

Recommended Posts

Ser att noen båter blir annonsert som hytte på sjøen.

Dette på båter helt ned mot 30''. Personlig syns jeg kanskje det er litt drøyt.

Men, når kan/bør man kalle sin båt hytte på sjøen?

Jeg regner med at du mente 30' - det er klart at 30" blir litt lite :lol:

Man må da kunne kalle det hytte på vannet når man kan sove, lage mat og gå på do :yesnod: Finnes da hytter som er klart mindre enn det en 30 fots båt er....

Det kommer vel helt an på øyene som ser. For noen er det nok en yatch. For oss er det dynamicen. Men jeg ville neppe kalt den Hytte ved ett salg. Det er noe drøyt..Men vi bruker den da til overnattigsturer og har det i det hele tatt ganske greit jeg og Mor. Dog er den nye ganske mye bedre enn den gamle da uteplassen er helt gjort om.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Jeg tror øya har et godt poeng. Jeg husker fremdeles den første overnattingen jeg hadde i en fritidsbåt - den gang var båten en hytte på sjøen for meg. I nærheten lå en Scand Baltic og den virket som en "villa" på sjøen. Senere har nok perspektivet endret seg litt.

30 tommer passer nok best på en Rc båt ja :blush::lol: .

Men, er vel kanskje enig att det er en induviduel vurdering.

(Man bør vel ikke ha ett Røkkeslott for å si att man har hytte på fjellet.)

Men for egen del tror jeg att jeg burde hatt 40 fot+ for å kalle det en hytte på sjøen ved salg.

Vår 33 foter kaller vi campingvogn på sjøen, vi :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg kaller min båt for hytte på sjøen. 40+fot, 4 faste ligge plasser i to kabiner. Stå høyde over alt. Ikke noe knappetelt ute heller... Plass til 4-5 stk på badet osv. Ja, det er vel hytte det.. :crazy:

Sorry! Kunne ikke dy meg!!! :lol::lol::lol:

...og når kan man kalle en bygning for hytte på land? :crazy:

Dette er jo så subjektivt (bortsett fra at man må kunne dekke primærbehovene ombord...) at det ikke tilfører noe som helst informasjon i en annonse.

Til syvende og sist kommer vi vel frem til at dette kalles markedsføring. Husker når jeg var i forsvaret. Testet litt med hva ord som kunne brukes for at folk skulle lese "annonsen". Et ord som virket (ikke overaskende) veldig bra der var: SEX med store bokstaver. Da var du garantert at det ble lest. Selv om de fort kom frem til at dette ikke hadde noe som helst med sex å gjøre. :flag:

Til syvende og sist kommer vi vel frem til at dette kalles markedsføring. Husker når jeg var i forsvaret. Testet litt med hva ord som kunne brukes for at folk skulle lese "annonsen". Et ord som virket (ikke overaskende) veldig bra der var: SEX med store bokstaver. Da var du garantert at det ble lest. Selv om de fort kom frem til at dette ikke hadde noe som helst med sex å gjøre. :flag:

Bordell på sjøen?...jo, klinger bra det :wink:

Hytte på sjøen blir det vel når båten brukes omtrent på samme måte som man bruker en hytte?

Og hvordan bruker man en hytte?

Vel .. man bor der kanskje flere uker i strekk?

Begrepet henger derfor sammen med bruken, og har lite med antall fot å gjøre.

Jeg vokste opp med Båtmagasinet, - og i en Neptim 8000. OG jeg husker veldig tydelig at den ble omtalt som "hytte på sjøen" i Båtmagasinet og presse for øvrig.

Det er vel heller et uttrykk om at vi er blitt mer luksusvante nå enn for 20 år siden. En gang i tiden var en Skilsø 23 eller en Nidelv 24 "passe stor båt". En Scand 29 var "stor". 30 fot var den "magiske grensen" for når en båt ble "luksus", og Princess 415 var en uoppnåelig drøm...

Det handler om "øyet som ser" og er veldig subjektivt.

For meg ville fremdeles en Neptim 8000 være litt "luksus", da den har mye mer plass en min Nidelv 24... - Jo, det er rent subjektivt når man kan kalle det en "hytte på sjøen" - eller en "jolle"...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

For min del er Neptim 8000 fortsatt hytte på sjøen, det har noe med fasongen å gjøre.

:lol:

Jepp, jeg husker den omtalt som "sjøens buss" også. På grunn av fasongen, og fordi manøvrering var så enkelt. Den lystret roret også ved bakking...

Jeg var mye mer fornøyd med utseendet på vår Concorde 9000... (Husk at skiftet av båt var i '91. I dag begynner jo Concorde å bli litt "gammeldags" igjen. Men gir nok mye båtglede. Kunne godt hatt en slik en... :yesnod: )

baaterneptimconcorde.jpg

(Disse båtene er til salgs på Finn)

Vedr. subjektiv "følelse":

Da vi i fjor hentet hjem en Nidelv 24 føltes den som en hytte, sammenliknet med den gamle 16-fots dagskruseren... :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Problemet her er vel at definisjonen på hva som er hytte har forandret seg. En får av og til inntrykk av at hytta er større enn huset hjemme. Skal en båt kalles hytte så øker også størrelsen på båten.

psolse02! .....Jeg synes ikke båten din ser gammeldags ut. Den har mye finere linjer "for båt" enn mye av det "designerne" begår i dag.

Per

Edited by Per Kålin (see edit history)

Skjønner ikke vitsen med å blande hyttebegrepet med båt i det heletatt. Men skal man opperere med en båtklasse som heter "hytte på sjøen" så bør vel bladet Hytteliv ha egene sider for denne kategorien :smiley:

Hei

Begrepet "hytte på sjøen" sier noe om bostandarden om bord,

og kravene til bostandard endres med tiden.

Min forrige båt, seilbåten, kjøpte jeg som havseiler og solgte etter 15 år som turseiler.(C&C 30E)

Den jeg har nå lå som yacht i Dubai og Marbella for 25 år siden, i dag går den som "hytte på sjøen" i Norge.

Ikke stor etter dagens norm på fritidsbåter, og enda mindre etter normen i Dubai og Marbella. :wink:

mvh

giver