Jump to content

Bivoks på ny teak innredning

Capt Hansen

Recommended Posts

Har brukt det på eik. Etter min erfaring er årsaken til at man bruker bivoks er at det er helt nøytalt så det brukes feks til restaurering av gamle møbler hvor det kan være benyttet midler som komme i konflikt med moderne remedier. Vil tro at det feks på ny teak er bedre og mer holdbare produkter på markedet.

Min båt har blitt behandlet med bivoks siden ny. Er det veldig fuktig der du bor kan du få litt sorte prikker i treverket, men bor du på østlandet og har normalt ventilert båt bør ikke dette være noe problem. Er veldig enkelt å jobbe med og ser fint ut. Enig med Alidal; mye mindre gris og lukt en med olje. Et lite tips: veldig greit å gni voksen ut med en liten svamp. Mulig dette med bivoks er en litt gammeldags metode, men jeg er hvertfall fornøyd.... :smiley:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg brukte bivoks på teaken, dette medførte hvit sopp på alle flater som jeg hadde behandlet det med( Om vinteren) Vasket flatene 2 ganger om vinteren for å få det vekk.

Skrapet det vekk og pusset ned, vasket med rødsprit ( på halve båten innvendig). La på flere lag med owatrol på halve båten for å se forskjell neste vinter. Det var mugg der bivoksen var fortsatt og like fin der owatrolen var.

Aldrig mer bivoks i båt. Passer fint til inne møbler eller vis man har en helt tørr båt innvendig om vinteren og.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...