Huey Startet 24.April.2008 Link til dette innlegget Startet 24.April.2008 Er det noen som har erfaringer med å legge om eksosen fra utgang i drevet til direkte utblåsning? Har en Bayliner 2855 med en 330hk Marine Diesel. (Kompressormatet GM 6,5 L V8) og et Bravo III drev. Eksosen er ledet gjennom et "bukkehorn" og ut gjennom drev / propellere. Sammen med høy belastning og det faktum at eksosen går gjennom drevet, gir dette høy temperatur på olje og drev med stor fare for overopheting og påfølgende sammenbrudd. Jeg har nå montert på drevspyling og temperatursensor (kapasitet max. 70 gr.C) og ser frem til at båten settes på sjøen og systemet prøves. Det som jeg aller helst kunne tenke meg, er å sette inn "Risere" med mulighet til å lede eksosen rett ut i skoget med en velgeventil som gir mulighet til å bestemme hvor eksosen skulle komme ut. Regner med at støyen kan øke med direkte utgang og derfor ønskes muligheten til å beholde den originale utgangen. Hvis noen kjenner til en god løsning, setter jeg pris på respons! Har du noen ide om hva temperaturen på et drev bør ligge på? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Huey Link to post
SF Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Har sett slike system for å kunne velge kjøre eksosen enten gjennom eller utenom drev i salg, men har ingen link her og nå. Men bidrar virkelig eksosen til varmt drev, vi snakker om våteksos og store mengder med vann som følger denne ut. Min forståelse er at de som velger å kjøre eksosen utenom drev gjør dette for å få mer effekt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mr. Import Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 vil ha captains call eller silent choice ,good ide, koster vell ca 700 USD der borte , og 20 000 her hjemme. burde være lett og kople opp også . men mulig den motor har egne eksos manifolder som ikke vil passe, se på en bensin motor hvordan det ser ut bak der. Sitér dette innlegget Link to post
Huey Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Takk for respons og opplysningene! Grunnen til at jeg tror temperaturstigning i drevet skyldes eksosgjennomgangen, er at oljereservoiret/ekspansjonstanken som føder drevet (0,5 liter), stiger i nivå når drevet blir varmt. Reservoiret stiger faktisk med 0,3 liter fra kaldt til varmt drev. Jeg kan derfor ikke ha mer enn 0,2 liter på reservoiret når det er kaldt. Den forrige båten jeg hadde, en Bayliner 2655 (1000 kg. lettere) med en tilsvarende motor (turboladet) og drev, var dette aldri et problem. Her gikk eksosen rett ut gjennom en 5" avgasrør. Vannkjølingen gjennom drevet var avstengt. I morgen setter jeg båten på sjøen og får mulighet til å sjekke om de nye installasjonene (drevspyling / temp.måling) hjelper. Hvis alt går etter planen, vil stigningen i resevoiret gå ned, temperaturen ligger forhåpentligvis mellom 55 og 65 grader C. Hvis dette fungerer, er det kun spørsmål om ytelsen på motoren kan økes ved å ha direkte eksosutgang. Er litt usikker på hvorvidt det er for stor motstand gjennom drevet for en slik kompressormatet dieselmotor. ??? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Huey Link to post
SF Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Det er mye vann og eksos som skal gjennom drevet. Vet at Steyr anbefaler å kjøre noe av kjølevannet utenom drevet når du skal eksos gjennom drev. Dette for å unngå effekttap. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TB2855 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Det er mye vann og eksos som skal gjennom drevet. Vet at Steyr anbefaler å kjøre noe av kjølevannet utenom drevet når du skal eksos gjennom drev. Dette for å unngå effekttap. Hvorfor da ikke legge dette vannet til en drevdusj, a å slå to fluger i en smekk. Følg linken under. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
TB2855 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Eeeh her er den. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19507 Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Whistler Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) Deler av eksosen kommer ut i nedkant av transom. Om du i tillegg bytter fra belg til tubeløsning for eksosen (det holder å skjære av eksosbelgen i enden som står fast i drevet) går enda mindre eksos gjennom drevet. (vel å merke når drevet er trimmet noe ut) Redigert 25.April.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Kruse finfin Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Hei....Har samme motor/drev og båt...eksos belgen er fjernet slik at det spyles eksos kjølevann over drevet. Det gjøres for å berge drevet mot varm gang men også fordi det blir for stort motrykk på eksosen som skal ut. ( kraften øker på motoren) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.