ares Startet 26.April.2008 Link til dette innlegget Startet 26.April.2008 Stolte på servicemekanikkeren , det vart årets første bommert. Fekk etter halv times gange alarm på temp.måleren, den viste 100`C. Tok motoren ned på tomgang mens jeg la kursen mot land. Fekk heldigvis slep og kom meg tilbake til havna. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at impelleren var uten skovler (vinger) helt kaputt. Og jeg som stolte på servicemekanikkeren , han sa at han hadde sjekket impellere og vifteremer. Nå lurer jeg på hvor f....... er skovlene ? kan de føre til "forstoppelse" i kjølevann systemet? Hva andre skader kan den overopphetingen føre til ? motoren er en VP 43p Sitér dette innlegget Ares Link to post
baatsman Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Det kan være at impeller er skiftet, men at sjøvannsinntaket er stengt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fantino Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Du bør finne de i sjøvannsfilteret, da dette står på trykksiden av impelleren. (Dette er vel _fordelen_ med den plasseringen, ikke fullt så kjekt når lokket til sjøvannsfilteret sprekker) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Vanligvis ligger sjøvannsfilteret på lystbåtmotorer på sugesiden. Dette fører til at impellervingene ligger og fyller opp nærmeste varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Har du oljekjøler er nok dette stedet å lete. Det er faktisk vanlig å finne gummirester her. Bare skru av slangen før kjøleren og plukk ut bitene.. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Er dette ein motor med aggregat vil du finne restane i sjøvannsfilteret, eller det mest sansynlege er at mekanikeren har fjerna dei. Her du derimot gir og aksling er sjøvannsfilteret montert forran sjøvannspumpa og restane er dermed i kjølesystemet, dei vil mest sansynleg ikke skape noko problem, eg ville ikke gjordt noko før problemet dukka opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Var ikke klar over at det var forskjell på drev/gir-versjon. Alltid noe nytt å lære Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Har i dag funnet biter som tilsvarer 7 skovler, desse låg faktisk i slangen på suge sida. Nå monterer jeg ny impeller og starter opp. Kan eventuelt motoren tatt skade av overopphetinga, hvordan merker jeg om noe er galt? Sitér dette innlegget Ares Link to post
krl Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 100°C vil ikke jeg kalle for overoppheting, tror nok ingenting er skjedd hvis ikke tempen har vært høyere enn dette. Hvis impeller er gått tørr vil du vel se at impelleren er noe smeltet, sjekk da sjøvanns-inntaket for å unngå at dette skjer igjen. Har motoren stått med impeller montert og fylt med frostvæske vil denne tære på impeller og kan være årsak til avrevne blader. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Hei Ares ! Jeg hadde samme motor tidligere. Verkstedet jeg bruker ( Vallø Marina ) anbefaler å ruse motoren 3-5sek ved første oppstart om på våren. Dette for at impelleren skal hurtig få kjølevann. Det er svært mange som ikke vet om dette og jeg var selv i begynnelsen plaget med at impelleren gikk føyken. Etter at jeg ruset motoren ved første oppstart på våren hadde jeg aldri det problemet mer. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Takker for svarene. Sitér dette innlegget Ares Link to post
Victora III Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg pleier alltid å test-starte motor på land for å se at alt er ok før sjøsetting (selvsagt med sugeslange og vannkar koblet til fra utsiden). Jeg pleier å fylle opp sjøvannsfilteret for å sikre at systemet fylles opp med vann og på den måten impeller ikke går tørr. Det samme gjør jeg når båten er i sjøen. Vannet renner nemlig ut når båten står på land og det tar ganske lang tid for impeller å suge inn om det står luft fra impeller og til inntak. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Jeg sjekker impelleren før sjøsetting. Legger da gjerne inn litt vaselin for første oppstart. Ellers er det viktig at sugeslangen (fra inntaket til impellerpumpa) ikke er av type myk plastslange som kan bli flat ved undertrykk. Redigert 28.April.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Normalt sett så vil vel noe vann renne ned i pumpehuset om du fyller vann i filteret. Redigert 28.April.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Et tips jeg har fått fra en gammel VP sjøulk er å helle i litt Zalovann i sjøvannsfilteret, da kan visst motoren gå opp til 15 minutter uten kjølevann før impeller tar kvelden. Jeg har gjort dette på 2 forskjellige maskiner nå et par sesonger og impelleren ser like fin ut selv etter 2-5 minutters gange i hvertfall. Har ikke kjørt så lenge som 15 minutter selv da jeg synes dette er unødvendig lenge å kjøre en motor for å se at saker og ting virker som det skal. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Fantino Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Når motoren er vinterkonservert med 50/50 glykol/vann tipper jeg det smører lenge nok til at sjøvannspumpa får suge. Glykol er jo ganske "glatt". Jeg har i alle fall aldri blitt "straffet" for denne synden, dvs. starte opp på våren uten å "prime" (og har hatt både KAD42 og 43). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.