Lingefan Startet 27.April.2008 Del på Facebook Startet 27.April.2008 (redigert) Noen som vet akkurat hvilket tennpluggnr/tennpluggtype det er på pluggene til Yamaha 30hk 2004 modell, totakt 3-syl? Skal hente båten denne uken, men siden den er konservert får jeg ikke startet den før pluggene er skiftet. Jeg får vel ikke slike plugger på bensinstasjon, må vel til en marina eller noe? Tips mottaes med stor takk. Redigert 27.April.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 tror det skal stå på motoren ved pluggene en plass, det gjør det ihvertfall på min. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ikke noe problem å starte selv om motoren er konservert, evnt. er det bare å skru ut pluggene og blåse dem rene. Samtidig sjekker du om de viser tegn til vanninntrengning. (Blankt metall, mest utpreget på den nederste pluggen. Normalt skal alle pluggene være dekket av et tynt sotbelegg. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 (redigert) Dal-z, problemet er at jeg ikke har hentet båten etter å ha kjøpt den enda, slik at jeg ikke får sett pluggnr. Men jeg ønsker å kjøpe på forhånd for å teststarte motoren mens selgeren står der. Ingar, så du mener at jeg kanskje ikke trenger å bytte pluggene i det hele tatt, dersom de ser fine ut, til tross for at den er konservert? Ellers er det sikkert noen som har en slik 30hk "liggende" som kan finne ut av dette pluggnummeret lett, kjenner jeg dette forumet rett Redigert 27.April.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 er det ikke like lett å spørre selger da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ingar, så du mener at jeg kanskje ikke trenger å bytte pluggene i det hele tatt, dersom de ser fine ut, til tross for at den er konservert? Ja, ingen grunn til det, den oljen brenner raskt vekk. Pluggene skal skiftes når de er utslitt, evnt dersom man får fuske-problemer. Ellers finner du link til Yamaha-manualer under Eksterne linker, der står det hvilken type du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ellers er det sikkert noen som har en slik 30hk "liggende" som kan finne ut av dette pluggnummeret lett, kjenner jeg dette forumet rett Du kan se vedlagte link. Fant ikke 2004 mod, men 2002 mod. http://www.sparkplugs.com/results_appOther...8856&mfid=1 Dette er forresten de samme plugger som brukes på Tohatsu 30 hk 2004 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Dersom jeg kunne spurt selger så hadde jeg gjort det, men båten står innelagret et annet sted enn der selger oppholder seg. Takk for veldig gode tips, Ingar. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Bra jobbet, Chagall! Tips til hvor jeg får kjøpt slike plugger på kveldstid (helst bensinstasjon), eller må jeg innom en "biltema" eller båtforretning? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Tror neppe du får kjøpt disse på en vanlig bensinstasjon. Mulig Biltema kan ha, men det sikreste er en båtforretning. Alternativ til NGK B7HS-10 er Champion L 82C. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Tusen takk. Det var til stor hjelp. Så forresten på de eksterne linkene og i Yamaha-manualene. Der er selvsagt akkurat 3 sylindret 30hk fjernet fra "menyen" slik at det enten er 25hk eller 40hk 30hk er kanskje en modell som ikke ble levert "over there"? Men det er vel det samme på 40hk og 30hk skulle man tro....? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Sleipner93 Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Biltema har B7HS plugg. Men de har ikke B7HS-10. Hva forskjellen er vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Biltema har B7HS plugg. Men de har ikke B7HS-10. Hva forskjellen er vet jeg ikke... 10 står for at den har elektrode åpning på 1 m.m. altså 0,3 m.m. større enn "normal" åpning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 -10 til slutt angir at elektrodegapet er satt til 1mm. Dersom det ikke står noe er det vel vanligvis 0,7mm. (Kan justeres opp med følerblad) Større elektrodegap gir kraftigere gnist - så sant tenningsanlegget har nok futt... Mener forøvrig at du bør bruke R-plugg , dvs BR7HS-10. R'en angir at pluggen er såkalt "resistor" plugg, dvs støyer mindre enn "ikke-R" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Pleier og kjøpe en god bunke med b7hs plugger på biltema hver gang jeg går tom, er en plugg som går til svært mange motorer, veldig mange yamahaer bruker den (av mine kan nevnes: yamaha 4hk, 9,9hk, 25hk 2-syl, 30hk 3-syl, bruker bare søkerblad og justerer til riktig gap) I tilleg bruker mange johnson og evinrude samme pluggen (av mine: johnson gt (10hk), evinrude 40hk 2-syl, evinrude 4hk 2-syl) Ivar: Har svært dårlig erfaring med r-plugger kjøpte et par til 40hk evinruden min i fjor sensommer da jeg var helt i nøden, var dyre, og attpåtil så røyk begge to! allerede i våres.... Om jeg har fått noen dårlige plugger kan det jo veldig godt være da..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Til Evinrude ville jeg brukt Champion, min Johnson 35hk funket iallefall best med det. Ikke sikkert de er beregnet på R-plugger... Bruker iallefall BR8HS-10 på min 60hk Yamaha, som angitt i manual og klistremerke på motor. Hadde en Yamaha 40hk 3-syl tidligere, den skulle ha BR7HS-10 iflg spec. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lingefan Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 Da har jeg kjøpt tennplugger på Oslo Båtsenter på Oksenøya i dag. Det ser ut som originale Yamaha-plugger og har betegnelse "BKR6EKU". Satser på at de passer siden de er levert av merkeforhandler :-) Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
csvirus Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Og kjøpe orginale plugger hørtes forferdelig dyrt ut Foretrekker og kjøpe plugger på biltema, billig, holder like lenge som andre plugger så hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 Synes ikke 50 lapp per tennplugg var så ille jeg da... :-) Det viktigste var for meg å få tak i det på kveldstid, Oslo Båtsenter var de første jeg ringte. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
csvirus Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 På biltema koster de vel mellom 10 og 20kr for stykket da har virkelig båtsenterene i olso åpent på kveldstid?? her i arendal stenger de fleste i 4-5 tia hvis ikke jeg tar feil.... Har forøvrig vært med på en forhandler før som stengte 3 dager midt i fellesferien!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 BKR6EKU , aldri hørt om... Høres på ingen måte riktig ut... (Hvis ikke de har redesignet topplokket da....) Eller kanskje det er til en F30..? Rago63 har vel spec'en i bøkene sine. Oversikt over hva bokstavene betyr: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/ngkjpg.htm E-en angir at lengden på gjengene er 19mm, de andre Yamahaene bruker 12,7mm (H) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Pluggene finnes, men om de er riktige er en annen sak. Se link: http://www.ngk.com/more_info.asp?AAIA=&pid=3502 Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 Skulle da tro at et båtsenter klarer å levere meg riktig når vi flere ganger snakket om Yamaha 2-takt 3-sylindre.... Han skrøt fælt av de motorene også. Jaja, det får trøste eller bære. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
rago63 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Feil plugg. Du har fått plugger til en 150 V-max.... - Nå mangler du bare resten av motoren, - og det er vel ikke lenge før du har skaffet deg.... Redigert 30.April.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Feil plugg. Du har fått plugger til en 150 V-max.... - Nå mangler du bare resten av motoren, - og det er vel ikke lenge før du har skaffet deg.... Blir vel litt tung for en GH 11 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.