Jump to content

Rulle- eller konvesjonelt storseil

Sun Flyer

136 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I mangel av alternativet"har rulle seil og jeg er fornøyd" valgte jeg barskap svaret jeg. :smiley:

Har du så stort barskap, da? Husk at jo mindre barskap, jo sterkere drikke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

I mangel av alternativet"har rulle seil og jeg er fornøyd" valgte jeg barskap svaret jeg. :smiley:

Er så enig så enig, dette var en talentløs poll med håpløse "alternativer" etter mitt syn.... ordet "Best" er ikke akkurat det jeg finner naturlig å bruke, så det blir barskapet på meg også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg synes det er greit med rullestor, den kan være rundt 40 kvm., eller som et frimerke. Passer i grunnen veldig bra. Har seilt mest vanlig storseil. Har igrunnen ikke så mye

innvendinger mot det. Men da bør det være el fall winch på større båter.

Så nå er valget rullestor og fornøyd med det. Barskapet er av viss betydning. 4 stående flasker er kanskje ikke så mye. Men det er kanskje lagt opp til pappvin i Bavaria. :wink:

Og da er plassen bra.

Vi sees!

Er så enig så enig, dette var en talentløs poll med håpløse "alternativer" etter mitt syn.... ordet "Best" er ikke akkurat det jeg finner naturlig å bruke, så det blir barskapet på meg også..

Hvis du legger til "for meg/oss" etter ordet best; blir pollen mindre "håpløs" da?

Jeg valgte også barskapet, og priser meg lykkelig for mitt rullestorseil. Det gjør at jeg seiler mye mer fordi det er så fort gjort å rulle ut og inn. Dessuten blir det for vanskelig å håndtere seilene på 48 fot alene uten rullesystemer som fungerer. Har seilt båten alene på kryss i liten storm uten noe problem takket være et seilsystem som er enkelt å håndtere. Hadde jeg hatt en båt under 40 fot ville jeg nok heller hatt konvensjonelt seil, rett og slett fordi det da er såpass lite at det blir mye lettere å håndtere enn på en stor båt og er greit å få mest mulig hastighet ut av det seilet man har.

tema å krangle om

Krangle?

Nei.

Men jeg skulle likt å vite hvor en fornuftig grense går.

Nå har jeg bare seilt med rullings et par ganger, og notert meg at det er ikke helt uten styr det heller.

Sjøl har jeg en 30 kvm. fullspiler og finner den helt uproblematisk å hive opp. Må kun ty til vinsjen den siste meteren.

Berge den tviler jeg på at går kjappere med rull. Opp i vinden og åpne avlasteren. Så bretter den seg i bag'en helt av seg selv.

Jeg seiler nesten alltid alene.

Hvor går grensa for nytte av en slik. 30 kvm? 35 kvm? 40 kvm?

Hvis du legger til "for meg/oss" etter ordet best; blir pollen mindre "håpløs" da?

Nei, absolutt ikke! Du burde skamme deg som tillater deg å legge ut en poll om noe som etter mitt syn burde være helt klart og åpenbart for alle og enhver som idet hele tatt er opptatt av båt og sånn som denne sommeren kommer til å bli med sol og bading, og ja, hvem vet, kanskje også badetemperatur i vannet på disse nordlige breddegrader. Og det skal jeg bare ha sagt, at hadde det ikke vært for sommeren i Norge så hadde jeg flyttet!

God sommer!

Rullestor på den lille jolla mi? :lol:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har rullemast og masta ligger nede nå. Noen som har stalltips til hva jeg bør gå over/smøre oppe i toppen av masta? Litt vanskelig å se hva som gjemmer seg inni der men virker jo bare som en enkel form for svivel. Er en Selden Furlin rullemast.

Nei, absolutt ikke! Du burde skamme deg som tillater deg å legge ut en poll om noe som etter mitt syn burde være helt klart og åpenbart for alle og enhver som idet hele tatt er opptatt av båt og sånn som denne sommeren kommer til å bli med sol og bading,

:sailing:

:lol: SE MOUCHE . jeg kan sitere.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Har rullemast og masta ligger nede nå. Noen som har stalltips til hva jeg bør gå over/smøre oppe i toppen av masta? Litt vanskelig å se hva som gjemmer seg inni der men virker jo bare som en enkel form for svivel. Er en Selden Furlin rullemast.

Hva anbefales i manualen fra bavaria? Til mitt furlex rulleforstag fulgte det med en tube med fett til kulelagrene. Ellers står det ingenting om vedlikehold bortsett fra å skylle med ferskvann og smøre disse lagrene.

Hvis bavaria med en forglemmelse ikke la ved manualen, kan denne helt sikkert lastes ned f.eks herfra: http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=...ndnum=915383980

Sprayen som Mulligan anbefaler er helt sikkert perfekt til blokkene i toppen. Er det noen som selger denne i norge?

Noen grunn til å kjøpe alt dette spesielle fettet og sprayene? Ser biltema selger diverse slike produkter til en brøkdel av prisen deriblant teflonspray, PTF-fett osv osv...Ikke at det er den store utgiften men er noe med å slippe å tråle butikker for småting.

Ingen manual til min gamle Bavaria. Lastet vel ned noe fra Selden uten å bli helt klok en gang i tiden men skal ta en ny kikk ny. Takk for linken Jeanneu.

Når det gjelder smøring av f.eks trinser osv i masten....pleier dere plukke dette helt frahverandre for å komme til og smøre opp?

Da er det vel på tide med en oppsummering etter et døgn og 74 stemmer. Det er tydelig at det er mange fornøyde brukere både av rulle- og konvesjonelt storseil. Det er ikke overraskende at det fremdeles finnes flest gammeldagse storseil. Men interessant at prosenten av misfornøyde brukere er større blandt rulleseileiere enn de som har vanlig.

Det ser ut som om motorbåteierene er de som er sikrest på at rullestorseil er veien å gå. Derfor var det jo sjakktrekk av Heitmann å stille ut DS-båtene til jeanneau på sjøen for alle. Disse har rullestorseil som standard og appellerer nok spesielt til de som skal konvertere fra motor til seil. Det gjør også bavariaene som selges oftere med rulleseil enn vanlig.

Selv sverger jeg til normalt seil, men innrømmer at hvis jeg får en 50-foter sier jeg ikke nei takk om den har rulle på storseilet.

Da er det vel på tide med en oppsummering etter et døgn og 74 stemmer. Det er tydelig at det er mange fornøyde brukere både av rulle- og konvesjonelt storseil. Det er ikke overraskende at det fremdeles finnes flest gammeldagse storseil. Men interessant at prosenten av misfornøyde brukere er større blandt rulleseileiere enn de som har vanlig.

Analysen din der du konkluderer med at det var flere misfornøyde brukere blandt rulleseilerne er vel ørlite tynn.

Ellers hadde det vært interessant å vite litt mer om hvilke båtstørrelse stemmegiverne har. Men man kan vel ha en anelse ut fra resultatet.

Akult- Når skal dere hente nybåten?

Skal Lunde båt selge gammlebåten? Den ligget utsatt til når jeg driver seilskole 4m vekke :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Analysen din der du konkluderer med at det var flere misfornøyde brukere blandt rulleseilerne er vel ørlite tynn.

Ellers hadde det vært interessant å vite litt mer om hvilke båtstørrelse stemmegiverne har. Men man kan vel ha en anelse ut fra resultatet.

Innrømmer at det vitenskapelige grunnlaget for konklusjonen kan være mer enn en anelse tynn, men tendensen er der. For min egen del tror jeg ikke at konvesjonelt storseil er noe problem å håndtere på båter opptil 50 fot forutsatt at båten er utstyrt med skikkelige vinsjer og ordentlige mastesleider. Mitt eget seil er 45 kvm og jeg drar det opp for hånd i lite vind. Er enig i at rulleseil blir mer aktuelt jo større båten er.

Har du valgt rulleseil på 44-foteren?

Ja den har rulleseil. Jeg er ikke sikker på storseilets areal alene, men toalt seilareal er ca. 112 m2.

Jeg tror mye av diskusjonene blandt seilerne er koblet opp mot bruksmønsteret. Det leser jeg til å være temmelig forskjellig. Man kan ha stor glede av å seile uten at nakkehårene reiser seg - selv om en annen båt siger avgårde litt fortere. Hadde jeg hatt det så travelt, så hadde jeg ikke valgt seilbåt.

Edited by Akult (see edit history)

112m2 på et 44 foter er ganske mye. Den er nok ikke av de tregeste. Vi vurderte også denne båten da vi skulle skifte. Det er en fin bobåt med kurante seilegenskaper.

Akk ja, meningene er gjerne like mange som båtene. Jeg foretrekker vanlig storseil, men er båten over en viss størrelse setter jeg stor pris på en motorisert fallvinsj. Motorisert vinsj er såpass mye billigere en rullestor at mellomlegget gir mulighet for et brukbart barskap.