Lotus Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Jeg mener Falck sporingssystem virker på samme måte som Yacht Guard. Du må oppdage at båten din er forsvunnet. Melde det til politiet. Deretter kontakte alarmsentralen. En vellykket gjenfinning er i stor grad avhengig av at du oppdager tyveriet innen rimelig tid. For meg ser det perfekte tyverisystem slik ut: Alarm i båten med sirene og startsperre: Tyven bryter seg inn likevel. Knuser alarmen og forbikobler startsperren. Et skjult GSM system sender meg en tekstmelding når båten forlater havnen, eller aller best når alarmen utløses. Jeg varsler politiet i samme øyeblikk og melder båten stjålet. Så hvor er båten? En peilesender er skjult ombord. Jeg ringer Falck eller Guard Systems og varsler om det politianmeldte tyveriet. Et fly tar av og peiler hele Oslofjorden. Båten lokaliseres og politiet arresterer kjeltringen. Jeg får igjen båten og får lov å sparke tyven i balla. ( krever utvidet avtale) Alle er lykkelig. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 GPS2SMS - TRACK-BOX - SMS2OZI Sporing med GPS/SMS og Ozi Explorer- Vet ikke om dette er for salg lengre, men en artig og antagelig rimelig sak. http://www.geocities.com/gps2sms/ Mailadresse: gps2sms@broadpark.no Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Tar bare den siste delen: Etter at sporingssystemet er aktivert, vil jeg motta en SMS en gang pr. time som gir meg nøyaktig posisjon fordi en GPS sensor er koblet til alarmsystemet. Trenger hverken fly eller andre ting for at dette skal virke. Eneste svakhet kan være GSM dekningen hvis båten skulle stikke til havs, men den vil alikevel før eller siden dukke opp et sted hvor det er dekning. Hadde jeg vært bedre på elektronikk, ville jeg laget noe slikt selv. Den første delen som går på SMS varslingen får man jo allerede kjøpt, så det er kun snakk om å få til en NMEA interface, og få tolket/sendt det ut på telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Vi postet vist samtidig Arne Lian. Der har du den jeg er på jakt etter! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Vi postet vist samtidig Arne Lian. Der har du den jeg er på jakt etter!2 hoder tenker bedre enn ett, her var det i høyeste grad synkron(svømming) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Mars.2004 Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Har sendt en mail for å forhøre meg om et eventuelt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 16.Mars.2004 Del på Facebook Svart 16.Mars.2004 Netcom unngår nok problemet med personvernet ved at du har registrert deg og sagt at det og det telefonnummeret kan få opplysning om hvor du befinner deg. Personvern? Det kan da umulig være i strid med personvernet å spore DIN EGN mobiltelefon. Tviler på at Apenes har innvendinger her. Når det gjelder "buddy" så er denne avhengig a et OK fra den som skal spores for hver enkeltmelding. Ettersom tjuven neppe vil ta seg bryet med å sende JA som svar på forespørselen om sporing, vil du heller ikke få tilsendt lokaliseringen. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Jon_R Svart 16.Mars.2004 Del på Facebook Svart 16.Mars.2004 ....personvernet kommer inn ved at du kan legge igjen mobilen din/eller sporingsmodulen hvor som helst, f.eks. i bilen til kona hvis du skulle lure på hvor hun er når du ikke ser henne Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Ved gjennomlesning av den knappe brosjyren jeg fikk ser jeg at jeg kan ha misforstått. Hvis det kun er ren sproing, dvs. at en ikke får noen beskjed hvis båten flytter på seg, framstår systemet som lite hensiktsmessig? Jeg har kortet til selgeren og skal ringe og spørre.Nå har jeg sjekket med Falck, og vi har rett alle sammen, dvs. både de som mener det kun er en rent sporingssystem og jeg, som mente det var noe mer. Pr. i dag er det en rent sporingssystem, dvs. noe tilsvarende YG. Dvs. - du må først oppdage at båten er borte og anmelde tyveriet, for så å varsle Falck. De setter da igang søk. Men - fra 1. mai utvides produktet slik at det inkluderer kontinuerlig overvåking så lenge "alarmen" er slått på. Det betyr at så snart båten din har beveget seg såpass mye at det kan spores via GSM basestajoner (typisk rundt 500m, noe avhengig av dekning og antall basestasjoner i området) vil Falck "se" dette på sitt system, og varsle deg som båteier iht. den avtale som er gjort - typisk varsle deg på mobil. Du må så selv verifisere hva som har skjedd, anmelde tyveriet og så varsle Falck som starter søket. Mao. ikke en innbruddsalarm, men en "alarm" som varsler om båten tar avgårde uten deg selv ombord, og en veldig enkel og forholdsvis billig installasjon, dog med fast mndlig avgift. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
REM Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Jeg har Yachtguard sporingssystem innstallert og er på jakt etter en god tyverialarm som supplement til Yactguarden. Hensikten er først og fremst å sikre innventar og utstyr. Ser på nettet at DEFA har en 800 serie som ser lovende ut. Den kan bygges ut med en sk. microwave bevegelsessensor i tillegg til diverse sensorer som detekterer glassbrudd, dører eller luker som åpnes osv. Er det noen som har erfaring med dette systemet og spesiellt, er bevegelsessensoren pålitelig? Kan sensitiviteten justeres kanskje for å unngå feilmeldinger som noen advarer mot i andre tråder? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lotus Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 (redigert) Boatgard 950S Hei REM. Ingen erfaring med Defa, men har ovennevnte. Den ligner, men er laget for båt. Forseglet og bruker bare 7mA i standby. Fungerer utmerket. Er en ren alarm uten varsling. Gir deg også trådløs styring av ankervinsj hvis du skulle trenge det. Her flust med innganger og utganger. Jeg har koblet til en bevegelsessensor fra en annen leverandør i tillegg til magnetbrytere på dører. Du ser om alarmen har vært utløst, men tekstmelding på din telefon får du ikke. Den har en liten plastdings på 8 x 20 x 60 mm med 2 lysdioder i enden. Disse blinker når alarmen er aktivert. er montert i min frontrute. Litt mer avskrekkende enn bare en klistrelapp i ruta. Lotus Redigert 22.Desember.2004 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Desember.2004 Del på Facebook Svart 22.Desember.2004 Er det noen som har erfaring med dette systemet og spesiellt, er bevegelsessensoren pålitelig? Kan sensitiviteten justeres kanskje for å unngå feilmeldinger som noen advarer mot i andre tråder?Har selv et tilsvarende system, som heter GSM-Larm A55 fra Hellmetz Elektonik AB. Denne har virket ganske tilfredstillende de snart to årene jeg har hatt den. Har ikke erfart tekniske feil med den, men er litt plaget med falske alarmer pga. reflekser fra lav vintersol. IR detektoren står litt uheldig plassert i forhold til båtens retning slik den ligger i havne. Middagssolen treffer midt i sensoren. De hender at dette utløser alarmen. Slår den da av med mobiltelefonen. Bruker kanksje litt mye strøm. Har to 105 Ah batterier på forbrukssiden. Må lade ca. hver tiende dag dersom båten brukes lite i mellomtiden. Slipper ikke spenningen under 12,3 V, noe som jeg også sjekker via SMS-meldinger. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
GeirKS Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Jeg snublet over denne, som kanskje kan være av interesse for en som vurderer en rimelig GSM alarm, denne har også mulighet for styring av ymse ombord. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 En ny sesong står snart for døren, og jeg vil gjerne ha synspunkter på dette emnet - erfaringer, forslag til gode løsninger etc. <snip diverse om ulike alarm/sporingssystemer> <{POST_SNAPBACK}> Hei! Har kikket på de fleste systemene - felles for de er at en månedlig avgift blir for dyr for meg ift. forsikringssum. I ditt tilfelle vil jeg imidlertid tro at du vil ha ren netto i form av redusert forsikring (da du trolig har en forsikringssum som er 3-4 ganger min). Vet ikke hvilket forsikringsselskap du bruker, men Gjensidige gir i alle fall 10% på alarm, 10% på startsperre og 10% på _godkjent_ gjenfinningssystem. Selv gikk jeg for Autotrap, da de innstallerte dette i båthavna, samt at abonnementsavgiften er kun 365 kr/år. Jeg går da ca. i null i år 1 - etterpå er det ren netto. Imidlertid er dette et radiobasert system som funker kun i nærheten av havner med monterte antenner og er dermed litt "simpelt" slik jeg ser det. Ideelt sett ville jeg gått for et FG-godkjent alarm/sporingssystem som 1. Varsler via GSM om innbrudd/forflytning av båt. 2. Sender GPS-posisjoner til sentral (og gjerne til din GSM). 3. Har startsperre (i alle fall hvis dette gir en reduksjon i forsikring). 4. Har den laveste månedsavgiften av de ulike systemene som tilfredsstiller 1-2, evt. 3. Just my 2 cents Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Gå inn på deres hjemmeside Haukka Ser bra ut. Man kan bruke ett kontantkort i gsm senderen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Ser bra ut. Man kan bruke ett kontantkort i gsm senderen. Hei. Dette produktet tiltalte meg, og jeg finner kun et lite/stort minus. Strømtrekket i stand by er stort, 100mA ved god mobildekning. Og det betyr nesten 17Ah pr. uke! Men som sagt i dataene, med solcellepanel er ikke dette noe problem. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Avmønstret4 Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 ja nå har ikke j så dyr båt som mange av dere, men ønsker likevel å finne båten urørt på sin plass hver gang j kommer for å bruke den. for om mulig forebygge mot uønsket besøk ombord har j kjøpt en bevegelses-sensor med lydalarm på 100 db med fjernkontroll. denne kostet kun 249,- kr og er montert skjult og vil utløses så fort noen setter sine ben ombord. den slår seg av etter en tid og nullstiller seg, men så snart det blir bevegelse ombord, utløses den igjen. i tillegg låser j båten til brygga, for å unngå at noen skal prøve å stikke av med den, eller å løsne tampene på faenskap. mulig j er optimist, men tror vel egentlig at små tiltak utgjør forskjellen mellom min båt og andres som ikke er sikret i det hele tatt. med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 (redigert) fikk en melding av en bruker om hvor j hadde kjøpt denne bevegelsessensoren, og velger å svare her hvis det er flere som lurer på dette. den er kjøpt på clas ohlson og de hadde en type til som kostet under 200,- og begge typer kan brukes i båt, campingvogn, hytte etc med vennlig Redigert 19.Januar.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Ang. de proffe tyvene: En båtforhandler jeg snakket med anbefalte meg å ikke ha boltlås på påhengsmotoren på den forrige båten vår. Han mente det var bedre å ha en båt uten motor - enn å ha en båt uten motor og akterspeil - for tyvene brukte motorsag på å skjære løs motoren om de ville ha den. Nåvel - vi hadde boltlås på motoren vi - og vi fikk ha begge deler i fred. <{POST_SNAPBACK}> Enig, har det enkelt selv! Alt av verdi blir tatt med hjem! Båten står åpen, det finnes ikke en båtdør som ikke kan sparkes inn (med unntak av stål da..) Vil de inn så kommer de inn, spørsmålet er bare hvor mye de skal få ødelegge under inngangen!!! Lås båten til brygga med en kjetting, da unngår du de som løsner fortøyninger. Kjøp dyre sporingsdingser til dyre store båter og hold forsikringen iorden!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Heisann alle sammen! Jobber i Falck til daglig, og nå har det kommet en ny sporingsenhet fra G4S, gamle Falck alarm, som forteller dere at båten er stjålet. Den er basert på GPS, GSM, og radiosignaler. Du slår på/armerer sporingsenheten med en liten trykk-knapp sender som du har på nøkkelknippet, og hvis båten beveger seg mer enn 100 m så sender den et alarmsignal til G4S alarmsentral. Falck redningstjeneste i Sarpsborg og Fredrikstad har anskaffet 2 båter som vil spore stjålne båter i Indre og ytre Oslofjord. Vi finner båten deres hvis ikke enheten blir kastet overbord eller blir ødelagt! Ta gjerne kontakt hvis det er noe mer dere lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Noen som har erfaring med TrackGuard - baseres visstnok ikke på gsm, men på vhf-signaler..... mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) Noen som har erfaring med TrackGuard [...]Uansett hvor gode hensikter du har er det ikke så lurt å spørre folk om hva slags alarm- eller sporingssystemer de bruker. (Jeg vet ikke hvor god anbefaling "har brukt" er ) For dem som ikke har fått med seg all verdens messetilbud så mener jeg å huske at Gjensidige selger TrackGuard med rabatt til sine kunder. Det er et enkelt sporingssystem som dekker Norden. Redigert 20.Mai.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 hentet fra Guard Systemts hjemmeside Overlegen VHF teknikk Gjenfinningsresultat på over 90% Uavhengig av fri sikt og mobildekning Markedets minste sporingsenhet. Enkel å installerere. Gjenfinner objekter der ingen andre gjør det. Garasjer, containere m.m. Egen batteridrift Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Husk forskjellen mellom passive og aktive sendere. En aktiv, sier i fra i det båten blir stjålet. Man har da lagt en "gjerde" rundt båten. Da kan alarmen gå enten til ett vaktselskap eller deg selv. FG godkjenning krever vaktselskap. Tror faktisk ikke forsikringsbransjen gjør noe forskjell der. De mener faktisk eier er så "hugget" att de er like raske. Passive sendere, aktiveres av eier når man ser båten er borte. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Passive sendere, aktiveres av eier når man ser båten er borte.det var kanskje litt for enkelt. Passive sporingssendere aktiveres av dem som søker. Vanligvis vil det ikke startes et søk før eier melder fra. Eier kan atså ikke aktivere senderen direkte. Fordelen med disse sporingsenhetene er at de bruker lite strøm, og den er vanskelig å finne ettersom den ikke sender noe før den har mottatt koden for å starte sending. Ulempen er at om du monterer den galt så kan du ikke teste om den virker (på noen enkel måte). De passive enhetene gir ingen sikring mot tyveri, men de letter gjenfinning. Det kan være lurt å sette opp et lite skjema hvor du skiller mellom tre forskjellige situasjoner: Innbrudd i båt, hvor ting blir stjålet eller ødelagt, tyveri av båt, og gjenfinning av stjålet båt. For eiere av store båter som ikke går så fort er gjerne innbrudd og hærverk et større problem enn tyveri av båt. For seilbåteiere er det som regel dyrt nok om noen forgriper seg på instrumenter på pidestall og forsyner seg med fall og skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.