Jump to content

merkelige strømproblemer.

Rui lui

Recommended Posts

i går tok jeg den første langturen med båten.har 24v og en omformer fra 24 til 12.på 12 v er vhf vindusvisker autopilot og en inverter?(12 til 230)(pc bruk)etter en liten time begynte alarmen å hyle i inverteren,fant samtidig ut at vhf autopilot ja alt på 12v sluttet å fungere.vhf laget litt skurrelyd autop. blinket uavbrudt(normal lysblink er 1 blink pr 2sek ca.) vindusviskeren laget en liten brummelyd.altså var det liv i alle 12v apparatene,men ingen virket:-)i dag på hjemturen kjørte jeg hele turen på 2.5 timer.alt fungerte fint!!jeg har ikke gjort noe fra eller til.kan det være omformeren som synger på siste værs??denne er på 6.2 amp.

tar imot svar med stor takk.

]

Det kan høyrast ut til at spenninga blei for låg på 12V systemet ditt.

For meg ser det ut til at du har ganske mykje utstyr kopla til omformaren viss den er kun på 6.2A. Det er jo knapt nok at du kan drive VHF'en på det når du trykker inn sendeknappen...

Har du rekna litt på kva utstyret på 12V sida trekker?

Helsing Rossicus

Ok, kan nok vera lurt å ta ein nærmare sjekk her.

Av erfaring så veit eg at med to stk laptop i bil, der den eine står på inverter (12-230V) og den andre står på vanleg ladekabel (12-19V), så smelter sigarettpluggen, og etter kvart ryker også den 15A sikringen som sikrar uttaket. Og du brenner deg skikkeleg på fingrane når du prøver å få ut den smelta pluggen :lol:

Rossicus

denne er på 6.2 amp

Går ut fr at dette er på 12V-siden. Da har du 12Vx6,2A=75W til rådighet.

En 300W inverter med max. belastning trekker ca. 25A på 12V-siden! :eek:

Ser Maritim har invertere for 24V -> 230V, ville heller satset på en sånn.

Og så må du rett og slett regne sammen forbruket på 12V-anlegget og kjøpe en 12V ->24V omformer som håndterer dette.

Hvis du har mange forbrukere på 12V som ditt første innlegg indikerer (inverter/VHF/autopilot/pusser(e) ) bør du vesentlig opp i størrelse på omformer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...