Jump to content

Fortøyning uten sjakkel

Gerhard

Recommended Posts

Hei,

I hjemmehavnen min har vi fått forbud mot sjakkel i fortøyningen. Det fører til at festene på bryggene slites ut.

"Metallbøyler eller lignende (sjakler og kjettinger) som kan skade rustbeskyttelse på plassens fortøyningsfester, er forbudt å bruke."

For meg har alltid sjakkel og tau med påspleiset kause vært det eneste alternativet:

dsc00600.jpg

Men det er altså ikke lov lenger. Jeg har sett etter andre løsninger:

#1:

dsc00601.jpg

#2:

dsc00602.jpg

#3:

dsc00603.jpg

Jeg liker ikke å binde meg med tauet rett på brygga. Jeg har sett et tau ryke etter bare to uker når det var bundet rett på. OK, det var litt liten dimensjon (12mm), og det var uten demper og det var litt dårlig vær.

Jeg ønsker meg en løsning som har fast lengde (bare å huke på om våren), som jeg kan stole på, og som ikke henger med metalldeler ned så den kan ripe opp båten på vei inn og ut.

Dette er min midlertidige løsning:

p4250003.jpg

Ikke bra. Ikke stoler jeg på den, og ikke ser den bra ut. Som Hortenstreffets faste spleiseinstruktør skammer jeg meg ;-)

• Jeg har lurt litt på #1 hvis det holder, evt med en slange på som beskyttelse hvis det ikke blir for klumpete.

• #3 virker også litt lur. Slitedelen kan byttes hvert år. Men man må unngå at sjakkelen kommer mellom båten og brygga.

• Jeg har også vurdert å bruke en sjakkel, men kle den med en hageslange eller noe sånt.

Jeg burde egentlig ha samme slitasjen der tauet går igjennom halegattet. Men det er et sted som slitasje vil bli oppdaget og det har gått bra i flere år, så jeg er ikke så redd for det.

Noen forslag?

Gerhard

Det er utruleg kor detaljerte reglar somme finn det verdt å bruka tid på.

Det er gjer, og som har fungert i mange år og på mange ulike stadar, er å tre tauet ca tre ganger rundt

bøylen og så enten ha nokre halvstikk eller eit pålestikk.

Då unngår ein at tauet gneg mot metallbøylen og unngår såleis gnag på tauet.

Knuten er òg lett å få opp.

Ask

Hei

Anbefaler et dobbelt halvstikk for å feste tauet i kaia. Sikres med å tre enden etpar ganger inn i kordelene på tauet som går til båten.

Når halvstikket strammer seg ligger det helt stille i ringen og det blir ingen slitasje noen steder.

Hvis en bruker sjakler, kauser eller knuter som ikke strammer seg vil en få bevegelse og dermed slitasje.

Samme gjelder ved innfesting av moringstau ol.

Mons

Mons

Har selv brukt #1 uten problemer. På gamlebåten brukte jeg samme fortøyningene i 8-10 år på denne måten sammen med rykkdempere og 16 mm tau. Og jeg bor på vestlandet.

Vel og merke med fortøyningsøyer som var pulverlakkert, trur nok at fortøynningsøyer som kun er galvaninserte vil gnage meir på tauet.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...