Jump to content

Tyverisikring av båt


KOB

Recommended Posts

En ny sesong står snart for døren, og jeg vil gjerne ha synspunkter på dette emnet - erfaringer, forslag til gode løsninger etc.

 

Falck har lansert "Falck Sporingsssystem". Dette er en en boks med GSM-enhet, radiopeilesender og batteri. Ingen montering - feste på et godt skjult sted med medfølgende lim. Systemet benytter GSM basestasjoner til å fastslå posisjon (ikke GPS-nøyaktighet), og varsler deg automatisk hvis båten flytter på seg. Du melder da båten stjålet og varsler så Falck som iverksetter søk. Ved hjelp av GSM basestasjoner kan de observere hvor båten til enhver tid er. Ordinærpris 4.990, messepris 3.490, messepris gjennom KNBF 2.990. Månedlig avgift 159 (må også betale for opplagssesongen). Ingen monteringskostnader.

http://www.falcknorge.no/produkter/sporing...ringssystem.pdf

 

Fra før kjenner jeg YachtGuard, som kanskje fungerer best på Østlandet pga. radiomuren ved Drøbak. Fungerer alene ved at båten kan spores (men det forutsetter at du vet at den er blitt borte). Ved passering Drøbak varsles du alltid på mobil og SMS - greit for alle som har båten i indre Oslofjord. Best fungerer vel systemet sammen med en vanlig bilalarm som sender medling via YachtGuard når alarmen går. 3-års avtale koster 3.910 + batteribytte hvert år. Dessuten må du kjøpe selve YachtGuard og eventuell alarm. Har ikke priser på dette. Monteringskostnader til både selve alarmen og Yacht Guard kommer i tillegg. Jeg har 3 års erfaring med dette systemet. Det fungerer greit, men vi har hatt mye trøbbel med alarmen som går i tide og utide og særlig når det regner/blåser. Og da blir det som med gjetergutten - når han har ropt ulv, ulv mange nok ganger tror du ikke på ham lenger.

 

Et alternativ er jo rene alarmer, ev. i kombinasjon med GSM-varsling. Eventuelle slike har jeg ikke oversikt over.

 

I en litt annen gate ligger Securmark, som innebærer merking av båten for gjenkjenning ved ev. tyveri. Har i år kommet i en ny versjon med 1000-vis av mikroskopiske merker. En del forsikringsselskaper betaler 50% av kostnaden, og da dreier det seg ikke om så alt for mange kroner i utlegg. Hadde dette på min første båt (fulgte med i kontrakten), men fikk heldigvis ikke noen nytte av det, ut over at kanskje varsel om merking kan virke forebyggende?

 

Erfaringer, tips og råd mottas med takk.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

GSM sporing er absolutt greit å ha.  Jeg var borti en variant som hadde gps innebygget og sendte deg posisjon vi tekstmelding. Brukt i biler. Man kunne åpne nettleseren og se hvor bilen kjørte med kart som bakgrunn. Ingen månedlig avgift. I det systemet oppdaget at bilen beveget seg, ga systemet meldinger. Eieren ringte bare politiet. Fortalte at bilen var stjålet og at den befant seg på E6 retning Svinesund og at den nå passerte Moss.

 

Yacht Guard har ikke disse mulighetene, men er til gjengjeld et passivt system. Et system som ikke kan spores før det aktiveres. GSM-systemet derimot sender stadig ut "Hei basestasjon. Her er jeg. Er du fortsatt der?" Den kan dermed lett oppdages og fjernes. Forutsetter at man faktisk leter etter enheten og at man er en litt oppegående tyv. YG sin store ulempe er at man faktisk må oppdage at båten er borte. Helst samme dag.

 

Ellers er det jo en fordel å ha alarm og sporingssystem adskilt. Når tyven bryter seg inn og raskt knuser alarmen, er det jo greit at det bortgjemte sporingssystemet fortsatt er i funksjon.

 

Se også her:

http://www.bilinnredninger.no/Alarm/AlarmProdukter/A55%20GSM%20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm ://http://www.bilinnredninger.no/Alarm...20Båtalarm.htm

 

Lotus

Link to post

Jeg har ikke selv noen erfaring men tillater meg alikevel å tenke litt høyt rundt dette.

 

Hvor ofte leser vi om båter som raskt og effektivt har blitt sporet opp, og kommet til rette takket være alarm/sporinggsystemet? Jeg har ikke hørt om noen. Slike systemer er avhengig av at ledd i kjeden fungerer effektivt den dagen tyveriet er et faktum.

 

Fungerer det slik i praksis?

 

Får selskapet raskt  tilgang til GSM loggene hos teleoperatøren? Stiller politet mannsterke opp på kort varsel? Får de rette personene den informasjonen de trenger raskt og greit?

 

Det mange spørmål her, og jeg har rett og slett ikke nok tillit til vaktselskaper, teleoperatører og politi til at jeg tror på dette.

 

Hva med inbrudd/tyveri av utstyr? Båten flytter seg ikke, men blir herpet og ribbet. Lærer kjeltringene seg etterhvert hvordan de skal jamme eller sette slike systemer ut av funksjon? Jeg tror de gjør det hvis det dreier seg om organiserte bander og ikke guttunger som vil på båttur. Jeg vil tro at båten din stiller i kategorien "interessant for organisert kriminalitet".

 

Hvis jeg skulle hatt et alarmsystem, ville jeg fortrukket en ren tyverialarm (som ikke gikk av i tide og utide), og som varslet meg på SMS hvis uvedkommende var i båten min.  Så ville jeg selv ringt til marinaen, kastet meg i bilen/tatt en taxi e.l for å finne ut hva som foregikk.

 

Skulle jeg i tillegg hatt et sporingssystem, ville jeg hatt noe som var basert på kombinasjonen GPS/SMS og som ga meg direkte opplysninger om båtens posisjon. Jeg ville hatt mest mulig kontroll over dette selv.

Link to post

Hvis jeg skal prøve meg på en sammenfatning av det Lotus og Lasse skriver, så er kanskje ikke YG noen dårlig løsning, forutsatt at det benyttes i kombinasjon med alarm.

 

Da oppnår en det Lasse trekker fram - ren innbruddsalarm med lyd- og lysvarsling til omgivelsene (blir fortsatt tatt mer alvorlig enn alarm i bil), umiddelbar varsling via YGs sentral til din egen mobil og annet du selv definerer, og sporing dersom en tross startsperre skulle komme seg avgårde med båten. Sistnevnte forutsetter at en ikke finner/får revet ut YG. Mao. er det kanskje ikke lurt å "annonsere" at YG er ombord, mens alarm gjerne kan annonseres, det har vel en viss preventiv effekt. Har en i tillegg båten i Indre Oslofjord får en også varsel når båten passerer Drøbak (og det gjør den vel ofte ved slike tyverier).

 

Kombinasjonen alarm og Falck vil gi noe tilsvarende, men uten kopling mellom alarmutløsning og varsling. Forstår jeg Lotus rett er ulempen bl.a. at sporingsenheten er sporbar siden den hele tiden sender ut signaler. Men i kombinasjon med alarm skulle en vel kunne unngå tilgang til enheten som i tillegg kan plaseres veldig skjult siden den ikke krever noe annet enn et hulrom litt større enn en sigarettpakke. Dessuten - ved forsøk på å ødelegge den/rive den løs sender den ut alarmsignal.

 

Ren alarm m/GSM-varsling innebærer vel at man mangler et organisert apparat for søk og gjenfinning av båten (politiet har vel andre prioriteringer, men forsikringsselskapet har vel en egeninteresse i å finne båten??). Samme ulempe som Falck mht å spore GSM-enheten, men man finner den vel ikke uten å utløse alarmen. Sparer penger til løpende abonnement.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Alarm har jeg så langt gjort meg opp den meningen at jeg ikke ønsker det på fremtidige båter. Har det heller ikke på bilene våre. Jeg er usikker på effekten av alarm - utover at det kanskje avskrekker slik at tyven velger neste båt?

Alarm er et must i min båt og alle fremtidige båter. Den er nesten 100% effektiv til å hindre at nyskjerrige frekke folk bare går inn i båten og kikker. Meget effektiv for å hindre simple tyverier av ting fra båten. Ganske effektiv i å hindre at noen stikker av med båten (helvetes bråk kombinert med startsperre)

 

Totalt sett en gunstig engangs investering som jeg ikke ville være foruten.

 

Hva hvis tyvene er proffe og absolutt ønsker denne båten. Ja, da må man ha et sporingssystem i tillegg. Der blir det plutselig mer et kost/risiko spørsmål.

 

Så hva er egentlig argumentet for ikke å ønske alarm i båten? De 5000 kronene i engangsinvestering? Min alarm har ikke mobilvarsling, men den viser om den har blitt utløst. Det har den aldri blitt, men det betyr ikke at investeringen har vært bortkastet.

 

Lotus

 

PS: Min alarm styrer i tillegg ankervinsjen trådløst. Da sparte jeg drøye 2000 på å slippe å kjøpe IL sin trådløsenhet. I tillegg gir dette ankerstyringssystemet mulighet for forsiktig innkjøring i tillegg til standard inn- og utkjøring. En vinn-vinn-vinn situasjon synes nå jeg.

 

BoatGard 950S heter alarmen og kan anbefales på det varmeste. Hva man eventuelt ønsker i tillegg får være opp til hver enkelt å vurdere. Men en millionbåt uten noe som helst er et sjansespill.

Link to post

Hei

Fant denne lenger nede i materien

Kansje dette er noe?

 

 

 

Hei Båtfolk

 

Daglig får jeg mange telefoner fra båteiere over hele landet. En båtprat er veldig hyggelig, siden jeg selv er en meget aktiv båtmann, som er opptatt av sikkerhet i båten. Det kommer for tiden litt for mange henvendelser fra den enkelte båteier, som ønsker informasjon om sikringssystemet SeaTracking.  

Vennligst ta kontakt med din båtforening, med forespørsel om de har fått informasjon om systemet. Båtforeningens styre må eventuelt bestille prospektet hos: AutoTrap a.s. Postboks 8034   4068  STAVANGER, eller på e. mail : post@autotrap.no   En del informasjon ligger også ute på vår internettside: www.autotrap.no

Jeg vil svare på henvendelser også direkte fra båteier på e. mail: knutsen@autotrap.no

 

GOD HØST

 

Med vennlig hilsen

John W. Knutsen

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

TIDLIDERE INNLEGG ..........

SeaTracking varslingssystem for båtfolket vil bli lansert via din båtforening, dersom havnestyret går inn for det og dermed gir foreningens medlemmer tilgang til systemet.  

Produktet som er utviklet i vårt selskap, som er lokalisert i Rogaland Kunnskapspark i Stavanger, har ennå ikke gått i produksjon, men kjører en fullskala testet, lokalt i havner lokalt i Stavanger.  

De første innbruddstyvene er allerede tatt på en demoversjon av systemet.  

Se vår hjemmeside www.autotrap.no    

 

Systemet vil koste båtforeningen kr. 93,- pr. registerert båtplass, som er en engangsutgift.  

Båteieren vil da kunne etablere varslingssystenet. Registreringsenheten som varsler deg via mobiltelefonen dersom din båt blir stjålet og i tillegg klarer å spore ( stedsangive) hvor båten er, koster kr. 600,-. Dersom du ønsker utvide funksjon som varsler om innbrudd, lav spenning på batteri og forsøk på oppstart koster terminalen kr. 1.800,-. Det er fullt mulig å kople til andre former for varsling, slik som høy vannstand i båten, varsel om gass eller bensindamp lekkasje osv. osv.  

Båteier får en årlig kostnad på tilknytning til systemet på kr. 100,- alle priser er eks. mva.  

Gjør en henvendelse til båtforeningens styre for mer informasjon. Dersom styret ikke har fått informasjon, vil dette bli utsendt fra oss ved henvendelse. Adressen er AutoTrap a.s. Postboks 8034   4068  Stavanger, eller bestilling på vår e. mail: post@autotrap.no  

 

Forsikringsselskapene har signalisert at det vil kunne gis rabatt i forsikringen på dette systemet. I de fleste tilfeller 20% eller mer, avhengig av båttype og hvor båten er lokalisert.  

 

Med vennlig hilsen  

John W. Knutsen

 

knutsen@autotrap.no  

 

  Svar  Sitér i svaret  Epost-varsling ved svar  

sunseeker martinque

Link to post

Jeg er helt enig i at både alarmsystem og sporingsssytem absolutt har noe for seg, og det er ikke teknologien ved disse systemene jeg stiller meg tvilende til, men det at man er avhengig at flere andre organisasjoner gjør jobben sin.

 

Tror også at det skjer en del proffe tyverier. En bekjent fikk frastjålet sin Goldfish RIB for noen år siden. Båten var bare plutselig borte, og jeg fikk intrykk av at selv oslo politiet tok dette på alvor (kanskje fordi de har en slik båt selv?).

 

Ingen spor å følge. Ingen observasjoner eller tråder å nøste i. Ingen har siden sett snurten av den. Hvor ble den av tro? En goldfish er en såpass spesiell båt at man skulle tro det ville dukke opp en observasjon eller et spor før eller siden, men ...

 

Bande fra østeuropa?

Link to post

Jeg for min del kan ikke med min beste vilje forstå at Securmark merking er noen form for tyverisikring som skal gi reduksjon i forsikringspremien. Ved forsikring av båt i januar var Securmark merking det første saksbehandlerene i de 5 selskapene som ga meg tilbud spurte om. Når plaststicker'en om merking er borte, er det ingen som har forutsetning for å vite at båten er merket. Likevel er selskapene villige til å gi mellom 800 og 1500 kroner i reduksjon i premie pr. år! Har dette noe med markedsføring å gjøre eller tror forsikringsselskapene at en postkasse som er merket med navn ikke blir stjålet eller sprengt i luften natt til 17.mai?

 

En annen kuriositet som går på tyverisikring: 4 av de fem selskapene opplyste også at de ga 10 til 15% rabatt i premie hvis jeg kunne ta av rattet når båten ikke var i bruk (båtstørrelse 38 fot, vekt 7 tonn, sikret med kjetting til båtplass når ikke i bruk, hovedbryter frakoblet og tatt med hjem iht vilkårene). Dette er også tydeligvis en form for tyverisikring som gir betydelige større rabatt enn mitt skipsførersertifikat som gir meg rett til å føre et hvilket som helst fartøy av hvilken som helst størrelse på hvilket som helst hav! Er verdien av de stjålne båtene så stor at den overskygger det faktum at det kreves en viss kompetanse for å unngå skade på egen båt eller 3. parts eiendom?      

Link to post

Dette var en tråd med mange laaaange innlegg.  Her er ett til:

 

Jeg valgte en Haukka3000 i båten.  Dette er en GSM basert alarm- og styringsenhet hvor man kun er avhenig av et SIM-kort (jeg bruker et kontantkort) i tillegg til egen mobiltelefon.  Ikkeno' abonement eller månedlige utgifter som man ikke har fremtidig kontroll på.

Alarmen har tilkoplet og varsler;

-tre alarmsoner (som hos meg dekkes av bevegelsessensorer ute akter/inne/maskinrom)

-vann i maskinrom

-høyog lav temp i maskinrom

-bortfall av landstrøm

 

I tillegg er det tilkoplet to stk utganger som kan styres fra mobilen.  Her kan hvasomhelst tilkoples.  Mine er to stk 220VAC som jeg bl.a. bruker til å slå av og på varmen i maskinrommet om vinteren for frostsikring.  Den andre er tilgjengelig f.eks til å fjernstyre varmeovn inne i båten. (Luksus å komme til oppvarmet båt med isfrie vinduer tidlig en vintermorgen, etter at varmen er påslått hjemmefra to tre timer tidligere :lol:)

 

Alarmen bruker en innebygget Ericsson mobiltelefon.

 

Erfaringene er sålangt svært gode.  Systemet har etter ca to års driftstid ikke en feilmelding, og har uten unntak varslet hver gang jeg selv går ombord.  Det skal riktignok sies at bevegelsessensoren som står under kalesja akterut måtte flyttes, etter at den ved et par anledninger reagerte på plutselig sollys, muligens kombinert med beveglse fra bølger.

 

:yesnod:Fordelene med systemet er flere:

Ingen abonement hos eksterne leverandører(bortsett fra kontantkortet, da)

Både innbrudds og teknisk alarm samt styring av utganger

Landstrømsreleet gjør det umulig å reise med båten uten at alarmen går.

Alle kretsene er NC (ved kabelkutting går alarmen)

Alarmen er ikke mulig å sabotere uten at den først varsler minst to alarmsoner

Kan spores også innendørs (i- motsetning til et GPS-basert posisjonssystem)

Kan spores vha GSM-systemet  (forutsetter at den befinner seg i dekningsområdet)

Norsk leverandør (www.norsat.no)

Kanskje fler jeg ikke komer på i farten....

 

:nonod:Noen ulemper er det også:

Fungerer kun der hvor det er GSM dekning

Relativt kostbar (fra ca. 6000 - 10000 avhengig av utbyggingsgrad)

Ingen GPS-modul som gir eksakt posisjon (...eller fart/heading/kurs osv)

Sårbar elektronikk som kanskje tar kvelden etterhvert?

Du må lytte til mobilen hele tiden.

Kanskje flere jeg ikke kommer på i farten....

 

Kan gjerne anbefale Haukkaen.  Det er veldig beroligende å vite at det ikke har vært noen i båten når du slår opp gluggene om morran, og også greit når du går fra båten noen timer i f.eks. gjestehavna i en fremmed by om sommeren.

Ser at andre leverer omtrent samme systemt, men enda mer utviklet.  Feks linken til Lotus var til et system som var enda mer avansert.

Uansett ville jeg valgt et system hvor du ikke knyttes opp til en ekstern leverandør. :nono:

 

På alarm- og overvåkingsfronten er det denne som nå frister mest:

http://www.nokia.com/nokia/0,,4654,00.html[/url]

...men det er vel mest pga. duppedittmanien :lol:

 

Har du lest helt ned hit, har du vært flink.  Avslutter med litt kommentarer om Securmark og Yachguard:

Når det gjelder Securmark har jeg dette i tillegg, men det er kun fordi if... forlangte det.  Båten har unik HIN-kode, motor og drev har unikt serienr.  I tilleg er den registrert i småbåtregisteret, men det hjelper jo mindre nå etter at registeret blei frivillig, desverre.

 

Yachtguard må være mest for dem innenfor Drøbak, men heller ikke for dem kan jeg se at dette er noe særlig godt alternativ.  (hvis jeg ikke har misforstått fullstendig gir jo ikke dette systemet alarm ved tyveri, bare en mulighet for igjennfinning.  Stemmer ikke det?)

 

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

 

PS Bitteliten;  alarm eller ikke.  Ville uansett ikke "reklamert" på internett med at jeg ikke hadde alarm  :lol:

Link to post

Vet ikke om jeg har reklamert eller ikke om jeg har alarm eller ikke. Jeg har skrevet hvordan jeg vurderer dette  :lol: Om det er alarm i båten min - tja - det vet vel bare jeg som vet.  Jeg er opptatt av å sikre mine verdier på en måte som gjør at jeg har dem i fred. Således har jeg ikke sagt annet enn at jeg ikke har alarm i bilen - og det er en firmabil  :lol:

Link to post

Jeg leste helt ned, og uten å dette av lasset  :lol:

 

Du er tydligvis enig med meg i at det er viktig å ha mest mulig kontroll på dette selv, og ikke abbonere på noen tjeneste som skal ta hånd om ting. Bare et spørsmål ang. dette med GSM sporing:

 

Har forstått det slik at det er vanskelig å få tilgang til den typen informsjon bl.a pga personvern. Hvordan ordnes dette praksis?

 

Hvermansen kan neppe ringe telenor å be om siste posisjon for en telefon?

 

NB! Og så dette:

 

En  flue har funnet veien inn i båten, og slått seg ned et eller annet sted. Vil den trigge alarmen når den senere begynner å fly?

Link to post

Jeg leste helt ned, og uten å dette av lasset  :lol:

 

Du er tydligvis enig med meg i at det er viktig å ha mest mulig kontroll på dette selv, og ikke abbonere på noen tjeneste som skal ta hånd om ting. Bare et spørsmål ang. dette med GSM sporing:

 

Har forstått det slik at det er vanskelig å få tilgang til den typen informsjon bl.a pga personvern. Hvordan ordnes dette praksis?

 

Hvermansen kan neppe ringe telenor å be om siste posisjon for en telefon?

 

NB! Og så dette:

 

En  flue har funnet veien inn i båten, og slått seg ned et eller annet sted. Vil den trigge alarmen når den senere begynner å fly?

 

:lol:He he.. for å ta flua først;  Nei, fluer har jeg desverre hatt ombord, men de har aldri utløst alarmen.  Iflg leverandøren skal heller ikke en hund (av normal størrelse) utløse sensoren.  Dette for å ungå uønskede alarmer på f.eks hytta dersom Fido svinser omkring, mens sover.

 

Ja, jeg er helt enig med deg Lasse.  IKKE gjør deg avhengig av en ekstern tjenesteleverandør.  Han kan forsvinne, eller legge på prisene eller finne på andre krumspring etter at du har invistert i kostbart utstyr.  

 

Når det gjelder GSM sporing regner jeg med at først og fremst forsikringsselskapet vil ta seg av dette:

Alarmen går ved at landstrømmen forsvinner (og evt. minst to bevegelsessensorer slår ut)

Jeg sjekker (eller får noen til å sjekke)

Båten er borte

Jeg varsler Politiet og forsikring umiddelbart (da er ikke båten langt unna)

Politiet vil kunne be teleoperatøren om sporing (noe jeg antar de gjør ettersom det er snakk om "ferskt spor")

Dersom de ikke gjør det, regner jeg med at forsikringsselskapet øver litt trykk.  Det er jo først og fremst de som ligger an til å tape stort.

...men jeg har ingen garanti.  Det kan ende med en drøy mill. på kontoen og en ledig bryggeplass :lol:

Link to post

Lasse:

Man kan ikke ringe Telenor å få posisjonen på hvilken som helst mobiltelefon - heller ikke din egen. Det bryter med personvernet. Det kreves domstolsbeslutning for å få tilgang til den infoen. Jeg vet ikke hvordan leverandørene av GSM baserte trackingssystemer håndterer dette.

 

Vedr. flue som flyr - jeg tror det skal litt mer til enn en flue før en bevegelsessensor slår ut. Men som det ble skrevet tidligere - det skal av og til ikke mer til enn skarpt sollys/bølger til før man får falsk alarm.

 

Jeg vet ikke hva som er bra/dårlig system for sikring av båt - jeg sørger for å sikre på en fornuftig måte uten at jeg behøver å ta med meg båten hjem hver gang jeg ikke er i den. For meg ser det ut til at det er like mange meninger som personer her.

 

Jeg tror at forsikringsselskapene har en viss peiling på hva som virker ut i fra de rabattene de gir - de gir jo ikke bort penger for morro skyld. Er det noe som ikke gir lavere risiko for skader/tyveri så forsvinner det fort ut av rabattlista. Og således er et sikkert en grunn til at de gir rabatt for:

havn med systematisk overvåkning

FG fodkjent lås

Securmark

Alarm

 

Og til deg som sa at hva skal man med securmark merkene for de slites bort. Hos Securmark kan du få nye om du trenger det :lol:

 

Jeg tror at om man utsettes for proffe tyver så tar de båten de vil ha uansett.

Link to post

Mener å ha set noe om at Netcom har noe som de caller "Buddy" eller noe lignende, selvsagt rettet mot ungdoms/tennåringsmarkedet.

Man skal der vist nok kunne registrere seg sammen med sine kompiser og skal dermed kunne sende tekstmelding til et eller annet Netcom nummer og dermed få hvite hvor langt unna eller hvor kompisen er. Prøver å komme inn på Netcom sine sider nå, men kommer ikke fram, så dette er etter hukommelsen. Netcom unngår nok problemet med personvernet ved at du har registrert deg og sagt at det og det telefonnummeret kan få opplysning om hvor du befinner deg.

Link to post

Ja det tror jeg og, men de kommer neppe særlig langt dersom de ikke får med seg båten uten at du vet det i samme øyeblikk som den forlater sin trygge havn :sailing:

 

mvh

Jeg ser poenget ditt og deler ditt synspunkt om at det er kjekt.

 

Jeg tror det kan skille litt på behovene til den enkelte avhengig av hva slags båt du har også. Har du en stor båt er kanskje behovet for mer avanserte alarmsystemer større enn ved en liten båt. I en liten båt med kallesje er det kanskje enklere å plukke med seg "godsakene" hjem som gjør at innbrudd ikke blir så fristende. I en større båt med mye "snadder utstyr" kan det være behov for mer "hjemmelignende" alarmsystemer.  Jeg tar alltid med meg attraktive ting hjem fra båten (elektronikk, redningsvester, etc etc).

 

Men tar de båten din med seg - da er det jo greit å kunne spore den.

 

På båten vår er det lås på hovedstrømbryteren - er det noen som har erfaring med hvor enkelt det er å koble seg forbi denne?

 

Ang. de proffe tyvene:

En båtforhandler jeg snakket med anbefalte meg å ikke ha boltlås på påhengsmotoren på den forrige båten vår. Han mente det var bedre å ha en båt uten motor - enn å ha en båt uten motor og akterspeil - for tyvene brukte motorsag på å skjære løs motoren om de ville ha den. Nåvel - vi hadde boltlås på motoren vi - og vi fikk ha begge deler i fred.

Link to post

Så har du den bikkjealarmen da...

Vet ikke hvor lett den er å gjennomskue men, den går ut på at så fort noen nærmer seg båten begynner det å bjeffe og knurre fra en høytaler ombprd. Må si jeg svatt skikkelig første gang jeg var utsatt for en sånn en. Gikk vakt i båthavna. Midt på natta og ikke et menneske i nærheten.

Link to post

Jeg kjøpte Falkens sporingssystem i fjor, og har heldigvis ingen erfaringer å dele med dere. Men i hvertfall, da var de avhengig av at båten ble meldt stjålet før søket kunne starte. Det er altså ikke en tyveri-alarm, kun sporing etter at tyveriet er oppdaget. PDF-brosjyren det henvises til lenger opp i tråden, bekrefter at dette fortsatt er tilfellet.

 

...eller er det noen som har fått bekreftet noe annet??

Link to post

Jeg kjøpte Falkens sporingssystem i fjor, og har heldigvis ingen erfaringer å dele med dere. Men i hvertfall, da var de avhengig av at båten ble meldt stjålet før søket kunne starte. Det er altså ikke en tyveri-alarm, kun sporing etter at tyveriet er oppdaget. PDF-brosjyren det henvises til lenger opp i tråden, bekrefter at dette fortsatt er tilfellet.

 

...eller er det noen som har fått bekreftet noe annet??

Det er forsåvidt riktig det du sier, ingen tyverialarm, MEN- dersom båter flytter seg slik at det slår ut på basestasjonene (jeg tror det holder at den flytter seg ut av havna - de bruker flere basestasjoner til peiling og er ikke avhengig av noen varsling eller logg fra mobiloperatørene) vil du bli varslet av Falck slik at du kan undersøke og ev. melde tyveri. Men ingen hjelp mot innbrudd.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Yachtguard må være mest for dem innenfor Drøbak, men heller ikke for dem kan jeg se at dette er noe særlig godt alternativ.  (hvis jeg ikke har misforstått fullstendig gir jo ikke dette systemet alarm ved tyveri, bare en mulighet for igjennfinning.  Stemmer ikke det?)

Riktig - YG alene gir ikke alarm ved tyveri. For de innenfor Drøbak gir dog radiomuren en viss beskyttelse i form av automatisk varsling alltid når båten passerer Drøbak.

 

Derimot - hvis du kombinerer YG med alarm er det en god løsning, synes jeg. Så snart alarmen går varsles du på ett eller flere tlf.nr. samt med SMS (hvis du har bedt om det). Så må du selv sjekke hva som har skjedd. Men er da båten borte har YG alle muligheter for å finne den. De reklamerer med svært høy gjenfinningsprosent.

 

Alternativene er vel en ren alarm med varsling slik du har (en viss installasjonskostnad men ikke løpende avgifter), eller f.eks. Falck som varsler dersom båten flytter på seg samt sporingsfunksjon (billig og enkel installasjon, men mnd.lig avgift). Poenget er vel å bli varslet hvis det skjer noe med båten, og særlig hvis noen tar den med seg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Det er forsåvidt riktig det du sier, ingen tyverialarm, MEN- dersom båter flytter seg slik at det slår ut på basestasjonene (jeg tror det holder at den flytter seg ut av havna - de bruker flere basestasjoner til peiling og er ikke avhengig av noen varsling eller logg fra mobiloperatørene) vil du bli varslet av Falck slik at du kan undersøke og ev. melde tyveri. Men ingen hjelp mot innbrudd.

Diskuterte dette med dem i fjor. Det du beskriver er teknisk mulig, men de fikk , i det minste på det tidspunktet, ikke lov til å gjøre det av personvern-hensyn, da modulen ville kunne brukes til ukontrollert overvåkning. Av samme grunn starter de ikke sporing på forespørsel fra deg, kun på politiets oppfordring og med henvisning til en anmeldelse.

 

Dette kan ha endret seg siste året, og markedsfører de nå "forflytningsalarm", er det interessant....noen som VET??

Link to post

Det jeg sier baserer seg på info fra selgeren på Sjøen for alle. Jeg tenkte på denne problemstillingen men det ble ikke til at jeg spurte. Jeg fikk det inntrykk at de kun sporet det konkrete abonnementet som var knyttet til GSM-enheten systemet bygger på, og at det derfor var ok. De hadde også oppe et skjermbilde fra sporingssystemet som viste innenfor hvilket område sporingsenheten lå.

 

Ved gjennomlesning av den knappe brosjyren jeg fikk ser jeg at jeg kan ha misforstått. Hvis det kun er ren sproing, dvs. at en ikke får noen beskjed hvis båten flytter på seg, framstår systemet som lite hensiktsmessig? Jeg har kortet til selgeren og skal ringe og spørre.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...