Jump to content

Tennplugger til Yamaha 30hk 3 syl


Lingefan

Recommended Posts

Jeg kan nå bekrefte at dere hadde rett: Jeg fikk faktisk feil tennplugger levert av Oslo Båtsenter!!

 

Det ordnet seg, jeg fikk tak i riktige tennplugger på bensinstasjon og båten gikk fint. :-) Skal love å stole mer på dere her inne enn på merkeforhandler ved neste anledning!

 

Ship o' hoi

Lingefan

Link to post

En "kald" plugg har større evne til å lede bort varme. Bruker man en for "kald" plugg, så vil ikke denne oppnå rett arbeidstemperatur, og sote igjen og fuske.

Bruker man en for "varm" plugg , så kan elektroden bli overopphetet og føre til tenningsbank - noe som 2-taktere ikke er så glade i.

Så varmeverdien må stemme overens med motorkonstruksjonen - trimmingsgrad,kompresjon avgjør hvor høy forbrenningstemperaturen blir,og man må da velge (dvs motorprodusenten har valgt) ut fra den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 år senere...
-10 til slutt angir at elektrodegapet er satt til 1mm. Dersom det ikke står noe er det vel vanligvis 0,7mm.

Større elektrodegap gir kraftigere gnist - så sant tenningsanlegget har nok futt...

 

Hei vist motoren er litt tungstartet så kan det altså hjelpe med en pluggåpning på 1mm eller kan den justeres enda mere ut :confused:

 

Har også sett plugger med flere elektroder kan det være noe for en gammel totakter ?

Link to post

tenningsanlegget må være bygd for det for at det skal være noen vits... Tror jeg ville begynt i en annen ende..

 

Hva slags motor, og hvordan arter startproblemene seg?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg kan like gjerne bruke denne tråden til å spørre om en ting jeg lurer på angående min 2002 yamaha 30 hk 2 takter med 3 sylindre. Jeg kjøpte nettopp båten og i den forbindelse vil jeg bytte plugger, så jeg gikk innom yamaha forhandleren her i mandal og fikk kjøpt 3 plugger som heter NGK B7HS-10. På motor står det disse R pluggene BR7HS-10. Er dette samme greiene egentlig bortsett fra dette med støy? Kan jeg da fint bruke B7HS-10 pluggene? Jeg vet ikke helt hva som menes med støy, vil det si at de slår lettere inn på tv/radio osv? Har det ellers noen betydning for funksjonen til pluggene?

Link to post

R Resistor = Motstand.

Støy: Radiostøy. Viktigst i biler.Men du har kanskje radio i båten?

Se denne linken: NGK Plug studio Q&A Resistor

 

Funksjonen leses helt ut av kodene.

Du finner betydningen her : NGK Plug studio Q&A Part number

 

Plugger er liksom "luksus" i Norge, med høy avanse. I tillegg er de ganske jevnt priset.

Men f.eks tar Mekonomen langt mer enn andre butikker for visse typer.

 

Når det gjelder varmeverdi er det verdt å merke seg at noen fabrikanter har omvendt verdi.

Høyt tall = Høy varmeverdi og vice versa.

Om du er i nød og ikke finner rett varmeverdi, velg alltid en "kaldere" plugg ellers kan det bli skade på motoren ved at pluggen fyrer for tidlig.

 

Ulike plugger skal også trekkes til forskjellig, f.eks 1/4 til 1/2 omdreining etter å ha trukket til for hånd, mens andre fra skal trekkes 1/2 til 2/3 omdreining ekstra.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Du kan fint benytte disse pluggene. De sitter originalt i mange Yamaha-modeller.

 

Flott :smiley:

 

 

R Resistor = Motstand.

Støy: Radiostøy. Viktigst i biler.Men du har kanskje radio i båten?

Se denne linken: NGK Plug studio Q&A Resistor

 

Funksjonen leses helt ut av kodene.

Du finner betydningen her : NGK Plug studio Q&A Part number

 

Plugger er liksom "luksus" i Norge, med høy avanse. I tillegg er de ganske jevnt priset.

Men f.eks tar Mekonomen langt mer enn andre butikker for visse typer.

 

Når det gjelder varmeverdi er det verdt å merke seg at noen fabrikanter har omvendt verdi.

Høyt tall = Høy varmeverdi og vice versa.

Om du er i nød og ikke finner rett varmeverdi, velg alltid en "kaldere" plugg ellers kan det bli skade på motoren ved at pluggen fyrer for tidlig.

 

Ulike plugger skal også trekkes til forskjellig, f.eks 1/4 til 1/2 omdreining etter å ha trukket til for hånd, mens andre fra skal trekkes 1/2 til 2/3 omdreining ekstra.

 

R står altså for motstand? Vil det si at det er mindre motstand i en plugg uten R da? = bedre gnist?

Link to post

Ja.

Hvis du ser på den første linken jeg la ut så er det en graf med sammenheng melllom hestekrefter og plugg med og uten motstand. De ligger tett sammen i grafen og forskjellene er små, men de er der. Men forskjellene i måleresultatene er kun av akademisk interesse, altså neppe noe du vil merke så mye til. NGK svarer i klartekst i linken at ytelsen (i praksis) er lik.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...