Jump to content

utvikling av plastpest


freddyper

Recommended Posts

Da jeg tok opp båten i år for bunnsmøring oppdagt jeg flere blærer på babord side like under vannlinjen, blærene varierte i størrelse fra ca 3mm til 13mm, (området med blærer er ca 1,4m x 40cm) kan dette være plastpest??

 

Jeg hadde ikke disse blærene i fjor da jeg kjøpte båten, hvor lang tid går det når det utvikler seg plastpest??

 

Hvordan er det ihht en eventuell garantisak mot firmaet som jeg kjøpte båten av fjor når det gjelder skjulte feil og mangler, tenker da om det kan ha vært plast pest når jeg kjøpte båten???

 

Må jeg utbedre dette nå, eller kan jeg vente til høsten/vinter?

Link to post

Vent til høsten du! Så sliper du ned, og ser hvor problemet ligger. Er byllene under gelcoaten, og lukter eddik når du har åpnet dem, er det nok plastpest. I så fall kan du slipe bort gelcoaten der det er blærer, vaske godt med vann og deretter la det stå og tørke til våren kommer. Sparkle deretter med epoxy sparkel, grunn med 4-5 strøk antipest og bunnsmør. Og hvis du er heldig, er dette det siste du ser til pesten. I alle fall på noen år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En mulighet er at båten tidligere har vært på land om vinteren, da blir perioden for "vannopptak" halvert samtidig som at det som er kan tørke ut. Når man så lar båten ligge ute hele året kan pesten dukke om relativt raskt.

Jeg fikk det året etter at jeg flyttet til Sørlandet, i Oslo var båten på land om vinteren. Det var faktisk helt nødvendig før i tiden for de som ikke lå i bobleanlegg. :smiley:

Så båten trenger ikke nødvendigvis å ha hatt synlig utviklet pest når du kjøpte den, men at det lå latent er det ingen tvil om. Sannsynligvis er det bare brukt 1-komponent primer.

 

Dersom det passer bedre å gjøre det til høsten kan du bare vente til da.

Link to post

Takker for svar så langt.

Jeg fikk dessverre ikke tid til å utbedre/sjekke disse blærene nærmere da jeg hadde båten på land forrige helg, pga venting på krane og kaiplass.

Får håpe at det ikke er plastpest men dårlig bunnsmøring som noen har kommentert.

Båten er jo ikke mere enn 10år.

Jeg ble ihvertfall litt beroliget nå :crazy:

Da får jeg hellers glede meg til en fin sommer sesong i båten, og ikke bekymre meg over disse blærene.

Takk sålangt.

Link to post

Som det sies her så skjekk blærene , stikk hull å lukt. Er det edikklukt så er muligheten for pest tilstede , det er ikke så ille som folk skal ha det til . Kos deg med båten iår , så skraper du reint og vanner bort edikklukta til høsten. Så er den klar for sparkling når våren kommer , Har en Sandvik 28 , av alle båter ( hakke hørt om det på Sandvik før ) i havna som oppdaga pest mye pest ifjor . Han tar livet helt med ro som han sier , ingen båter som har gått ned enda pga plastpest /osmose som det kansje heter . Håper det bare er dårlig arbeid med bunnstoffet eller noe da , men lykke til :wink: .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jøss sier du det , trudde Sandvik var kvalitet tvers igjennom . Har kansje lite med hvordan den blir laget da kansje ,hørt så mange versjoner om hvordan dritten dukker opp .Så vært morro å hatt fasitsvaret .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Pest utvikler seg der det er luftbobler mellom gelcoat og det første laget med glassfiber. I praksis er det umulig å unngå dette. Har hørt folk som sier at Viksund er en kvalitetsbåt ikke får pest, men det er langt fra sannheten.

Sannsynligvis utvikler alle båter pest hvis forholdene ligger til rette. Men det kan sikkert være variasjoner i omfanget, noen produsenter legger mer arbeide i det enn andre.

Eldre båter er også mer utsatt, det var ikke noe snakk om plastpest for 30 år siden så produsentene viste ikke hvor viktig det er å unngå bobler.

Link to post
Pest utvikler seg der det er luftbobler mellom gelcoat og det første laget med glassfiber. I praksis er det umulig å unngå dette. Har hørt folk som sier at Viksund er en kvalitetsbåt ikke får pest, men det er langt fra sannheten.

 

Min Viksund har hatt pest, og flere andre jeg har hørt om også! Men det er ikke bare luftbobler som forårsaker pest! Pesten skyldes også vannbaserte bestanddeler i den ferdige støpen. Blant annet middelet som holder glassfibermattene sammen, og glykolprodukter som ble brukt blant annet for å lette blandingsforholdet mellom polyester og herder frem til slutten av åttitallet. Samt innstøping av fuktig duk, og generelt kalde/trekkfulle og fuktige lokaler hos mange av produsentene på den tiden. Satt og leste om dette i går kveld i Praktisk Båtägande, meget interessant. De anbefalte også at man ikke startet antipestbehandlingen for tidlig, disse vannbaserte emnene måtte få tid til å vandre til overflaten først. Man kan lett påføre seg unødige ekstrakostnader med å være for ivrig her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Pest er ikke ensbetydende med blærer, med det mener jeg at man kan ha osmose fordi om man ikke ser blærer.

En fagmann jeg snakket med, som har 20 års erfaring på utbedring av fenomenet, sa at hans erfaring var at 9 av 10 glassfiberbåter over 20 år har osmose synlige blærer eller ei. Om det var så farlig var han ikke så sikker på. De båtene det er verst for er nyere (les: tynt skrog), flatbunnede, hurtiggående båter som blir utsatt for store påkjenninger mente han.

Link to post

Plastpest, hva er egentlig det?

 

Jeg jobbet som elektrikker på et plastbåtbyggeri med lange tradisjoner og spurte den på plastavdelingen som hadde mest erfaring og peiling; "Hva er egentlig plastpest"?

Svaret som kom er at det er ingen ting å bry seg med. "Men hva er det", ville jeg vite.

Så kom det egentlige svaret:

 

"Plastpest har for det første feil navn. Pest er et begrep på noe smittsomt som brer seg. Det gjør ikke plastpest. Det som kalles plastpest kommer av en rekke uheldige omstendigheter. Den viktigste årsak er for mye herder under støpingen. Det resulterer at evt. luftbobler ikke rekker å "boble ut" før plasten herder. Det er snakk om små bobler. I løpet av 10-20-30 år, alt avhengig av tykkelsen på støpingen vil plast/glassfiberet oppta endel mekanisk belastning/stress. Dette vil føre til at noe av de små boblene "sprekker" og vil trekke inn vann. Når båten da settes opp til vinteren vil kulden få vannet til å fryse og den frosne boblen forårsaker frostsprengning i plasten rundt boblen. Det vil i sin til skade omkringliggende bobler, som fylles med vann og frosten gjør jobben sin... Det er vel her begrepet pest kommer inn. At ferskvann er verre enn saltvann er frysepunktet."

 

Jeg hadde da nylig kjøpt en eldre SAGA 27AC med noen få bobler. Ikke heft deg ved det, var svaret. HVIS du likevel skal gjøre noe med det, så slip bort gelcoat på det aktuelle stedet, la tørke og etterbehandle med epoxy eller lignende og forsterk laminatet på innsiden av båten slik at laminatet blir mere stabilt! Det er løsningen! Riktig herdeprosess under støpingen, sterk nok konstruksjon og la båten ligge på vannet.

 

Jeg gjorde ikke noe med dette problemet på noen av mine båter siden... og jeg sluttet og spørre om "plastpest"!

 

God sommer

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Det er åpenbart mange ulike oppfatninger av plastpest. Tidligere var det i alle fall vanlig å anta at båter som ligger ute hele året er mer utsatt for plastpest. Har også lest at båter i varmere farvann enn våre sliter mer med dette enn vi her hjemme. Men det kan vel være et sett at ulike faktorer?

Link to post

Jeg vet ikke, men tror at Bærum Plastservice vet en del om dette;

 

10 av 10 båter jeg har behandlet har ligget ute over lengre tid. Så boblehavner er med andre ord plastpestens beste venn, sier Jackie Gustaffson ved Bærum Plastservice til Båtmagasinet. Dette stemmer godt med vår testbåt som kun hadde vært på land tre vintre siden den nåværende eieren overtok den i 1984.

 

Ekstra utsatt er

*Båter som ligger i ferskvann og brakkvann.

 

*Båter som ligger i varme farvann.

 

*Båter som er bygget av emulsjonsbunet glassfibermatte. (Gjelder eldre båter).

 

*Skrog som er støpt i temperaturer under 16 grader.

 

*Skrog som er støpt med en relativ fuktighet høyere enn 50 prosent.

 

*Skrog som er støpt der råvarer er blandet uten god nok temperaturkontroll.

 

*Skrog som er bygget etter unøyaktig dosering og blanding av råstoffer/byggematerialer.

 

*Skrog der det er ekstra mye porer i det ytterste gelcoatlaget.

 

*Skrog der det er mange luftlommer i laminatet.

 

*Skrog der det er brukt for lite polyester så enkelte partier er helt tørre.

 

*Skrog som tas ut av formene midt på vinteren og kjøres på gården. (For kort etterherding)

 

*Skrog som ikke er behandlet med en vanntett primer utenpå gelcoaten.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...