Jump to content

Max turtall, hvodan defineres det?

Trinn II

Recommended Posts

Jeg oppnår kun 3200 rpm. på min Mercruiser 4,2L D-tronic. Har fått forståelsen av at dette kan skyldes noe tunge propeller. Det jeg lurer på er om jeg skal forholde meg til 3200 rpm. som MAX turtall, selv om motoren skal kunne dras til 3800, og dermed slå av litt på turtallet når jeg går med båten. Altså; er 3200 rpm. for full pupp å regne, eller kan jeg trygt gå med dette turtallet til jeg får fruens velsignelse til å skifte propeller??.

:confused:

Jeg oppnår kun 3200 rpm. på min Mercruiser 4,2L D-tronic. Har fått forståelsen av at dette kan skyldes noe tunge propeller. Det jeg lurer på er om jeg skal forholde meg til 3200 rpm. som MAX turtall, selv om motoren skal kunne dras til 3800, og dermed slå av litt på turtallet når jeg går med båten. Altså; er 3200 rpm. for full pupp å regne, eller kan jeg trygt gå med dette turtallet til jeg får fruens velsignelse til å skifte propeller??.

:confused:

Har du fått max før ? vis ikke ville eg byttet proppeler eller slått av på turtal. når motor går med max belasning så vil dette slite mer på motor. Vis 3800 omd er max. så skal 3000-3200 omd være de turtalet motoren gå mest okonomisk,

Jeg hadde nok søkt om en ekstra bevilgning her....til ny propell som er lettere. Siden du kun oppnår 3200 av de foreskrevne 3800 så hadde jeg skiftet propell. Om bevilgningen ikke blir innvilget, så hadde jeg dratt av noen hundre rpm på marsj "farten", dette fordi motoren yter sitt maks ved det turtall du oppnår... og du bør ligge noe under dette ved normal drift.. da jobber motoren noe lettere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832