Gerhard Startet 27.April.2008 Link til dette innlegget Startet 27.April.2008 Hei, I hjemmehavnen min har vi fått forbud mot sjakkel i fortøyningen. Det fører til at festene på bryggene slites ut. "Metallbøyler eller lignende (sjakler og kjettinger) som kan skade rustbeskyttelse på plassens fortøyningsfester, er forbudt å bruke." For meg har alltid sjakkel og tau med påspleiset kause vært det eneste alternativet: Men det er altså ikke lov lenger. Jeg har sett etter andre løsninger: #1: #2: #3: Jeg liker ikke å binde meg med tauet rett på brygga. Jeg har sett et tau ryke etter bare to uker når det var bundet rett på. OK, det var litt liten dimensjon (12mm), og det var uten demper og det var litt dårlig vær. Jeg ønsker meg en løsning som har fast lengde (bare å huke på om våren), som jeg kan stole på, og som ikke henger med metalldeler ned så den kan ripe opp båten på vei inn og ut. Dette er min midlertidige løsning: Ikke bra. Ikke stoler jeg på den, og ikke ser den bra ut. Som Hortenstreffets faste spleiseinstruktør skammer jeg meg ;-) Jeg har lurt litt på #1 hvis det holder, evt med en slange på som beskyttelse hvis det ikke blir for klumpete. #3 virker også litt lur. Slitedelen kan byttes hvert år. Men man må unngå at sjakkelen kommer mellom båten og brygga. Jeg har også vurdert å bruke en sjakkel, men kle den med en hageslange eller noe sånt. Jeg burde egentlig ha samme slitasjen der tauet går igjennom halegattet. Men det er et sted som slitasje vil bli oppdaget og det har gått bra i flere år, så jeg er ikke så redd for det. Noen forslag? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 hadde sansen for den siste (forbudt i min båthavn også) Sitér dette innlegget ] Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Splitte opp en plastikk kause og tre den på brygge-festet? Dog ikke bare å huke på, blir en liten spleisejobb hver vår. Alternativt å pakke inn tauet i en svart pose og la det ligge ute om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 hadde sansen for den siste #3 eller min midlertidige løsning eller 3 forslaget (sjakkel kledd med hageslange) ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Hvis kausene er til å åpne er det bare å tre de direkte inn på festet. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Variant #1 er veldig vanlig og sliter lite på tauene. Bare sørg for at den sitter stramt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Akult Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Interessant tråd. Samme krav er kommet i vår båthavn. De vil ikke se bruk av sjakkel mer. Som nevnt ser jeg at variant # 1 er mye brukt. Men det er vel grunn til å tro at bruddstyrken blir vesentlig redusert ved en slike løsning, samme ved å knytte rett i festet. Noen som vet? Redigert 28.April.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Det er utruleg kor detaljerte reglar somme finn det verdt å bruka tid på. Det er gjer, og som har fungert i mange år og på mange ulike stadar, er å tre tauet ca tre ganger rundt bøylen og så enten ha nokre halvstikk eller eit pålestikk. Då unngår ein at tauet gneg mot metallbøylen og unngår såleis gnag på tauet. Knuten er òg lett å få opp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Jeg har benyttet alt 2 i mange år uten problemer av noe slag! Med korrekt dimensjonert tau er ikke dette noe problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bidevind Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hva med å benytte 2 * alt 3. Altså ett ekstra tau som er litt lenger enn "hovedtauet", slik at det ekstra tauet ikke blir utsatt for slitasje før "hovedtauet" evt. ryker. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hei Anbefaler et dobbelt halvstikk for å feste tauet i kaia. Sikres med å tre enden etpar ganger inn i kordelene på tauet som går til båten. Når halvstikket strammer seg ligger det helt stille i ringen og det blir ingen slitasje noen steder. Hvis en bruker sjakler, kauser eller knuter som ikke strammer seg vil en få bevegelse og dermed slitasje. Samme gjelder ved innfesting av moringstau ol. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Blue_Dragon Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Ser jo mye rydderig ut med sjakkel da. Etter som jeg nettopp har spleiset nye fortøyninger, så får jeg håpe at det ikke kommer dette kravet hos oss. Men det må vel finnes noe i f.eks plastikk som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Kan du ikke lage deg en brakett som du skrur fast i bryggens fortøyingsøye. Med ett hull i braketten for sjakkelen har du flyttet slitasjepunktet fra bryggebraketten til din egen brakett. Da kan de vel ikke nekte deg å bruke sjakkel ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TB2855 Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Har selv brukt #1 uten problemer. På gamlebåten brukte jeg samme fortøyningene i 8-10 år på denne måten sammen med rykkdempere og 16 mm tau. Og jeg bor på vestlandet. Vel og merke med fortøyningsøyer som var pulverlakkert, trur nok at fortøynningsøyer som kun er galvaninserte vil gnage meir på tauet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Mulligan Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Har aldri brukt sjakkel. Har ei spleisa løkke på enden av tauet som er lagt som renneløkke gjennom ringen på brygga. Har fora løkka med bulldogtape. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 http://www.animatedknots.com/chainsplicebo...imatedknots.com Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
vik800f Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Alternativ nr 1 er det som vi benytter oss av her nord, ennå ikke opplevd at tauverk ryker i innfestingen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.