Jump to content

Skipsgulv i eik


sandor

Recommended Posts

Skal gjøre det samme som du. Bruker muligens ask, men det spiller mindre rolle, og ikke så voldsom dimensjon. Eik kan bevege seg ganske mye. Ville derfor forseglet overflaten med lakk. Lakken vil også forhindre at natemassen løsner. Lakken har lett for å gjøre overflaten glatt. Olje har den slemme egenskapen at den forårsaker slipp. Det finnes annen fugemasse som kanskje er bedre. Nå finnes det sikkert mange meninger innen dette feltet. Jeg har lagt så mange dørker og dekk at jeg har stivnet i en oppfatning om hva det er som holder over tid.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har lagt dørk i ca halve båten i vinter, 15x45mm blanding teak og eik, og sverger til lakk. Dørken er skrudd til fineerplater og spunsa motsatt, eik i teak og teak i eik. Glattkant med 3mm fliskryss som fugeavstand. Resten av mannskapet er kjempefornøyd og da er jeg happy. Etter å ha lagt skipsdørk hjemme og behandla med "Boneglans" lakk og sett slitestyrken bruker jeg kun det i båten heretter, inne som ute. I følge datablader og tester går den 2-komp DD-lakker en god gang. Ja, det blir normalt glattere en oljer, men jeg kan leve med det. Jeg har brukt sika 290DC pluss primer. Som det allerede er nevnt, finnes det kanskje bedre natemasser, men det gidder jeg ikke gamble på. Jeg er overbevist om at Sika er noe av det bedre. Dyrt, men jeg presser prisen til nær det halve ved å kjøpe i stort. Det er sikkert ikke nødvendig med primer heller, men det er ei grei forsikring. Velger du lakk på sika så tynn lakken 50% første strøket, elllers tar det evigheter å få den første fuge-tørken.

Lykke til uansett hva du velger. Min personlige mening: Riktig lakk er bedre og mere varig enn olje. Men som med det aller meste: like mange meninger om dette som det er bidragsytere på baatplassen.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Sigurd: Hva er "Boneglans" lakk?? ...

Jeg tror det er en Hempel lakk opprinnelig. Ryktene sier at Hempel har lagt inn årene når det gjelder lakkproduksjon, men jeg har fortsatt tilgang. Formelen er overtatt av andre mener jeg å erindre.  Den jeg bruker noen liter av i året heter URETAN - Boneglans. Tror den finnes som blank/halvblank/matt osv også. Jeg har aldri sett den i hyllene hos noen forhandler, men jeg får den via en lokal tregulvspesialist/sliper og betaler 200kr for en treliter box(100 for en en-liter box). Tynnes med white sprite og er lett å stryke/rulle/nale. Tørker relativt fort.

For meg er skips-skilpadda "tassen" lakktester: Jeg ser lett hvilken lakk som er min favoritt når han spinner rundt med sylskarpe klør og gjør sitt for å ruinere vinterens oppussing.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

skal også legge dørk, men har tenkt å bruke epoksy til å lime stavene. Men da bør stavene vere rundt 5mm tykke.

Fordelen er at du får et dekk som er vanntett, ingen natemasse som sprekker, et dekk som ikke er i bevegelse og et dekk du slipper å skru fast.

Dette er nok den mest fornuftige måten, du  glemte en fordel til nemeelig vekt for de som er opptatt av den. Hvis bæringen på eksisterende dekk er for dårlig må man forsterke med en trykkfordelingsplate(kryssfiner) som limes og skrues i eksisterende glassfiber dekk, er det tredekk som ikke er stærkt nok ville jeg valgt å fjernet dette ned på bjelkene for så å legge kryssfiner.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

skal også legge dørk, men har tenkt å bruke epoksy til å lime stavene. Men da bør stavene vere rundt 5mm tykke.

Fordelen er at du får et dekk som er vanntett, ingen natemasse som sprekker, et dekk som ikke er i bevegelse og et dekk du slipper å skru fast.

Jeg kommer til å gjøre det samme i "sjarken" min, har fått kuttet 5 m2 med teakstaver 8x45 mm som jeg tenker lime med epoxy på finerplatene i dørken. Jeg tror dette skal bli en rimelig grei løsning selv om det er litt "arbeides"krevende, eller tidskrevende siden det man gjør på båten er rekreasjon og ikke arbeid etter min mening :sailing:.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Yes

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter mange gode råd fra dette forumet så har jeg bestemt meg får å legge dørken som 5 mm eikebord limt til 15 mm finer med epoksy . Lurt på i den forbindelse om noen vet om en plass  å få tak i epoksy og sika til en fornuftig pris . Båten en 24 Windy DC 79 mod. har jeg tenkt å få i tipp topp stand nå til sommeren , den skal lakkeres og innredes på nytt +++++. legger ut noen bilder etter hvert som arbeidet skrider frem om det er noen interesse for det. Holder for øyeblikket på med å ribbe til gulv bordene som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å legge rett på bjelkene og skru fast,det er herved avlyst.

 

Jeg har også tenkt å bygge om til hydraulisk styring ,det er vel ikke noen der ute som har noe liggende som skal selges ?.

 

Ser ikke ut til at jeg får lagt inn bildene er det noen som kan gi meg et hint om hva jeg gjør etter at bildene er lastet opp. Trykker jeg enter eller tilbake eller hva ?

Link to post
Share on other sites

Guest Maxi_87

Hei, jeg har samme prosjekt på gang, og skal følge samme metode. Forskjellen er at jeg skal bruke teak. Det er to problem med eik. Det ene er at den fort får fuktskader om den ikke behandles godt, det andre problemet er at epoksi biter dårlig på eik.

 

Om du likevel bruker 5mm lister, så ville jeg tro at det gikk bra så lenge du de får et støk før de legges på kryssfineren. Jeg anbefaler å stifte eller skru listene fast. Jeg har prøvd med skrutvinger, men det sklir og er for vanskelig å holde på plass.

 

Epoksi mellom natene, med grafittpulver er også greit. Om en bruker varmepistol etter limet er lagt i natene, unngår en mange av boblene i naten også.

 

Jeg har brukt Trebåten epoksi og hatt vært fornøyd med det. Levrandøren er en trivelig danske, og det må vel også telle?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

....Ser ikke ut til at jeg får lagt inn bildene er det noen som kan gi meg et hint om hva jeg gjør etter at bildene er lastet opp. Trykker jeg enter eller tilbake eller hva ?

Etter at du har lastet opp bildene, kommer det opp en bekreftelse på at bildet er lastet opp, sammen med en knapp du kan trykke på for å kopiere adressen til bildet til utklippstavla i windows. Deretter beveger du deg tilbake til innlegget hvor du ønsker å lime inn bildet og limer inn det du kopierte til utklippstavla ved å f.eks. holde nede CTRL tasten samtidig som du trykker v-tasten. Hvis du ikke har kopiert adressen til bildet direkte fra opplastingsskjermbildet, må du legge inn bildet manuelt i innlegget. Det gjør du ved å først klikke på symbolet og deretter skriver du inn http-adressen til bildet mellom de to "taggene" som kommer opp når du klikker på nevnte symbol. I ditt tilfelle er bildene allerede lastet opp, uten at du har fått kopiert opplastingsinfo fra opplastingsskjermbildet, så da er det sistnevnte alternativ som gjelder. Adressen til bildene dine er:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001193.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001231.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001232.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001234.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001235.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001236.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1111/IM001237.JPG

 

Prøv og se hva du får til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei desverre ,hadde ikke vært dumt og vært kompis med en.

Selv uten å være kompis med en skipselektriker går det jo lett an å forbedre det du har der.  

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...