Jump to content

Tennplugger til Yamaha 30hk 3 syl

Lingefan

Recommended Posts

Noen som vet akkurat hvilket tennpluggnr/tennpluggtype det er på pluggene til Yamaha 30hk 2004 modell, totakt 3-syl? Skal hente båten denne uken, men siden den er konservert får jeg ikke startet den før pluggene er skiftet.

Jeg får vel ikke slike plugger på bensinstasjon, må vel til en marina eller noe? Tips mottaes med stor takk.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Dal-z, problemet er at jeg ikke har hentet båten etter å ha kjøpt den enda, slik at jeg ikke får sett pluggnr. Men jeg ønsker å kjøpe på forhånd for å teststarte motoren mens selgeren står der.

Ingar, så du mener at jeg kanskje ikke trenger å bytte pluggene i det hele tatt, dersom de ser fine ut, til tross for at den er konservert?

Ellers er det sikkert noen som har en slik 30hk "liggende" som kan finne ut av dette pluggnummeret lett, kjenner jeg dette forumet rett :cheers::wink:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Ingar, så du mener at jeg kanskje ikke trenger å bytte pluggene i det hele tatt, dersom de ser fine ut, til tross for at den er konservert?

Ja, ingen grunn til det, den oljen brenner raskt vekk. Pluggene skal skiftes når de er utslitt, evnt dersom man får fuske-problemer.

Ellers finner du link til Yamaha-manualer under Eksterne linker, der står det hvilken type du skal ha.

Tusen takk. Det var til stor hjelp.

Så forresten på de eksterne linkene og i Yamaha-manualene. Der er selvsagt akkurat 3 sylindret 30hk fjernet fra "menyen" slik at det enten er 25hk eller 40hk :crazy:

30hk er kanskje en modell som ikke ble levert "over there"?

Men det er vel det samme på 40hk og 30hk skulle man tro....?

Lingefan

-10 til slutt angir at elektrodegapet er satt til 1mm. Dersom det ikke står noe er det vel vanligvis 0,7mm. (Kan justeres opp med følerblad)

Større elektrodegap gir kraftigere gnist - så sant tenningsanlegget har nok futt...

Mener forøvrig at du bør bruke R-plugg , dvs BR7HS-10. R'en angir at pluggen er såkalt "resistor" plugg, dvs støyer mindre enn "ikke-R"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Pleier og kjøpe en god bunke med b7hs plugger på biltema hver gang jeg går tom, er en plugg som går til svært mange motorer, veldig mange yamahaer bruker den (av mine kan nevnes: yamaha 4hk, 9,9hk, 25hk 2-syl, 30hk 3-syl, bruker bare søkerblad og justerer til riktig gap)

I tilleg bruker mange johnson og evinrude samme pluggen (av mine: johnson gt (10hk), evinrude 40hk 2-syl, evinrude 4hk 2-syl)

Ivar: Har svært dårlig erfaring med r-plugger kjøpte et par til 40hk evinruden min i fjor sensommer da jeg var helt i nøden, var dyre, og attpåtil så røyk begge to! allerede i våres.... Om jeg har fått noen dårlige plugger kan det jo veldig godt være da.....

Til Evinrude ville jeg brukt Champion, min Johnson 35hk funket iallefall best med det. Ikke sikkert de er beregnet på R-plugger...

Bruker iallefall BR8HS-10 på min 60hk Yamaha, som angitt i manual og klistremerke på motor.

Hadde en Yamaha 40hk 3-syl tidligere, den skulle ha BR7HS-10 iflg spec.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

BKR6EKU , aldri hørt om... :confused: Høres på ingen måte riktig ut... (Hvis ikke de har redesignet topplokket da....) Eller kanskje det er til en F30..?

Rago63 har vel spec'en i bøkene sine.

Oversikt over hva bokstavene betyr:

http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/ngkjpg.htm

E-en angir at lengden på gjengene er 19mm, de andre Yamahaene bruker 12,7mm (H)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...