Jump to content

Impellerskovler borte på VP 43P, hvor er de?

ares

Recommended Posts

Stolte på servicemekanikkeren , det vart årets første bommert.

Fekk etter halv times gange alarm på temp.måleren, den viste 100`C.

Tok motoren ned på tomgang mens jeg la kursen mot land.

Fekk heldigvis slep og kom meg tilbake til havna.

Ved nærmere undersøkelse viste det seg at impelleren var uten skovler (vinger) helt kaputt.

Og jeg som stolte på servicemekanikkeren , han sa at han hadde sjekket impellere og vifteremer.

Nå lurer jeg på hvor f....... er skovlene ? kan de føre til "forstoppelse" i kjølevann systemet?

Hva andre skader kan den overopphetingen føre til ?

motoren er en VP 43p

Ares

Du bør finne de i sjøvannsfilteret, da dette står på trykksiden av impelleren.

(Dette er vel _fordelen_ med den plasseringen, ikke fullt så kjekt når lokket til sjøvannsfilteret sprekker)

Er dette ein motor med aggregat vil du finne restane i sjøvannsfilteret, eller det mest sansynlege er at mekanikeren har fjerna dei. Her du derimot gir og aksling er sjøvannsfilteret montert forran sjøvannspumpa og restane er dermed i kjølesystemet, dei vil mest sansynleg ikke skape noko problem, eg ville ikke gjordt noko før problemet dukka opp.

Har i dag funnet biter som tilsvarer 7 skovler, desse låg faktisk i slangen på suge sida.

Nå monterer jeg ny impeller og starter opp.

Kan eventuelt motoren tatt skade av overopphetinga, hvordan merker jeg om noe er galt?

Ares

100°C vil ikke jeg kalle for overoppheting, tror nok ingenting er skjedd hvis ikke tempen har vært høyere enn dette.

Hvis impeller er gått tørr vil du vel se at impelleren er noe smeltet, sjekk da sjøvanns-inntaket for å unngå at dette skjer igjen. Har motoren stått med impeller montert og fylt med frostvæske vil denne tære på impeller og kan være årsak til avrevne blader.

Hei Ares !

Jeg hadde samme motor tidligere. Verkstedet jeg bruker ( Vallø Marina ) anbefaler å ruse motoren 3-5sek ved første

oppstart om på våren. Dette for at impelleren skal hurtig få kjølevann. Det er svært mange som ikke vet om dette og jeg var selv i begynnelsen plaget med at impelleren gikk føyken. Etter at jeg ruset motoren ved første oppstart på våren hadde jeg aldri det problemet mer.

Mvh. glek

Jeg pleier alltid å test-starte motor på land for å se at alt er ok før sjøsetting (selvsagt med sugeslange og vannkar koblet til fra utsiden). Jeg pleier å fylle opp sjøvannsfilteret for å sikre at systemet fylles opp med vann og på den måten impeller ikke går tørr. Det samme gjør jeg når båten er i sjøen. Vannet renner nemlig ut når båten står på land og det tar ganske lang tid for impeller å suge inn om det står luft fra impeller og til inntak.

Jeg sjekker impelleren før sjøsetting. Legger da gjerne inn litt vaselin for første oppstart.

Ellers er det viktig at sugeslangen (fra inntaket til impellerpumpa) ikke er av type myk plastslange som kan bli flat ved undertrykk.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Et tips jeg har fått fra en gammel VP sjøulk er å helle i litt Zalovann i sjøvannsfilteret, da kan visst motoren gå opp til 15 minutter uten kjølevann før impeller tar kvelden. Jeg har gjort dette på 2 forskjellige maskiner nå et par sesonger og impelleren ser like fin ut selv etter 2-5 minutters gange i hvertfall. Har ikke kjørt så lenge som 15 minutter selv da jeg synes dette er unødvendig lenge å kjøre en motor for å se at saker og ting virker som det skal.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Når motoren er vinterkonservert med 50/50 glykol/vann tipper jeg det smører lenge nok til at sjøvannspumpa får suge. Glykol er jo ganske "glatt". Jeg har i alle fall aldri blitt "straffet" for denne synden, dvs. starte opp på våren uten å "prime" (og har hatt både KAD42 og 43).