borref Startet 25.April.2008 Del på Facebook Startet 25.April.2008 Jeg har noen gassfjærer jeg gjerne skulle ha byttet ut, men sliter med å finne en leverandør. En av fjærene er merket "SPD-GS-5150-20". Her antar jeg at SPD er produsenten og at GS er "Gas Spring". Videre kan det være at "-20" er kraft i pund. Dette motsvarer i såfall 89 Newton. "5150" har jeg ingen formening om. Fjærene er festet i en kule (sitter på en brakett på skrog/luke) låst med et plast klips/lokk. Fjæra er i full lengde 15" (38cm) og sylinderen er 9.5" (24cm). Jeg har også to lengre fjærer på motorroms luka (fra samme produsent) som også med fordel kunne vært byttet. Er det noen som har erfaring med å bytte ut med noe "tilsvarende" fra en lokal leverandør, eventuellt en US web butikk som sender til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Svako i oslo tlf 67059525 skaffer dette, kjøpte til min egen båt hos dem.... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Hvorfor ikke dra på en bilskrot og ta fra en bakluke på en bil? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Whistler Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Her er originaldelenr fra delekatalogen til Bayliner for disse fjærene. FJæra til luke over kabindør. 62638 GAS SPRING, 20LB 1.0 EA Motorlukefjærene. 62316 GAS SPRING 20"-60LB 2.0 EA Maritim har syrefaste gassfjærer. Hvordan de ligger prismessig vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
JonnyBoy Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Rodin har masse ulike gassfjærer. Vet ikke om de har akkurat den du trenger, men på side 40-50 i katalogen under finner du et stort utvalg http://www.rodin.no/rodin/userhtml/pdf/Kar...rimateriell.pdf Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
sandman1 Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Kan sjekke disse også, kjappe og godt utvalg i denslags.. http://www.lesjoforsab.com/wireandstrip/en...ducts&s=gas Har kontor her i landet også. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Smiley Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Gassfjører i alle lengder og typer finner du også på evig populære BILTEMA! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
borref Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Takk til alle innspill og så en liten oppdatering: Torshov bilrekvisita kjøper fjærer fra Lesjøfors samt Stabilus Lift-o-mat og de bestilte en av fjærene for meg (luke til kabin) på basis av mål og trykk (neste dag levering fra Holmen Storsenter, pris 279 for en 35cm, 100 Newton fjær av typen lift-o-mat). Problemet med Biltema er at de kun oppgir bilmerke, årstall og luke den skal benyttes på (betjeningen hadde heller ikke tilgang til spesifikasjoner.) Jeg fikk derimot tilgang til delelageret og kunne da sammenligne med originalen i forhold til lengde. Fjærene var også påstemplet med trykk i Newton (regn om fra pund til Newton med formelen Newton=Pund * 4,448, dvs. 20 pund = 89 Newton), men ikke lengde så man må måle selv. Her fant jeg det jeg hadde behov for til motorroms luka (52cm og 240 Newton, pris 179 per stk.). En annen utfordring er endestykker/innfesting. På mine amerikanske fjærer var det kuleledd (fastmontert kule i chassis) og de passet heldigvis også til tilsvarende innfesting på de europeiske. Lift-o-mat fjæra ble levert med løse chassis endekuler (med gjenger) slik at man eventuellt også kan bytte ut det som måtte sitte på båten fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.