Jump to content

turteller utenbords


froesak

Recommended Posts

Tror du kan bruke de fleste turtellere beregnet på utenbords motorer, blant annet denne .

 

Etter litt research på nett ser det ut til at din motor har 12 poler på statoren ( ladespolen ), hvilket vil si at du kan bruke alle turtellere med denne innstillingen ( turtelleren henter takt signalet ifra ladeviklingen ( koblet innpå ledningen FØR likeretter )).

.

 

Fant også dette :

e. TOHATSU recommends, when using

aftermarket tachs on TLDI engines, using

indictor light kit part number 3Y9762510 and

Harness 3T5710420. Strong alternator

interference on some TOHATSU / NISSAN

outboards and some pre 2001 Mercury 90HP

outboards may require wiring a .1mf, 100

volt non-polarized capacitor between the

signal and ground stud terminals.

 

Kort fortalt så anbefales det å koble en kondensator imellom signal ledningen og jord på motor, dette for å fjerne støy som kan gi feil visning.

 

 

Arne kjetil

Link to post
Tror du kan bruke de fleste turtellere beregnet på utenbords motorer, blant annet denne .

 

Etter litt research på nett ser det ut til at din motor har 12 poler på statoren ( ladespolen ), hvilket vil si at du kan bruke alle turtellere med denne innstillingen ( turtelleren henter takt signalet ifra ladeviklingen ( koblet innpå ledningen FØR likeretter .

Arne kjetil

 

var vel en firtakt det var snakk om :wink:

Link to post

ja, men så lenge det er ladespolen som gir pulsene så er det et fett for turtelleren om det er 2t eller 4t.

Blir noe annet ja dersom man henter pulsene fra tenninga

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

neei ikkje anna enn dt blir å tjuvkoble og lage til med kondensator å greier. er ikkje alle som er like lysten på denslags.. siden det er en firtakt så sku det vel vær likegreit og rykke direkte start og hente ut impulsane til tenninga. slik det går å bruke en hvilkensomhelst turteller kjøpt på enhver bilutstyrsforretning.

men når eg tenke meg om så er vel dette en to sylindret motor og da går jo ikkje det likevel uten å måtte ha gangetabellen klar siden de kun har valget 4-5-6-8-syl.. :wflag:

Link to post
neei ikkje anna enn dt blir å tjuvkoble og lage til med kondensator å greier. er ikkje alle som er like lysten på denslags..

 

Kjenner ikke til din motor, MEN skulle ikke forundre meg om turteller ledningen ( hvis det er en slik ) ER koblet til statoren allerede, stator signal har blitt brukt på de fleste utenbords motorer de siste 30 årene ( med forbehold om sære merker ) .

 

Den eventuelle kondensatorene tar det 20 sek å montere :wink: , MEN det er ikke sikkert den trengs heller.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
neei ikkje anna enn dt blir å tjuvkoble og lage til med kondensator å greier. er ikkje alle som er like lysten på denslags.. siden det er en firtakt så sku det vel vær likegreit og rykke direkte start og hente ut impulsane til tenninga. slik det går å bruke en hvilkensomhelst turteller kjøpt på enhver bilutstyrsforretning.

men når eg tenke meg om så er vel dette en to sylindret motor og da går jo ikkje det likevel uten å måtte ha gangetabellen klar siden de kun har valget 4-5-6-8-syl.. :wflag:

 

 

Dette er en 3 sylindret motor. og ut fra kontrollboksen kommer 4 ledninger som skal være til trim-meter og turteller men er ikke sikker på om uorginal kan kobles på der. på den orginale så tar den alle signalene der. trenger ikke strekke noe til motoren.

Link to post

da kan du nok bruke enhver turteller til påhengs da type faria elr ka no som finnes i båtutstyskatalogen og sette bryteren på det stillet som Drolll sier.

 

men Droll, har firtaktsmotorene dette gamle magnetdriten som er brukt de siste 30 år på to-takt da?? har de ikkje moderne teknikk med elektronisk tenning som kjent fra bilverdenen?

Link to post

Du kan nok koble den til der, bare du vet fargen på signalgiver-ledningen. I tillegg skal instrumentet ha 12V og jord - og kanskje en 12 V over bryter til instrumentbelysning :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
...... har firtaktsmotorene dette gamle magnetdriten som er brukt de siste 30 år på to-takt da?? har de ikkje moderne teknikk med elektronisk tenning som kjent fra bilverdenen?

 

Ikke´no dritt om magnetisme, takk :wink: Elektronikk i seg selv har aldri skapt et spenningsfelt det er mulig til å bruke til noen ting..... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
men Droll, har firtaktsmotorene dette gamle magnetdriten som er brukt de siste 30 år på to-takt da?? har de ikkje moderne teknikk med elektronisk tenning som kjent fra bilverdenen?

 

Vet ikke helt hva du mener moderne teknikk ?? elektronisk tenning ble tatt ibruk på 2-takt utenbords motorer på 60 tallet.....den magnet tenninga du referer til ble dog brukt på enkelte små motorer frem til midten på 70 tallet....

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...