Jump to content

Høy temperatur på Bravo III drev


Huey

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med å legge om eksosen fra utgang i drevet til direkte utblåsning?

 

Har en Bayliner 2855 med en 330hk Marine Diesel. (Kompressormatet GM 6,5 L V8) og et Bravo III drev. Eksosen er ledet gjennom et "bukkehorn" og ut gjennom drev / propellere. Sammen med høy belastning og det faktum at eksosen går gjennom drevet, gir dette høy temperatur på olje og drev med stor fare for overopheting og påfølgende sammenbrudd.

 

Jeg har nå montert på drevspyling og temperatursensor (kapasitet max. 70 gr.C) og ser frem til at båten settes på sjøen og systemet prøves.

 

Det som jeg aller helst kunne tenke meg, er å sette inn "Risere" med mulighet til å lede eksosen rett ut i skoget med en velgeventil som gir mulighet til å bestemme hvor eksosen skulle komme ut. Regner med at støyen kan øke med direkte utgang og derfor ønskes muligheten til å beholde den originale utgangen.

 

Hvis noen kjenner til en god løsning, setter jeg pris på respons!

 

Har du noen ide om hva temperaturen på et drev bør ligge på?

Med vennlig hilsen

 

Huey

Link to post

Har sett slike system for å kunne velge kjøre eksosen enten gjennom eller utenom drev i salg, men har ingen link her og nå.

 

Men bidrar virkelig eksosen til varmt drev, vi snakker om våteksos og store mengder med vann som følger denne ut.

Min forståelse er at de som velger å kjøre eksosen utenom drev gjør dette for å få mer effekt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takk for respons og opplysningene!

 

Grunnen til at jeg tror temperaturstigning i drevet skyldes eksosgjennomgangen, er at oljereservoiret/ekspansjonstanken som føder drevet (0,5 liter), stiger i nivå når drevet blir varmt. Reservoiret stiger faktisk med 0,3 liter fra kaldt til varmt drev. Jeg kan derfor ikke ha mer enn 0,2 liter på reservoiret når det er kaldt.

 

Den forrige båten jeg hadde, en Bayliner 2655 (1000 kg. lettere) med en tilsvarende motor (turboladet) og drev, var dette aldri et problem. Her gikk eksosen rett ut gjennom en 5" avgasrør. Vannkjølingen gjennom drevet var avstengt.

 

I morgen setter jeg båten på sjøen og får mulighet til å sjekke om de nye installasjonene (drevspyling / temp.måling) hjelper. Hvis alt går etter planen, vil stigningen i resevoiret gå ned, temperaturen ligger forhåpentligvis mellom 55 og 65 grader C.

 

Hvis dette fungerer, er det kun spørsmål om ytelsen på motoren kan økes ved å ha direkte eksosutgang. Er litt usikker på hvorvidt det er for stor motstand gjennom drevet for en slik kompressormatet dieselmotor. ???

Med vennlig hilsen

 

Huey

Link to post
Det er mye vann og eksos som skal gjennom drevet. Vet at Steyr anbefaler å kjøre noe av kjølevannet utenom drevet når du skal eksos gjennom drev. Dette for å unngå effekttap.

 

Hvorfor da ikke legge dette vannet til en drevdusj, a å slå to fluger i en smekk. Følg linken under.

 

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...