Jump to content

Heter det "rom" eller "kabin"?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg ser en del annonser på Finn (både privat- og forhandler-annonser som bruker ordet "rom" for det jeg vil kalle "kabin".

Hva kaller du det?

Synes du det på "ekte sjømannsvis" går an å kalle et selvstendig "rom" for "rom", eller synes du det bør hete "kabin"?

I noen av de store båtene er jo "rommene" store nok til å være et anseelig "rom" i et vanlig hus, men allikevel...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi sier jo maskinrom, kabelrom osv. Bruker selv kabin dersom det er en kabin (lukket område). Ordet dukket opp i begynnelsen av 17. århundre og anvendes om rommene til passasjerer og offiserene. I dag brukes ordet lugar = kabin.

Kahytt er oppholdsrom, soverom (lugar). Opprinnelig brukt bare om kapteinens rom, senere også som navn på lugarene til offiserene og passasjerene. På seilbåter er dette det overbygde rommet foran plikten (cockpiten). Seilbåter med kahytt kalles kryssere.

Og vi bruker definitivt ordet akterkabin.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da er vi inne på begreper til sjøs, og da kan nok tråden bli lang.

Kabin brukes gjerne som et fellesbegrep på antall "rom" i båten. Man hører eksempelvis ofte begrepet "3-cabiner", der lugarene (soverommene) er med i tellingen av antall "rom".

"Rommet" i en båt brukes mest korrekt om lasterommet, og forbindes vel sjelden med et sted man oppholder seg.

Er man opptatt av at ting skal være på "ekte sjømannsvis", så er det mange ting man kan la øynene falle på. Flere og flere "kjører" båt, uten at det plager meg. men det korrekte er at man "går" båten. Og ser man på mange av båtene under tråden Hvilken båt er stiligst i verden?, så forstår man kanskje det litt bedre. Mange av disse er utformet som sportsbiler. Man finner ikke pullerter på dem en gang ...

Er det så nøye da? Selv om vi er over gjennomsnittet opptatt av båt så er det vel uansett et fåtall av oss som kan kalle oss sjømenn. Man trenger vel ikke ha språk som en gammel sjørøver for å trives på sjøen....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg forbeholder meg retten til å ha golfkøllene mine i akterlugaren.
eller i "bakrommet"???

Tenke seg å køye inn i akterpiggen - stuasjerommet. Må da være bedre steder å legge ned sitt legeme. Dette rommet brukes til hookah og shisha i vennskapelige sammenheng. Og da er vi akterom plikten og kahytten.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...