rago63 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Tja... - Han har vel en Ibiza den kunne passe på Redigert 30.April.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lingefan Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Jeg kan nå bekrefte at dere hadde rett: Jeg fikk faktisk feil tennplugger levert av Oslo Båtsenter!! Det ordnet seg, jeg fikk tak i riktige tennplugger på bensinstasjon og båten gikk fint. :-) Skal love å stole mer på dere her inne enn på merkeforhandler ved neste anledning! Ship o' hoi Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ivar Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Og hva endte du opp med, B7HS-10 eller BR7HS-10? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lingefan Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Det er i grunn et veldig godt spørsmål. Mener det var Bosch-plugger med WR4 et eller annet (kunne bruke både WR5 og WR4 og de hadde bare sistnevnte på Shell-stasjonen). Passet som et skudd. Hva er forskjellen mellom 4 og 5 egentlig? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
rago63 Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Varmeverdien.... 5 er en "kaldere" plugg enn 4, akkurat som NGK B7HS er en varmere plugg enn B8HS Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lingefan Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Ok. Men har det noen forskjell i praksis? F eks ytelsesevne osv? Varmeverdien, til tenningen da eller? Blandingsforholdet? Jo varmere, jo større sannsynlighet for tenning? Er ikke helt "motormann" av meg som dere sikkert skjønner... ;-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ivar Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 En "kald" plugg har større evne til å lede bort varme. Bruker man en for "kald" plugg, så vil ikke denne oppnå rett arbeidstemperatur, og sote igjen og fuske. Bruker man en for "varm" plugg , så kan elektroden bli overopphetet og føre til tenningsbank - noe som 2-taktere ikke er så glade i. Så varmeverdien må stemme overens med motorkonstruksjonen - trimmingsgrad,kompresjon avgjør hvor høy forbrenningstemperaturen blir,og man må da velge (dvs motorprodusenten har valgt) ut fra den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lingefan Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Takk for en god forklaring. Utrolig hvor mye man kan lære seg :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Espen C Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 -10 til slutt angir at elektrodegapet er satt til 1mm. Dersom det ikke står noe er det vel vanligvis 0,7mm.Større elektrodegap gir kraftigere gnist - så sant tenningsanlegget har nok futt... Hei vist motoren er litt tungstartet så kan det altså hjelpe med en pluggåpning på 1mm eller kan den justeres enda mere ut Har også sett plugger med flere elektroder kan det være noe for en gammel totakter ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 tenningsanlegget må være bygd for det for at det skal være noen vits... Tror jeg ville begynt i en annen ende.. Hva slags motor, og hvordan arter startproblemene seg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Espen C Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Tenkte litt sånn generelt at det kanskje blei lettere å starte eldre motorer med større elektrodeavstand eller flere elektroder. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Jeg kan like gjerne bruke denne tråden til å spørre om en ting jeg lurer på angående min 2002 yamaha 30 hk 2 takter med 3 sylindre. Jeg kjøpte nettopp båten og i den forbindelse vil jeg bytte plugger, så jeg gikk innom yamaha forhandleren her i mandal og fikk kjøpt 3 plugger som heter NGK B7HS-10. På motor står det disse R pluggene BR7HS-10. Er dette samme greiene egentlig bortsett fra dette med støy? Kan jeg da fint bruke B7HS-10 pluggene? Jeg vet ikke helt hva som menes med støy, vil det si at de slår lettere inn på tv/radio osv? Har det ellers noen betydning for funksjonen til pluggene? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Du kan fint benytte disse pluggene. De sitter originalt i mange Yamaha-modeller. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
småbåtentusiasten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) R Resistor = Motstand. Støy: Radiostøy. Viktigst i biler.Men du har kanskje radio i båten? Se denne linken: NGK Plug studio Q&A Resistor Funksjonen leses helt ut av kodene. Du finner betydningen her : NGK Plug studio Q&A Part number Plugger er liksom "luksus" i Norge, med høy avanse. I tillegg er de ganske jevnt priset. Men f.eks tar Mekonomen langt mer enn andre butikker for visse typer. Når det gjelder varmeverdi er det verdt å merke seg at noen fabrikanter har omvendt verdi. Høyt tall = Høy varmeverdi og vice versa. Om du er i nød og ikke finner rett varmeverdi, velg alltid en "kaldere" plugg ellers kan det bli skade på motoren ved at pluggen fyrer for tidlig. Ulike plugger skal også trekkes til forskjellig, f.eks 1/4 til 1/2 omdreining etter å ha trukket til for hånd, mens andre fra skal trekkes 1/2 til 2/3 omdreining ekstra. Redigert 8.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Du kan fint benytte disse pluggene. De sitter originalt i mange Yamaha-modeller. Flott R Resistor = Motstand. Støy: Radiostøy. Viktigst i biler.Men du har kanskje radio i båten? Se denne linken: NGK Plug studio Q&A Resistor Funksjonen leses helt ut av kodene. Du finner betydningen her : NGK Plug studio Q&A Part number Plugger er liksom "luksus" i Norge, med høy avanse. I tillegg er de ganske jevnt priset. Men f.eks tar Mekonomen langt mer enn andre butikker for visse typer. Når det gjelder varmeverdi er det verdt å merke seg at noen fabrikanter har omvendt verdi. Høyt tall = Høy varmeverdi og vice versa. Om du er i nød og ikke finner rett varmeverdi, velg alltid en "kaldere" plugg ellers kan det bli skade på motoren ved at pluggen fyrer for tidlig. Ulike plugger skal også trekkes til forskjellig, f.eks 1/4 til 1/2 omdreining etter å ha trukket til for hånd, mens andre fra skal trekkes 1/2 til 2/3 omdreining ekstra. R står altså for motstand? Vil det si at det er mindre motstand i en plugg uten R da? = bedre gnist? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 (redigert) Ja. Hvis du ser på den første linken jeg la ut så er det en graf med sammenheng melllom hestekrefter og plugg med og uten motstand. De ligger tett sammen i grafen og forskjellene er små, men de er der. Men forskjellene i måleresultatene er kun av akademisk interesse, altså neppe noe du vil merke så mye til. NGK svarer i klartekst i linken at ytelsen (i praksis) er lik. Redigert 9.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 50 kr er ikke så galt, samme de koster på maritim, mindre en på ksh. og du får jo med en sikkerhet på kjøpet, så du vet du har riktig og alt er som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Jeg gav 70,- pr B7HS-10 plugg her i mandal Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 I England koster alle tre originale NGK B7HS-10 Kr 60 (£ 6) + frakt. (£2-£3) Kom i postkassen etter 3 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.