Jump to content

En GPS to plottere

aquari

Recommended Posts

Garmin beskriver at en kun skal bruke en gps om en har to eller flere plottere koblet sammen vi Garmin network..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du mener én antenne til to plottere...?

Når det gjelder Raymarine, kan du velge. Sikkerhetsmessig er det best å ha to da antennen ofte er feilkilden når noe er galt. Men har man eksempelvis C-serien til Raymarine, så må man nøye seg med en antenne hvis man ønsker å benytte Seatalk for å overføre informasjon fra andre Raymarine-komponenter mellom plotterne.

Nå kjenner ikke til Ray, men Garmin har sin GPS i "antennen" (GPS17 x) og den forsynes med strøm fra plotteren, og styrestømen like så.. Så dermed er nok GPS'en selve antennen. GPS'en kommuniserer via nema 0183 (4008 blant annet) eller nema 2000 på de nyeste gps'ene/plotterne(401

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker for svarene.

Kan jeg konkludere med at f.eks to C80 plottere kan benytte samme antenne (GPS). Plotterne kan være på sammtidig og av/på hver for seg.

Antennekabelen må splittes, det er greit. Men begge plotterne må kunne gi strøm til antennen for at de skal kunne kjøres hver for seg. Når begge plotterne er på gir altså begge strøm til antennen. Her melder jeg pass og er usikker på om det er greit.

Kan jeg konkludere med ...

Svaret mitt over betinger at antennen er koblet til den ene plotteren. Denne må da være på for å videreformidle posisjon og evt. annen informasjonen fra andre instrumenter til plotter nr. 2.

Hvordan det hele vil fungere ved splitting av kabel vet jeg ikke. Fantinos forslag om å benytte spørsmål- og svar-tjenesten til Raymariene er sikkert smart før man går i gang og splitter.

Del gjerne svaret med oss her i tilfelle du benytter deg av det.

Redigert av Akult (see edit history)

GPS'en skal få strøm fra egen kilde. Styrestrømmen er "negativ" for GPS17. Antennen kan altså skrus av/på ved at gul ledning legges mot jord, og da automatisk styrt via Garmin-plotteren hvis man vil. Hvit ledning gir NEMA signal til plotter. Har selv en GPS17 som gir satelittinfo til to Garmin'er og en Raymarine plotter samtidig.

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...