Batilla Startet 27.April.2008 Link til dette innlegget Startet 27.April.2008 Finner ikke noe entydig svar når jeg leter på nettet om epoxyen skal fortykkes i natemassen. Skal man bruke microfiber? Trenger svar litt fort, skal fylle natene i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Om det skal være eller ikke vet jeg ikke, men jeg brukte ikke noe.. kun epoxy med sort pigment uten fortykkningsmiddel av noe slag når jeg natet.. men det må være i vater da... siden dette er relativt tynnflytende... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rolf-eigil Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Nating: Natemassen skal være fortykket. Fortykkningsmiddel er "grovt" sett to typer. Et til forsterkning og et til fortykning. Det siste heter Colidica Silical: Jeg har forstått at det oversatt til norsk er en eller annen form for talkum. Det brukes i Epoxyen for å forhindre sig. Forsterkningsmiddelet er fiber. Mel er fiber. Så om du skal nate noe på et horisontalt eller tilnærmet horisontalt underlag så bruk hvetemel. Det har jeg brukt masse. Men for å få fast konsistens så tilsett også Colidica Silical. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Du finner en del tips i WestSystem manualen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Maxi 87 Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Hei akkurat dette har jeg gjort en god del av... Jeg tilsatte bare farge - sort eller grafitt. Det blir alltid noe bobler i epoksyen når den herder, men om en går over med varmepistol, så får en tatt de fleste. Om det er små høydeforskjeller, går det an å flytte på epoksyen når den blir seig. Om det ikke er for varmt herdes det ikke så fort. Kan gjerne slå et slag for Trebåtens epoksy - den er like god og billigere enn West, og ja jeg har prøvd begge! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 (redigert) Selv blandet jeg i en del glassbobler, får da mye mer volum og sparer en del epoxy på det. Men ikke ha i så mye at det påvirker fargen, men nå er jo dette fargestoffet rimelig sort så det bør ikke være noe problem. Kan gjerne slå et slag for Trebåtens epoksy - den er like god og billigere enn West, og ja jeg har prøvd begge! Har ikke prøved West sin epoxy, men har brukt mye av SP-Systems og litt av Trebåtens. Har følelsen av at SP-Systems er sterkere, mulig det bare er en innbilling. Redigert 27.April.2008 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Takker for svar. Da går jeg for epoxy uten fortykningsmiddel, dørkplatene mine ligger flatt på golvet inne. Hvor lenge må epoxyen herde før sliping? Bruker Sp-Systems, fikk fortalt at presstid var 5,5 - 6 timer ved 20 grader, men regner med at det må herde lengre enn det? Batilla PS. Jeg er litt av ett syn her jeg står (bokstavelig talt, stolen måtte ut for å få plass) og skriver innlegg med gassmaske på! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 La det herde et døgn i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Hei! Bruker å fortykke epoxy før jeg har i grafittpulver for nating. Bruker da Silica for fortykking. Denne må siktes i melsikt for ikke å få klumper i natene. Se på denne siden med bilder fra et bord jeg lagde en gang. Bygging av teak-bord/nating Espen Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Jeg får prøve fortykningsmiddel ved en senere anledning, vet ikke om jeg kan få tak i det lokalt. Kjempefint at du har tatt deg tid til å lage en hjemmeside om bruk av epoksy, det bidrar kanskje til at folk tør gi seg i kast med en slik jobb. Det ble skikkelig fint det du har laget! Men det var noe jeg stusset over på hjemmesida di. Du skriver først: "Før man fester kryssfineren til underlaget behandler man begge sidene av denne med epoksy." Lenger nede skriver du: "Epoksy påføres de delene som skal limes og på underlaget med pensel eller rulle, dette kalles å utvæte treverket." Men hvis du allerede har påført ett lag med epoksy på oversida av kryssfineren, kan du da utvæte den? Utvætingen er, som jeg forstår det, at epoksyen skal trekke ned i underlaget, og det kan den jo ikke hvis den allerede er tett? Det riktige er kanskje undersiden + ytterkantene? Hva man holder nede stavene med kan jo også f. eks. være kryssfinerbiter og skruer , ikke bare skruer med skiver eller lodd? Det gikk i alle fall greit da jeg gjorde det. Batilla Redigert 28.April.2008 av Batilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 La det herde et døgn i hvertfall. Når du først nevner herding, koster og ruller herder også... Er det mulig å bruke samme kosten flere ganger? Altså når blandingene kommer noenlunde etter hverandre i tid, men åpentida før første blanding er over. Batilla Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Ja, men kostene blir seigere og seigere ettervert, så du vil snart bytte med en ny da den blir vanskelig å arbeide med. Selv kjøpte jeg mye koster på REMA1000, de har 5-pakninger til en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Når det gjelder koster kjøper jeg Biltemas GULE billigkoster. 5 stk for 14.90 tror jeg det er. Hives etter bruk. Jeg bruker 2liters isbokser som blandekar. når jeg er ferdig smører jeg det som er igjen i boksen rundt i bunn og på sidene slik at mer eller mindre hele boksen er dekket innvendig. Penselen lar jeg stå igjen i boksen. Dagen etter bruker du penselen som håndtak og flekker ut den herdede epoksyen. Da har du ett rent blandekar igjen For å se om epoksyen er herdet kan du forsøke å sette merke med neglen. Hvis du klarer å lage ett merke er det ingen vits å forsøke å pusse på den, papiret vil gro igjen med epoxy på nulltid. Ett tips når du skal nate. Når du har limet på plass alle stavene, stryk ett strøk med klar ufortykket epoksy over platene først. Når du så nater vil ikke fargestoffet trekke inn i treverket og missfarge dette langs kantene osv. Det er heller ikke så kritisk om du kliner litt. Når du til slutt sliper platene oppå vil du sitte igjen med farge kun i natene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Batilla Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jeg får prøve å legge ett lag klar epoksy før nating ved neste økt, det høres logisk ut. Er spent på hvordan det blir å slipe på dette stoffet, skal til i ettermiddag. Plukka opp en klatt med epoksysøl fra dekkplasten, det var nifst så sprøtt det var, kunne brekke det med fingrene. Lurer på hvordan det går med epoksyen i gjæringen på platene, om det vil bli lett å slå stykker av den. Etter slipingen er det klart for overflatebehandling, tenkte jeg skulle starte en ny tråd om dette. Takker alle som har svart på denne tråden. Batilla Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Men det var noe jeg stusset over på hjemmesida di. Du skriver først: "Før man fester kryssfineren til underlaget behandler man begge sidene av denne med epoksy." Lenger nede skriver du: "Epoksy påføres de delene som skal limes og på underlaget med pensel eller rulle, dette kalles å utvæte treverket." Men hvis du allerede har påført ett lag med epoksy på oversida av kryssfineren, kan du da utvæte den? Utvætingen er, som jeg forstår det, at epoksyen skal trekke ned i underlaget, og det kan den jo ikke hvis den allerede er tett? Det riktige er kanskje undersiden + ytterkantene?Batilla Dette er kanskje litt klønete skrevet, men den første delen var dersom man ønsket å legge et dekk på et eksisterende glassfiberdekk, da beskrev jeg en metode med å lime fast ei kryssfinerplate først, denne må da behandles med epoxy på alle sider før man limer den. Underlaget er i så fall utvætet... Legger ned beskrev jeg det slik det var når jeg lagde bordet... Espen Sitér dette innlegget Link to post
RAS Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det kan være greit å "seise" natesporene med et strøk fargeløs epoxy før en gyver på med pigmentert. Har oppvevd at fagestoff har trukket inn i endeved. Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Batilla måtte opp til tavla og skrive: Batilla SKAL alltid bruke fargeløs epoksy først. Batilla SKAL alltid bruke fargeløs epoksy først. Batilla SKAL alltid bruke fargeløs epoksy først... Det var forresten ikke lett å få hjørnene fine, enda jeg brukte tape som forskaling. Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Må bare legge til at bildet er tatt etter grovsliping, skal prøve å få vekk det som er trengt inn i veden ved neste puss. Går det ikke vekk beiser jeg før videre overflatebehandling. Har fått med meg fra en annen tråd at oljebeis ikke må brukes under epoksy. Som dere ser har jeg heftet ei list på sida, hadde på alle fire sider under sliping. Det er for å unngå at det blir nedoverbakke på yttersidene ved sliping. (Tipset kan kanskje være nyttig for andre nybegynnere.) Batilla Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Ja, om du skal dekke det med epoxy (og eventuelt duk) så må du bruke vannbassert beis under (dersom du skal beise da). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) Jeg legger dette i to lag, det første laget med mikrofiber og fyller nedi, det siste uten som blir veldig flytende. Batilla: Jeg har tre mot tre ute i hjørnene slik at de danner en hel ramme rundt, da unngår du epoxy i hjørnet. Redigert 30.April.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Batilla Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Jeg legger dette i to lag, det første laget med mikrofiber og fyller nedi, det siste uten som blir veldig flytende. Batilla: Jeg har tre mot tre ute i hjørnene slik at de danner en hel ramme rundt, da unngår du epoxy i hjørnet. Du har ett point der. Knuste det ene hjørnet da jeg satte det ned på gulvet, hadde ikke aning om at det var så sprøtt. Hadde det vært en god ide å slipe ned hjørnet og legge på ny epoksy med microfiber i? Batilla Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 du kan jo vurdere å lage en fin bue rundt fremfor denne 90 graders kanten, kansje fylle i litt epoxy der luken legges ned slik at åpningen blir den samme? Vankelig å se for seg uten å se luken på plass... Er det ikke en luke så ville jeg bare pusset den rund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.