Jump to content

Demontering av undervannshus Suzuki 30 hk

morgull

Recommended Posts

Hei. Har en Suzuki 30 hk (DT 30 fra 1983) jeg prøver å demontere undervannshuset på for å bytte impeller. Har fått løsnet det, men får bare dratt det ned et par cm. Normalt så er det vel en skrue på gear stangen man løsner slik at det slipper helt, men finner ingen på motoren min. Ser at det sitter en mutter på gear stangen rett over undervannshuset i forkant av motoren. Vet noen om man skal løsne den, eller er det andre triks for å få av undervannshuset?

Legger ved et par bilder:¨

img_5752.jpg

img_5753.jpg

img_5755.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Ja, det er den mutteren på gir-stangen som må skrues helt fra hverandre.. den lille er nok kontramutter bare, men den største skal skrues til girstanga deler seg..

Var endel runder på min yamaha 30 i hvertfall..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Du mener vel 1993 og ikke 1983? i følge fargen er det hvertfall en 1989-1995mod, med mindre du har lakka den om selv da. Og som sagt før ja er det bare og dele dette staget, den lille muttern skrues nedover og den store oppover.

Takk for tipset. Fikk av undervannshuset ved å løsne mutteren foran. Var en av de 6 skruene som knakk, men fikk heldigvis skrudd den ut med tang når undervannshuset var av :-)

Nå har jeg satt inn ny impeller og startet den. Kommer fortsatt ikke stråle / kjølevann ut av motoren..

Lurer på hva som kan være galt.. Så at det var en splint inne i metallstangen som impelleren står på. Slet litt med å få den på plass, under impelleren, men mener at den kom på slik den skulle. Slet også litt med å få festet lokket over impelleren. Mulig det kan ha skjedd noe der - at et blad er i klem?. Riktig måte er vel å tre impelleren helt ned på stanga og passe på at splinten kommer riktig på plass under den for deretter å feste lokket over impelleren og skru fast det?

Stussert litt iom at det det kanskje hadde vært mere naturlig å legge impelleren inn i lokket og så tre den over gearhus stanga.

Skal ihvertfall demontere det imorgen og sjekke om det har skjedd noen med splinten eller at noen av vingene har kommert i klem. HVa kan det være om det ikke er noe med eimpelleren.. Er det noen som har tips om annet jeg bør sjekke?

Motoren er nok en 83 modell. Var stygg i lakken, så den ble lakkert for å se litt bedre ut :-)

En mulighet er at du ikke traff med det røret som kommer ut av impellerhuset og skal inn i et hull oppi stammen. Vær også sikker på at motoren står langt nok ned i vann dersom du kjører den i tønne. Minst 5cm over kavitasjonsplata.

Dog er den mest vanlige forklaringen at kontrollstrålehullet er tett og må stakes opp med ståltråd. Var den impelleren du tok ut defekt?

Når jeg monterte min så satte jeg på impelleren på akselen først og forsøkte å holde den igjen mens jeg snurret akselen, da så jeg at splinten stod riktig..

Deretter dro jeg i snora forsiktig på motoren og så hvilken vei akselen skal gå rundt, deretter dreide jeg akselen mens jeg forsiktig satte lokket på plass over impelleren, den dreide seg da til slik den skal stå.

Jeg brukte så luftkompressoren til å blåse forsiktig igjennom systemet nedenfra og opp, deretter ovenfra og ned og kjente etter om lufta kom ut i andre enden..

Før jeg monterte impelleren og det, så blåste jeg luft fra impeller huset og ut i undervannshuset, så om det satt noe fremmedlegme der så ville det bli blåst samme veien ut som det kom inn, og fikk ut noen bittesmå blåskjellrester.

Jeg gjorde samme jobben på 120hk'eren til dagens båt, og i fjor så "spyttet" den kjølevann bare, men i år har jeg stråle, så det hjalp nok.

Det er viktig å se til at rør og alle deler kommer på plass skikkelig etterpå, at pakninger osv er hele og fine osv under selve monteringen igjen.

Ja. Impelleren jeg tok ut hadde kun ett blad intakt. De andre var det bare omtrent halv størrelse på samt at alle var kraftig bøyd. Kan det være at disse bitene som mangler ligger og sperrer et sted?

Ja, det er meget mulig, derfor jeg pleier å blåse/stikke motsatt vei slik at ting kommer ut den veien det kom inn.

Hvis du kjenner noen elektrikere, de har ofte ei strekkesnor, den er fleksibel osv, den er grei til å stikke opp rørene igjen..

Alternativet er luft og blåse det tilbake..

i værstefall må stammen skrus av rett under motoren og sjekkes nærmere hvor proppen ligger.

Takk for tipsene. Skal sjekke impelleren en gang først slik at jeg vet den sitter som den skal. Hvis den gjør det så skal jeg teste trykkluft/prøve å stake opp. Håper det ordner seg da :smiley:

Dog er den mest vanlige forklaringen at kontrollstrålehullet er tett og må stakes opp med ståltråd. Var den impelleren du tok ut defekt?

Hei Ingar, du er nok inne på noe her. Jeg foretok et helt unødvendig impellerbytte for noen år siden. Etter mye plunder og :headbang: viste det seg at impelleren var like fin. Det var kontrollstrålehullet som hadde grodd igjen, som jeg tror er den mest vanlige årsaken. :yesnod:

Impeller "last forever" almost.

Ja, såsant de ikke blir tørrkjørt holder de utrolig lenge. Har faktisk aldri opplevd at en utenbordsmotor-impeller har vært defekt.

Med innenbords er det annerledes, disse impellerne belastes mye hardere.

Vis du bruker "smokk" til og prøvekjøre med, så pass på at denne sitter ordentlig, bytta impeller på en 30hk suzuki 3-syl for et år siden, og da ville den ikke kjøle etter jeg hadde byttet. Det viste seg at vis jeg bare presset på vær side av smokken sånn at det ble helt tett så kjølte den akuratt som den skulle.... At hullet til kontrollstrålen er tett har jeg vært borti mange ganger

• 3 weeks later...

Nå har jeg endelig fått tid til å se mere på motoren. Sjekket at impelleren satt ordentlig med splinten på plass. Det gjorde den. Når jeg skulle montere lokket over impelleren så så jeg at et av de over nevnte bladene på den gamle impelleren lå og sperret for hullet hvor vannet skal strømme igjennom over impelleren. Fjernet det og monterte undervannshuset. Nå kjøler den som bare det igjen.

Men da dukket det selvfølgelig opp et nytt problem..

Motoren går ca ett minutt så stopper den av seg selv. Går fint med en gang den startes før den etter kort tid begynner å hoste og harke før den stopper opp.. Tenkte jeg skulle skru av forgasseren imorgen og prøve å rense den.

MUligens det også kan være noe justering av forgasser. Har sjekket plugger og det er god gnist på begge 2, så jeg regner med at det må være noe med bensin tilførsel/forgasser.

Forgasseren ser ganske enkel ut på motoren. Den har to skruer. Har tatt et par bilder av den. Har merket av 1 og 2 for hver av de 2 skruene. Er det den skruen som er merket med 1 som er tomgangsjusterings skruen, eller er det nr 2? Er den noen som vet hva som er riktig posisjon for de?

suzuki1.jpg

suzuki_30.jpg

Skrue nr 1 er tomgangsjusteringen. Med denne justerer du hvor mye gasspjellet skal være åpent ved "o" gass. Skruen som du har merket nr 2 tror jeg er en dyse. Jeg mener at blande skruen er den som sitter over luft inntaksåpningen i forkant. Den kan være greit å kjøpe et pakningssett til forgasseren. Da får du også med alle o-ringene, og de kan ofte være lekk. Det finnes en grunnjustering på blandeskruen, mener å huske at den skal være 1 og en kvart omdreining fra bunn, men her er jeg usikker om jeg husker riktig. Ta en telefon til nærmeste forhandler og be om grunnjusteringen på blandeskruen.

Etter at du har satt den på grunnjustering, så må du fin "tune" forgasseren. Du får først motoren til å gå på tomgang, deretter lar du motoren gå med litt hurtigere turtall. Skru blandeskruen innover helt til turtallet synker litt, juster ørlite tilbake. Forsøk å gi hurtig gass fra tomgang, da skal det ikke være noen forsinkelse (turtallet skal stige raskt). Om det ikke turtallet gjør det, så må du skru blandeskruen litt ut. Forsøk deg frem, men husk ørsmå justeringer hver gang.

Edited by knutza (see edit history)

Den beskrivelsen du sier minner meg litt om den gamle 30hk'en jeg hadde.. den gjorde det en stund.. den druknet på grunn av skitt i dysenåla ved flottøren.

Når kammeret ble fullt, så stengte ikke nåla og motoren druknet og stoppet..

Kjøp deg et komplett pakningsett til forgasseren(e) og plukk dem ut, bare ta vare på alt av skruer..

Er du i tvil om hvordan ting skal sitte, så gjør som meg.. jeg brukte mobilen og tok bilder mens jeg demonterte, for skulle jeg være i tvil under monteringen kan jeg gå inn på bildene og se hvordan ting satt, og når alt fungerte var det bare å slette bildene igjen.. :-D

Har prøvd å rense forgasser idag. Var en god del skitt i den. Renset den i bensin og blåste gjennom med trykkluft. Gikk litt bedre, men stopper fortsatt etter kort tid. Har prøvd å justere skrue nr 2. Den sto en kvart omdreining åpen. Åpnet den til 1 og en kvart. Gikk litt bedre, men stopper fortsatt opp etter kort tid. Har også justert opp og ned på den skruen, men hjalp svært lite. Det er også en annen skrue som sitter i front av forgasseren. Den har jeg merket med nr 3. Er det noen som vet hva den er til? Skal få tak i et pakningssett/rep sett som dere sier. Sikkert greit å få byttet de. Skal også stikke innom en suzuki forhandler i morgen og prøve å få lirket ut av de hvordan de 3 forskjellige skruene skal justeres. Prøvde også en annen bensintank med slange for å sjekke om det var noe med bensin tilførselen. Ingen forskjell. Takk for hjelpen så langt.

suzuki2.jpg

Nr 3 er blandingsskruen, om du skrur den helt ut så vil du se at det sitter en gummi tetting, enten på skruen eller inni hullet. Skift den! Her kan det være lurt å kjøpe et pakningsett og skifte øvrige pakninger og. den skruen som du har merket med nr. 2 er nok en dyse. Hvordan ser pluggene ut? om de er svarte så har du for fet blanding, om den de er hvit så har du for mager blanding.

Men før du begynner å justere noe så anbefaler jeg deg på det sterkeste å skifte ut o-ringer og pakninger. Gummipakninger har en tentens til å "svelle" når de blir gammle.

Skru ut skrue nr 2 og blås nøye med trykkluft. et lite støvkorn her er ofte nok til å plagesTa også ut skrue nr. 3 og inspiser denne. I enden skal den være helt spiss, og det skal ikke være noen slite kanter på den. Dette er viktig.

ellers vil jeg anbefale denne siten