Grand Banks jr Startet 26.April.2008 Del på Facebook Startet 26.April.2008 Jeg ser en del annonser på Finn (både privat- og forhandler-annonser som bruker ordet "rom" for det jeg vil kalle "kabin". Hva kaller du det? Synes du det på "ekte sjømannsvis" går an å kalle et selvstendig "rom" for "rom", eller synes du det bør hete "kabin"? I noen av de store båtene er jo "rommene" store nok til å være et anseelig "rom" i et vanlig hus, men allikevel... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jawik Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 (redigert) Vi sier jo maskinrom, kabelrom osv. Bruker selv kabin dersom det er en kabin (lukket område). Ordet dukket opp i begynnelsen av 17. århundre og anvendes om rommene til passasjerer og offiserene. I dag brukes ordet lugar = kabin. Kahytt er oppholdsrom, soverom (lugar). Opprinnelig brukt bare om kapteinens rom, senere også som navn på lugarene til offiserene og passasjerene. På seilbåter er dette det overbygde rommet foran plikten (cockpiten). Seilbåter med kahytt kalles kryssere. Og vi bruker definitivt ordet akterkabin. Redigert 26.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Akult Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Da er vi inne på begreper til sjøs, og da kan nok tråden bli lang. Kabin brukes gjerne som et fellesbegrep på antall "rom" i båten. Man hører eksempelvis ofte begrepet "3-cabiner", der lugarene (soverommene) er med i tellingen av antall "rom". "Rommet" i en båt brukes mest korrekt om lasterommet, og forbindes vel sjelden med et sted man oppholder seg. Er man opptatt av at ting skal være på "ekte sjømannsvis", så er det mange ting man kan la øynene falle på. Flere og flere "kjører" båt, uten at det plager meg. men det korrekte er at man "går" båten. Og ser man på mange av båtene under tråden Hvilken båt er stiligst i verden?, så forstår man kanskje det litt bedre. Mange av disse er utformet som sportsbiler. Man finner ikke pullerter på dem en gang ... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 (redigert) rom? det er sjøen det som er rom i mitt hus fører alle veier til rom iallefall Redigert 26.April.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Jeg forbeholder meg retten til å ha golfkøllene mine i akterlugaren. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2008 Jeg forbeholder meg retten til å ha golfkøllene mine i akterlugaren. eller i "bakrommet"??? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Blue_Dragon Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Rom på sjøen har man i glasset. Sitér dette innlegget Link to post
Gielas Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Rom på sjøen har man i glasset. Hvor mange glass blir dèt da? 8? Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
index Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Er det så nøye da? Selv om vi er over gjennomsnittet opptatt av båt så er det vel uansett et fåtall av oss som kan kalle oss sjømenn. Man trenger vel ikke ha språk som en gammel sjørøver for å trives på sjøen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 splitte mine bramseil ! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 (redigert) Jeg forbeholder meg retten til å ha golfkøllene mine i akterlugaren. eller i "bakrommet"??? Tenke seg å køye inn i akterpiggen - stuasjerommet. Må da være bedre steder å legge ned sitt legeme. Dette rommet brukes til hookah og shisha i vennskapelige sammenheng. Og da er vi akterom plikten og kahytten. Redigert 26.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Man trenger vel ikke ha språk som en gammel sjørøver for å trives på sjøen.... Nei, men man trenger sjøen og BP for å ivareta et utdøende språk. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gielas Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Nei, men man trenger sjøen og BP for å ivareta et utdøende språk. Støttes! Sitér dette innlegget -- Jon Link to post
Bearded Beast Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Man trenger vel ikke ha språk som en gammel sjørøver for å trives på sjøen.... joo det er nå det som er moro på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Yo Ho Ho and a bottle of rum!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Shiver me timbers! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Slap some weasel grease to it and march on! Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Alle veier fører til ROM! (Sa han som oppdaget Jamaica) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
vanntrivsel Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Rom på sjøen har man i glasset. Hæææ... trodde rom sjø var når man kom utaskjærs . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.