Jump to content

Hvor får man kjøpt 2-komp. polyuretanskum?


Selco18

Recommended Posts

Vel, når jeg jobba med støping i PUR for mange år siden var Bayer verdensledende på PUR. De selger imidlertid ikke i de små kvantaene du trenger. Jeg ville forsøkt med byggeskum som du kjøper i byggvarehandelen. Du vet, slikt skum som en benytter til å tette mellom vinduskarm og vegg. Vær forsiktig med doseringen, ellers kan du sprenge båten din.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

2K Polyurethane består av Polyol og Isocyanat. Ikke akkurat noe du smører på brødskiva det heller. :eek:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som det fremgår av div emner på forumet er ikke engang det skummet proffene bruker vanntett over tid.

Vil fraråde å bruke skum, spes. når du skal gjøre jobben selv. Skulle det bli en ørliten lekkasje inn til skummet er det umulig å oppdage og det er bare et spørsmål om tid før jobben må gjøres om igjen.

Link to post
Share on other sites

Båten er konstruert slik at skumet er en del av konstruksjonen og kommer ikke til å konstruere om dette, for jeg ser det som er større fare for en svikt i skrog da enn at skummet blir vått løpet av 15år.

Selcoen er fra 38 år gammel og ser det som en sikkerhet at skroget fylles med skum, så dette blir gjort.

Link to post
Share on other sites

:headbang: Kun skikkelig polyurethanskum type 2-komponent duger, ikkje godt å sei kem som har det, men får du tak i et som er godkjent av en eller annen instans, f.eks. Veritas eller Lloyds så har du eit godt utgangspunkt for å fylle mellom skrog og dekk, men dette må gjøres av erfarne folk, ikkje noe å leike med, fyller du for mykje i "rommet" så kan du sprenge både skrog og dekk. Kan ikkje sammenlignes med byggskum som ikkje har tilnærma samme styrke.

 

Kvar i værden holdert du til?

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Glem polyuretanskum.

Du får det aldri til uten skummejiggen og motholdet.

Og uten det får du ikke skummet til å feste seg slik at det blir en "box" konstruksjon.

Og uten høyt nok trykk, lukker ikke cellene seg.

Du har laget en diger svamp og må gjøre dette om igjen til neste år.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg jobber for europas største produsent av 1- og 2-komp. byggskum. Ikke noen av byggskum kvalitetene er diffusjonstette, det vil si at de trekker vann som en svamp. Brannskum er heller ikke diffusjonstett. En annen ting er at du ikke vil klare å konrollere herdingen i et slikt hulrom du snakker om å benytte det i. 1-komp skum skal altid bygges opp lagvis med vann-dusj mellom lagene, mens 2-komp er noe mindre avhengig av dette vannet, selv om det også her bør benyttes. Det at det leveres som 2-komp er for å ha et alternativ som herder raskere.

 

Når det gjelder 2-komp skum for sandwitch-konstruksjoner er dette en helt annen ting. Her har jeg liten erfaring, men tror det er denne skumtypen du må benytte. Jeg har derimot noen eksempler på bedrifter som benytter denne skumtypen. Kanskje du kan kontakte dem og få noen råd og vink. Kanskje de til og med kan hjelpe deg med litt råvarer. Jeg er dessverre redd for at du må ha spesialutstyr for å pumpe/påføre skummet.

 

Huurre Norway AS

 

Fresvik Produkt AS

 

Lykke til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å bruke noen form for byggskum. Jeg har funnet skum av den kvaliteten jeg ønsker! Men det er i USA ig jeg har ikke fått svar på spørsmål pr mail!

Dette er et skum for marin bruk.

 

Dette er et skum en blander og tømmer inn i skroget og det ekspanderer der! og den sprengingen er jeg ikke bekymret over for jeg skal klare å få til nioe som tar imot evt. trykk! Null problem!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

ja hvor fikk du tak i 2 komp. polyurethane skum? trenger også men er litt i tvil..skal ha under dørken men er litt i tvil om det er vits..eneste eg kan tenke meg er viss det hjelper på lydnivået i båten..men viss ikke det har noen invirkning på lydnivået ser eg ikke poenget.. men ka ga du for literen og var det x30 expandering i volum?

Link to post
Share on other sites

Jeg driver bedrift som bruker mye PUR til utalige formål, og anbefaler deg på det sterkeste at du ikke gjør dette selv om du ikke har maskinpark til formålet. Jeg kan selv bestemme hvor mye og hvor rask skummet øker i volum. Det kommer ikke du til å greie uten egnet maskineri. Litt fuktighet eller litt vann i skroget får det til at det skummer ukontrollert.

 

På andre siden av Mjøsa finns det en bedrift som kan sakene sine og er proffe. Mjøsplast AS. Råder deg på det sterkeste å la proffene gjøre slik jobb

Link to post
Share on other sites

ja du sier noe der men går det ikke viss en blander og legger i under dørken og så la det expandere for så og skjære av skumtoppen og så legge dørken på? eller må det være under trykk for at skummmet skal bli skikkelig? så at det var skjert av toppen på min båt men kommer jo sikkert litt an på ka måte det er blitt lagt nedi..bor i bergens området så blir i det lengste laget over der med den..

Link to post
Share on other sites

ja du sier noe der men går det ikke viss en blander og legger i under dørken og så la det expandere for så og skjære av skumtoppen og så legge dørken på? eller må det være under trykk for at skummmet skal bli skikkelig? så at det var skjert av toppen på min båt men kommer jo sikkert litt an på ka måte det er blitt lagt nedi..bor i bergens området så blir i det lengste laget over der med den..

 

Kan hende det finnes bedrifter i Bergen som bruker integrall PUR skum- Jeg vet om 1 bedrift i Sandane: Struktur Plast AS - Proffe de også, men vet ikke om de tar slike oppdrag

Man får ikke til jevn struktur når man blander disse komponenter for hånd, som regel er potlifen på komponentene kort slik at man trekker til seg så lite fuktighet som mulig.

 

Det går allikevel an å prøve seg 1. for å bli kjent med prosessen og om man fyller litt av gangen kan det faktisk gå.Velg allikevel en type med så lang potlife som mulig og bruk vekt før du blander-ikke vollum.

 

Lindberg og Lund har utallige typer med polyuretaner som kan hende passer til formålet. Ta en prat med gutta der-de har peiling.De fører en god del stoffer som er fine å bruke maritimt, bla automatiske fettkopper som anbefales på det sterkeste istedenfor tradisjonelle fettkopper som man må skru på og fylle selv

sima.jpg?w=686&h=202

 

Jeg driver nå selv med prosjekt i egen båt der jeg skal spraye skummet silikonelastomer i selve maskinrommet for å dempe lyd og vibrasjon. Testene er meget lovende :)

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...