Jump to content

Gassfjær til amerikansk båt

borref

Recommended Posts

Jeg har noen gassfjærer jeg gjerne skulle ha byttet ut, men sliter med å finne en leverandør.

En av fjærene er merket "SPD-GS-5150-20". Her antar jeg at SPD er produsenten og at GS er "Gas Spring". Videre kan det være at "-20" er kraft i pund. Dette motsvarer i såfall 89 Newton. "5150" har jeg ingen formening om. Fjærene er festet i en kule (sitter på en brakett på skrog/luke) låst med et plast klips/lokk. Fjæra er i full lengde 15" (38cm) og sylinderen er 9.5" (24cm). Jeg har også to lengre fjærer på motorroms luka (fra samme produsent) som også med fordel kunne vært byttet.

Er det noen som har erfaring med å bytte ut med noe "tilsvarende" fra en lokal leverandør, eventuellt en US web butikk som sender til Norge?

Takk til alle innspill og så en liten oppdatering:

Torshov bilrekvisita kjøper fjærer fra Lesjøfors samt Stabilus Lift-o-mat og de bestilte en av fjærene for meg (luke til kabin) på basis av mål og trykk (neste dag levering fra Holmen Storsenter, pris 279 for en 35cm, 100 Newton fjær av typen lift-o-mat).

Problemet med Biltema er at de kun oppgir bilmerke, årstall og luke den skal benyttes på (betjeningen hadde heller ikke tilgang til spesifikasjoner.) Jeg fikk derimot tilgang til delelageret og kunne da sammenligne med originalen i forhold til lengde. Fjærene var også påstemplet med trykk i Newton (regn om fra pund til Newton med formelen Newton=Pund * 4,448, dvs. 20 pund = 89 Newton), men ikke lengde så man må måle selv. Her fant jeg det jeg hadde behov for til motorroms luka (52cm og 240 Newton, pris 179 per stk.).

En annen utfordring er endestykker/innfesting. På mine amerikanske fjærer var det kuleledd (fastmontert kule i chassis) og de passet heldigvis også til tilsvarende innfesting på de europeiske. Lift-o-mat fjæra ble levert med løse chassis endekuler (med gjenger) slik at man eventuellt også kan bytte ut det som måtte sitte på båten fra før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...