Jump to content

propellstøy, Carter 33 seilbåt


spithz1

Recommended Posts

Vi har en seilebåt av typen Carter 33. (veldig få av her i landet virker det som) Vi slet i hele forrige sesong med støy(banking og vibrasjon) ifra propellanlegget. Da båten ble tatt på land nå i vår sjekket vi cutlesslager, skiftet aksling og fikset opprettingen. Så alt dette skal være bra. Men etter sjøsetting konstanterte vi at dunke/klaprelyden var der ennå, men bare iblandt. Vi har Volvo pentas vendbare propell. Den er relativt løs i bladene kjennes det ut som. Propellen sitter i tillegg alt for nære skroget etter det jeg har lest. Bare 2cm klaring (min 5cm)

 

Vi kan kjøre i lang tid uten støyen, men kommer det en bølge eller annet som endrer forholda under båten begynner det å banke (høyt). Slakker vi av øker lyden. Vi setter i revers et lite øyeblikk, og så kan vi kjøre uten lyden til neste bølge treffer oss. Dette gjør at jeg har mistanke til at det er propellbladene som vibrerer/slår pga turbulens under skroget.

Høres dette fornuftig ut?

 

ny_aksling_pusset_propell_og_anode.jpg

(avstanden mellom lager og propell er jo og endel for lang)

 

Vi har begynt å kikke etter ny propell. Nå blir det nok en fast en. Men kan noen her som har tilgang på et beregningsprogram? Greit å sammenligne litt med det maritim anbefalte.

 

Seilebåt(displasement)

33 fot (ca 30 i vannlinja) Vekt ca 4,5-5,0tonn.

28hk volvo penta m 3200 omdreininger som maks

Girutveksling 2.37:1

 

Det er en 15" som står på nå, og bør vel derfor gå ned en størrelse for å øke klaring til skroget?

 

Ble mye tekst dette, men er vel likegreit å gi mye info med en gang.

Link to post
Share on other sites

Propellen har som du sier ganske liten klaring til skroget. Nå har ikke propellen så stor rpm og da blir "problemet" mindre. På bildet ser det ut for at akselbraketten står et stykke fra propellen. Hvor lang er den avstanden, den bør ikke være mer enn 2 ganger akseldiameteren.

 

Har gjort et forsøk på beregning, men får opp tips om at vekten kan være for lav. Nå stemmer ikke det alltid, derfor hadde vert gunstig å vite hva fart båten gjør i dag. Aller helst ved forskjellige turtall. Hva er båtens bredde i vannlinje?

Link to post
Share on other sites

Akselbraketten står alt for langt fra propellen ja. Nesten 10 Cm (akslingen er 25mm) Vi tenker på å ta båten på land til vinteren, og forsøke å "bygge på" braketten med et lager til, for nettopp å minke denne avstanden.

 

Vekten på båten er fra produsent 3500kg, så jeg har lagt på godt å vel 1000-1500 kg for å kompensere for alt det vi har klart å fylle båten med. Båten har gammeldags (la oss kalle det klassisk) form, smal i hekken, og brei som et uvær på midten. Vet desverre ikke bredden, da jeg sitter i nordsjøen nå, men legger vi oss i typiske gjestehavner er det ikke mange cm klaring mellom utliggerne og båten.

Den er vel ca 3m i vannlinja.

 

2000 rpm gir idag ca 4-4,5 knop. Høyere rpm virker som det framprovoserer støyen, så det unngår vi

img_0369.jpg

Link to post
Share on other sites

Da kan det se ut fur at 9 eller 10" stigning er det beste. Farten kan stemme bra med det andre oppnår på samme type båt. Det er jo en flott båt.

 

Dersom den fortsatt blir brukt i fartsområdet under 5 knop, det virker som det er ganske vanlig med denne båten, kan det tenkes det ikke blir så mye støy fra propellen. Det kan jo hende at problemet kan løses med å få propellen reparert.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke Autoprop nei(desverre). Fant en gang en test av foldepropeller og denne vendepropellen fra volvo, men kan jaggu ikke finne den igjen. Det er ingen lager i den, bare tann mot tann. Bladene føles som det er mye slark i ja. Den er nok gammel og slitt.

Motoren ble visnok byttet for endel år siden fra en som var endel hk mindre. Regner med denne propellen ble montert da. (sikkert fått et godt tilbud på den) Stigningen blir satt til en fast ytterkant, imotsetning til autoprop'en som justerer det selv.

propellen.jpg

 

img_0460.jpg

Link to post
Share on other sites

Nemo, Ja er det ikke en flott båt. Støyen kommer helt sånn plutselig, selv om vi ikke endrer turtall eller fart. Kan utløses av en bølge eller andre andringer av strømforholdene under båten. Det er det jeg syntes er så håpløst.

 

Vi har fått anbefalt 14x14" av maritim (3 blads fast) dersom vi går ned en tomme på dimensjonen. De mente vist at 17x10 var det ideelle, men det er det rett og slett ikke plass til.

 

Hvilken diameter er det du har gått ut fra når du sier 9 eller 10" stigning?

 

Tydelig det er samlet mye kunnskap her på forumet. :smiley:

Flott med masse råd og tips.

Link to post
Share on other sites

Med 9 eller 10 har jeg gått ut fra 15, det samme som i dag. Det burde kanskje vert 16, men fikk ikke forslag på 17. Så har man dette med farten man ønsker å oppnå. Om den blir 7 eller litt over gjør vel ikke så mye forskjell.

 

Hadde vi hatt en måling av farten med fullt turtall, kunne vi vert mer sikker på valget av propell. Mener det er best at motoren kan oppnå fullt turtall uten å bli overbelastet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei

Jeg har akkurat det samme problemet som deg på båten min, en Mikkel 32. Det kan plutselig begynne å banke i propellen, men det er ikke alltid den blir velvillig selv om jeg setter den i revers slik som du opplevde. Jeg lurer på om du fant en løsning på problemet, ser det er tre år siden dette her..?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...