cocker Startet 25.April.2008 Del på Facebook Startet 25.April.2008 Skulle hatt på en fenderlist på en 10fot with. Jolla er av den eldste typen og håpa på en mahogny fenderlist... Men uansett hva jeg tenker å prøve på så blir det vanskelig.... Noen som har noen bra forslag? Eller noen som har satt på tau som fenderlist?? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Var ikke den sammensatt av fler tynnere lister? Må jo kunne få kjøpt det på et listhøvleri. Har du et bilde? Fenderlista på denne båten er med på å stive av skroget og det vil du ikke oppnå med å bruke et tau. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Jeg leste en reportasje om oppussing av en lignende båt for en stund siden. Fenderlisten består av tre deler: en indre, en ytre og en list itl å fylle i midten med. Mener at disse tre var rundt 6mm hver. Og da er de så tynne at bøying ikke er noe som helst problem! Den ytre og indre listen monteres, og enten skrues eller klinkes sammen. Deretter tilpasses midtlisten, dunkes nedi med litt vannfast lim og pusses jevn og fin etter tørking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Det var en på forumet her som restaurerte en gammel with. Den ble et møbel. Tror vedkommende var fra Kr sands området. Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 Skjønner hvordan det er ment med å bruke tre tynne lister, men problemet er at skroget har en ca 10mm kant. Men som er for liten til å feste noen list på.... Blir dumt å ta den kanten vekk, da den også er med på å stive skroget... Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Nå ble jeg litt nostalgisk, dette var første båten jeg hadde! En fantastisk god jolle som egnet seg godt til både å ro og med motor (jeg måtte lære meg å ro før jeg fikk motor). Etter en sesong med roing fikk jeg min første motor, en 3,6 hesters Mercury , da båten bare veide 30 kilo plante den faktisk! Stemmer som de ovenfor sier at fenderlisten var tredelt, på min var de malt så jeg visste ikke at de var av mahogny! Hvis du noen gang skal selge den må du veldig gjerne si ifra da jeg har en sønn som begynner å nærme seg båtalder...han blir 2 i juni Sitér dette innlegget . Link to post
Mouche Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 En fantastisk god jolle som egnet seg godt til både å ro og med motor En with-jolle som var god å ro? I mine øyne er with-jollene totalt ubrukelige å ro, men du verden så mye moro jeg har hatt med diverse utgaver av disse - per motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
moosewine Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Dette var den første modellen, et enkelt skrog, ingen dobellbunn, mener den bare veide rundt 30 kilo! Nå var jeg bare 8-9 år når jeg rodde denne så hadde ikke så mange preferanser til andre robåter, men mitt minne er at den var en god robåt! Sitér dette innlegget . Link to post
Espens Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Hei, jeg er i akkurat samme posisjon, og leter etter en original gummi fenderlist til helt lik With 10ft. (1963 modell) Ja, trelisten (teak eller mahogny?) er tredelt (13x28mm) og laminert sammen, sikkert med lim og deretter satt sammen med skruer. Jeg er nå i ferd med å reparere baugen, for den ble utsatt for en krasj av forrige eier. Fenderlisten er i gummi, og med en rødlig pyntelist inni. Øvre del av fenderlisten går såvidt over den øvre kanten, og inn i et 1mm spor i overkant, og deretter går den under listen og under glassfiberskroget i underkant. Fra toppkant til bunnfant er det ca 28mm "gap". Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i en slik fenderlist? Alt annet er klart på båten, og Centrum fornikling i Oslo har de to aktre fenderlist beslagene til oppshining... ;-) Det ser ut til at gummilisten er original, siden beslagene er så skikkelig laget og tilpasset. EspenS PS: Håper noen vet mer om dette, og evt mer om denne karen i kanskje Kristiansand som det er laget en reportasje om, da han pusset opp en lignende With 10ft. Hvilket blad var dette i? Sitér dette innlegget Link to post
With200 Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Tar opp igjen denne tråden. Kom dere fram til en løsning på det? Eventuelt om noen kom opp med en egen vri på det? Driver selv å pusser opp en With 200 fra slutten av 60-tallet, og trenger tips til hvordan man løser utfordringen med fenderlister i mahogny. Ønsket er selvfølgelig å sette den tilbake i original stand, men om noen kom opp med en alternativ løsning som ser tålelig fin ut hadde det vært fint om dere kunne delt det med meg Slappen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Det er denne mahogny limtre-profilen som stiver av relingen, uten denne vil skrogsidene på båten bli helt 'slappe i fisken'. Og den ble sikkert limt i jigg. Så skal man lage en original-tro utgave har man en utfordring her... De fleste lagene befant seg på innersiden av glassfiberen, utvendig var det vel bare én mahogny-list med en tynn gummilist festet utenpå. Ville vært flott om en som innehar en slik båt hvor relingen er intakt kunne postet noen bilder. Som også viser hvordan avslutningen er i baug og hjørner på akterspeilet. Etter hva jeg husker var det forkrommede beslag her. ("Espens" har ikke vært innlogget på 4 år) Sitér dette innlegget Link to post
geir ove Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Her er noen bilder som kanskje kan være til hjelp :) lykke til http://www.woodenboat.net/page.php?language=1&page=105 Sitér dette innlegget Link to post
With200 Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Ingar: Stemmer det, beslag var å finne i hjørnene på akterspeilet og i baugen. Har 1 stk baugbeslag og 1 stk beslag til hjørnet i akterspeilet, begge originale. Det siste akterbeslaget ligger på havets bunn. Fenderløsningen på denne With-jollen er som sagt ganske intrikat og tilnærmet umulig å gjenskape uten noen form for mål eller bilder å gå etter. Selv er jeg ganske brukbar når det kommer til reparasjon av gelcoat og lignende, men når det kommer til treverk har jeg ti tommeltotter. Noen som vet om et listhøvleri på østlandsområdet som kan lage lister til With-jolla, såfremt man gir dem riktige mål å gå etter? Geir ove : Takk for det, kom over den siden for et par dager sider. Av ren nysgjerrighet kontaktet jeg Risør Trebåtbyggeri for å forhøre meg om hvor mye de tar for en slik jobb. Har ikke fått noe svar, men er redd det koster mer enn det smaker. Dog er bildene ihvertfall en start/noe å gå etter. Forresten, noen fler en meg som stusset over den hekken? Flat i bånn, vinklet utover på toppen. Aldri sett før, omvendt dromedille? Jolla er forresten av samme type og størrelse som denne, 10 fot. http://bat.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1313386;Modified=1305329777 Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Hei, Jeg har en slik båt, men den ligger på hytta. Jeg skal få tatt noen bilder av den i ferien (i løpet av de neste 14 dagene) Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
egilwh Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Forresten, noen fler en meg som stusset over den hekken? Flat i bånn, vinklet utover på toppen. Aldri sett før, omvendt dromedille? Uten at jeg vet, så tipper jeg den er lagd slik for å ha en flate å sitte på ved seiling, det er vel et mastefeste og/eller senkekjøl som synes på tofta i midten. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Selv er jeg ganske brukbar når det kommer til reparasjon av gelcoat og lignende, men når det kommer til treverk har jeg ti tommeltotter. Noen som vet om et listhøvleri på østlandsområdet som kan lage lister til With-jolla, såfremt man gir dem riktige mål å gå etter? Er på ingen måte noe listhøvleri, men kan jo forsøke å få det til med det hobby+ verktøyet en har? Det blir uansett ikke på denne siden av sommeren.... :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
With200 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Høsten har kommet og jeg har nå bestemt meg for at jolla ikke kommer på vannet igjen før ny fenderlist er på plass, okke som. Har de siste sesongene kjørt rundt med en provisorisk list for å unngå at jolla ble for "slapp i fisken" som Ingar nevnte. Denne løsningen er lite estetisk, nesten på grensen til å være under jollas verdighet. Da det viser seg vanskelig å oppdrive nøyaktige mål/tegninger/bilder av de originale mahognylistene, blir jeg kanskje nødt til å gå for en annen løsning. Har sett flere uoriginale løsninger som ikke står tilbake for de originale listene. Føler jeg nå har tre valg: 1. Gjøre det selv. Billig, men siden jeg fortsatt har 10 tommeltotter når det kommer til treverk, er jeg redd resultatet vil bli mindre pent 2. Sende jolla til et trebåtbyggeri. Sannsynligvis dyrt, men resultatet bør bli bra. 3. Treskalle, var ditt siste innlegg ment som en invitasjon til å hjelpe meg med disse fenderlistene? En siste tanke som streifet meg var å sende jolla til en snekker. Noen som gjør seg noen tanker om det? I bunn og grunn er det jo enkelt snekkerarbeid som skal utføres her, så ser ikke noen grunn til en dyktig snekker ikke kan gjøre jobben like bra som et trebåtbyggeri. Regner med at en slik løsning også kan bli noe billigere, da jeg har en følelse av at trebåtbyggerier ofte finner det enkelt å legge til 300% på sluttprisen bare fordi det står "trebåtbyggeri" i firmanavnet. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Hvor holder du til? Har du noe tegning el mål på lista? Kan du få båten til verkstedet i Bærum? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
With200 Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Jeg holder til i Oslo og jolla holder til i Kragerø. Har tilgang til henger så bør ikke være noe problem å få jolla til Bærum. Glemte dessverre å ta mål da jeg la opp jolla i høst. Får gjøre det når jeg kommer ned til våren, om du fortsatt har tid og mulighet (og interesse) for det når den tid kommer. Nå har jeg strengt tatt ikke satt noe tidslimit på dette prosjektet. Denne gangen skal det bli gjort skikkelig, så får det heller ta den tiden det trenger. Ps: Om noen andre her på BP finner fram tegninger/mål av lista i.l.a. vinteren, ta kontakt! For ordens skyld snakker vi fortsatt om en 10 fots With, model 200 fra 1970 Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Løfter denne :)Skal igang ila sommeren og restaurere en gammel With Vi-to, det er den samme typen som på bildet. Har sendt mail til Moen Trebåtbyggeri, men ikke fått noe svar ennå. Min gamle far begynnte for 12-13 år siden med å ta av fenderlisten, siden det er ingenting gjort... Min plan var altså å prøve å få denne iorden igjen ila sommeren. Det største "problemet" er altså fenderlisten, denne er altså 3 delt, men! det er altså en fals på ca 8-10 mm rundte hele båten, På ytterlisten var det fres spor til denne falsen? eller hvordan er dette skrudd sammen? noen som har en ide om hvordan dette var/kan gjøres? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
thundercat Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Hei! Pussa opp en 10 foter for 2 sesonger siden med ny tre esing.. Jeg brukte eikelister og kokte samt laminerte sammen.. Dette er ingen problem bare viktig og få frest den ytterste lista som skal ligge imot skrogsiden riktig.. Den har en kvart halvmåne utfrest så den ligger godt og har god annlegsflate mot glassfiberen.. Holder disse dager på med en ny båt som gjennomgår så og si alt.. Kappet opp bunnen og fått ut skummet for å forsterke samt få ut all fuktighet.. Heldigvis er denne esinga helt orginal og toftene like så.. Så dette skal bli et flott eksemplar.. Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder under pussinga.. Sitér dette innlegget Link to post
With200 Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Siden det ikke har dukket opp noen bilder av hvordan fenderlisten og mahoganylistene er festet på denne jolla, legger jeg ut en skisse over hvordan jeg tolker at det skal være. Kan noen bekrefte om skissen er korrekt eller ikke? Den er laget i Paint og er meget enkel, men håper dere skjønner prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Jenssa Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Noen på denne tråden som har beslag til 10 fot With? Jeg pusser opp min gamle fra 1969, og har fått tak i baugbeslaget. Mangler beslagene bak (men kan antakelig skaffe det på babord side) og ringbolten i baugen. Noen som har slikt liggende, eller vet om noen som har det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.