Jump to content

dimensjon på eksosslange?


hifo

Recommended Posts

har i dag 3" slange til nissan 6900ccm motor på 230 hk og 2800 rpm.. er den 3" slangen tykk nok? vet det går ann å beregne , men jeg aner ikke parametrene. kjølevanne( salt) kommer ut i en potte føre denne eksosslangen , så eksosen blir jo noe nedkjølt før 3" slangen.

og tar da mindre plass :-)

er slangen min tykk nok? eller bør jeg opp i 4"

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Ole Petter:

Det blir feil? Det man i tilfelle ønsker å måler er mottrykket. Det vet man ikke hva er, men man vet hvilket maks mottrykk produsenten tillater for den enkelte type motor. Vil anta man måler det ved å teste eksosanlegget separat.

 

Til Hifo:

3" slange holder normalt opp til 170-190 hester, men det er helt avhengig av motortype. Noen motorer er svært følsomme for mottrykk. Mener å huske at f.eks Vetus er en av de mer kresne.

 

Du har stort sylindervolum. Det betyr antagelig at du bør har tykkere slange.

Du er klar over at 4" slange har nesten dobbelt så stort areal enn 3"?

 

På den annen side kan man legge eksosslange med naturlig fall fra eksosbendet. Man kan har få eller ingen bend. Man kan skippe svanehals. Man kan skippe lydpotte. man kan la eksos gå ut over vann og ikke under. Man kan skille ut mesteparten av vannet og la det gå ut separat. Legg merke til hvor små dimensjoner tørr eksos behøver.

 

Det aller lureste er antagelig å prate med en som har god peiling på disse problemstillingene.

Link to post
Ole Petter:

Det blir feil? Det man i tilfelle ønsker å måler er mottrykket. Det vet man ikke hva er, men man vet hvilket maks mottrykk produsenten tillater for den enkelte type motor. Vil anta man måler det ved å teste eksosanlegget separat.

Hva er forskjell på trykk og "mottrykk"?

Hvorfor måler alltid motorprodusentene "trykket" i eksosen på installasjonene i løpet av sjøtesten?

Link to post

Forskjellen?

Trykk er det trykket motorens eksos gir. Mortrykk er det trykk motstanden i eksosanlegget gir.

Nå aner jeg ikke om motorprodusentene alltid tester trykket i eksosen i løpet av sjøtesten, men det man er interessert i er vel å finne ut motstanden i eksosanlegget? Da er det vel eksosanlegget som bør testes?

Link to post

Men hva har det med Hifos problem å gjøre at man tester eksosmotstanden til båter og skip som ikke serieproduseres?

På den annen side har jeg nå fattet at man ikke trenger å måle mottrykk på eksosanlegget separat, men bare kobler på et manometer der eksosanlegget begynner. Da måler man mottrykket eksosanlegget gir.

 

Hifo burde da ta en slangebit, et manometer og en nippel og få koblet dette på et passende sted. Deretter må han finne ut hva som er største tillatte mottrykk for motoren han har. Er trykket for høyt? Gjør et eller flere av tiltakene nevnt i innlegget over.

 

Eller han kan drite i målingene og gjøre ett eller frere tiltak uansett. Jo mindre mottrykk jo bedre.

Link to post
Men hva har det med Hifos problem å gjøre at man tester eksosmotstanden til båter og skip som ikke serieproduseres?

 

Eller han kan drite i målingene og gjøre ett eller frere tiltak uansett. Jo mindre mottrykk jo bedre.

Det har veldig mye med saken å gjøre, for det handler om å få tingene til best mulig, enten man serieproduserer eller ikke. Dessverre så er det slik at alt ikke er like godt gjennomtenkt, og da spesielt når fritidsbåtene endres. Hvis man endrer på en båt, så er den ikke lenger serieprodusert.

 

Trykket i eksosen er en ting, for det påvirker blant annet flow i motorens kjølesystem. Hvis man da har en moderne motor med kjølere som ikke skal ha anoder, så må man passe på maks flow for å unngå erosjon.

Derfor kan man risikere at motorens kjølesystem ikke har allverdens trykk for å holde flowen under 3 meter pr. sekund.

 

Overtrykk i eksosen kan da føre til at mottrykket i eksosen reduserer det effektive trykket i kjølesystemet og reduserer flowen og kjølingen.

 

Så har vi kanskje vanninjeksjon i pakkbokser som har dårlig styring på flow fra før. Et mottrykk i eksosen kan føre til økt slitasje på rustfrie akslinger etc.

 

Videre er det viktig at mottrykket blir skapt på riktig sted i eksosanlegget, og dette gjerne for at eksosen skal klare å trekke med seg kjølevannet i et vått eksosanlegg.

Man må da ta hensyn til mengde kjølevann og løftehøyde i forhold til eksoshastigheten etc.

Link to post

mener å ha lest om noen formler som man kan regne ut dimensjonen også . eksosen går nedover fra bendet , med en slak sving før den går rett ut under plattformen delvis under vann ved stilleligge , men i fart går den over . total lengde er 2,5 meter.. har klasket til med ny slange 3" fordi den gamle var råten. men den er ikke montert enda , så det hadde vært enkelt å montere 4" hvis det er behov for det , nå.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Vovlo sin 41 serie har 3 1/2" uttak på eksosbendet, og denne motoren yter 200hk og er på 3,6 liter.... Jeg hadde nok valgt 4 " på en 230 hk motor med 6,9 liters volum. Jeg hadde 4" slange på mine 41 maskiner som jeg festet på eksosstussen, brukte gode slangeklemmer og skrudde dette fast. Slngelengden var uten bend, men gikk i en fin bue til eksosutslippet som var under vann, ca. 10cm. Slangelengden var på 2 meter, det funket greit i allefall. Den luftmengden som skal inn i motoren skal også ut igjen, og den er litt varmere og dermed blir det litt større volum, men så er den også av et noe høyere trykk og dermed noe mindre volum....

 

Luftinntaket(behovet) til en motor her som en tommelfingreregel 1,9 cm2 x effekt i kW, så er det bare å regne i vei.... men dette gir nok et betydelig areal for denne motoren og kan dermed ikke brukes som 1:1 forhold... men det er store mengder "eksos" som skal ut, så slangen bør ikke være for liten...

 

Men det som er fakta er at det som går inn i motoren skal også ut igjen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

takk . der kom det svaret jeg fryktet . men ante ville komme :-)

da ender dette opp med at jeg helt klart bør ha 4 . vil ikke ta sjangsen på å miste 15 hk på topp fordi jeg har noe for snever eksos..og det er jo nesten umulig å vite om man får full effekt av motoren , uten å få det målt.. eksosbendet ut av turbo er 3" . mens den uorginale lydpotta som er festet i bendet har 4" ut. har fått en til å dreie en overgang fra 3" til 4" i rustfritt ,og kjøpt ny 3" slange 2,5m . synd og bortkastet arbeid :-( men den 3 eksosslangen som er i båten sto på en 10 liters bussmotor før , så jeg var ikke inne på tanken om AT DEN KUNNE VÆRE NOE TYNN .*( obs .). men volumet på motoren har ikke mest å si tror jeg. det er vel mere effektuttaket som avgjør.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

tror jeg har ca 40 jeg også lotus .. alle sinte guder må være mot mag samtidig tror jeg hvis jeg skal få vann i turboen :-) er og en potte i rustfritt som står etter og litt under turboen. eneste måtte være opptak , men det ville jeg da ha kontroll på .., skepsisen min lå i bølger bakfra ved landligge. har ikke klaff , og vil helst ikke ha på den nye heller.

hva fart og hvilken motor har du hansi?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...