Bitteliten Startet 14.Mars.2004 Del på Facebook Startet 14.Mars.2004 Jeg har en Garmin 725e. Denne er levert med 220V og 12V ladekabel. For å kunne bruke ladekablene må de settes inn i en brakett - som det kun følger 1 stk med radion når man kjøper. Tanken min var å montere braketten i båten slik at VHF'en har en fast plass i båten -men da mister jeg muligheten til å lade VHF batteriene med 220V kabel (uten at jeg da skrur løs braketten og tar den med hjem - og bytter kabel. Eller at jeg må kjøpe en ekstra brakett). Det jeg lurer på er om noen har erfaring med lading av bærbar VHF over 12V. 1. Er det tilsrekkelig til at jeg f.eks. får toppladet batteriet på en times tur? 2. Jeg hadde tenkt å bruke VHF'en omtrent som mobiltelefon i bilen - dvs. at når VHF'en står i braketten lades den samtidig - dvs. hele tiden. Hvordan er dette for batteriene? Batteriene jeg har er 1 stk NiCAD og 1 stk NiMH (jeg bruker kun ett om gangen ) Jeg vet at noe tilsvarende har vært diskutert tidligere her på forumet - men jeg får ikke helt grep om dette Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Mars.2004 Del på Facebook Svart 14.Mars.2004 Har du finlest manualen? Har samme VHF selv, og mener det står noe i boka om ladetid på batteri. Det jeg savner er en ekstra brakett slik at jeg kan ha en ladestasjon hjemme og en fastmontert i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2004 Det står litt i manualen om "minne nullstilling" på NiCAD batteriet som følger med. Dette batteriet skal da lades helt ut før man setter det til lading. Gjelder det samme også for NiMH batteriet som følger med? Og om NiCAD batteriet skal lades helt ut - hvor lang tid bruker man da på å lade det opp igjen på 12V? Garmin har ekstra brakett - koster ca. 150 kroner. Artkkelnummer 010-10191-00. Men jeg hadde tenkt å klare meg uten den Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mars.2004 Del på Facebook Svart 14.Mars.2004 Det står litt i manualen om "minne nullstilling" på NiCAD batteriet som følger med. Dette batteriet skal da lades helt ut før man setter det til lading. Gjelder det samme også for NiMH batteriet som følger med? Og om NiCAD batteriet skal lades helt ut - hvor lang tid bruker man da på å lade det opp igjen på 12V?Som jeg skrev i denne tråden er total utladning av en pakke med flere seriekoblete batterier den mest effektive måten å ødelegge dem på. Det er ikke mulig å svare på hvor lang tid det tar å lade dem opp, dette avhenger av laderen. Normal oppladning for NiCad er 16 timer på 1/10 av kapasiteten. Eks hvis batteripakken er på 500mAH kan den fullades på 16 timer med 50mA. NiCad's tåler å stå på kontinuerlig lading med denne strømmen. De kan også hurtiglades, men da må laderen være "intelligent". Man kan lage en svært enkel og billig konstantstrøms-lader med en LM 317 spennings-regulator: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2004 Jeg sjekket dette med Belanor. NiMH batteri kan stå med konstant 12V lading. Det tar ca. 14 timer å lade batteriet fra tomt til fullt med 12V Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.