Jump to content

Noen som har erfaring med Sailmasters/Apollo sails?

Baywatch

Recommended Posts

Jeg har hentet inn tilbud på ny kryssfokk hos to leverandører, foreløpig.

Alt. 1: Sailmasters/Apollo sails. Sydd i Polen, kjøpes gjennom Göran Helmer AB i Strømstad. 270 grams Polyant TNF Dacron

crosscut.

Alt. 2: Elvström Sobstad. Kjøpes gjennom Seilmaker Iversen i Bergen. Ser ut til å ha omtrent samme spesifikasjoner så langt min ringe kunnskap kan bedømme.

Aletrnativ 1 er ca. 1000 kr rimeligere med dagens kronekurs.

Seilet kjøpes med tanke på turseiling i første rekke.

Bør jeg slå til på det første alternativet?

Jeg har kjøpt storseil og genoa fra Apollo sails i Gdansk. Prisen var langt under norske priser. Har ennå ikke prøvd seilen men kvaliteten ser bra ut. Gutta i Polen er ikke veldig flinke i engelsk, så de var litt mye frem å tilbake i forbindelse med bestillingen. Hvis du tar sjansen på litt dårligere garanti og service, tror jeg du kan få enda lavare pris direkte fra Apollo sails.

Nå vet ikke jeg hva totalkostnaden for et seil er ( 10000 :confused: )men med en besparelse på kun kr 1000 ville jeg ha forholdt meg til den norske forhandleren. Alt blir fort så mye enklere om det er feil eller reklamasjoner på produktet når en kan forholde seg til norsk forhandler og har norske forbrukerrettigheter i ryggen ved handelen. :sailing:

Skal en først handle utenlands så bør etter mitt syn besparelsen være betraktelig.

Her er det snakk om ca 6800 kr kontra 5800.

Er for så vidt enig i at tusen kroner ikke er så mye i forhold til totalkostnaden. På den annen side er man nesten halvveis til et VHF-apparat med denne tusenlappen. Med et trangt budsjett er jeg nødt til å tenke litt kostnader. :smiley:

Nå har jeg ikke erfaring med å handle hos Göran Helmer før, men synes han virker seriøs, og har drevet i mange år.

Spørsmålet er jo om seilene er "tusen kroner dårligere" også?