Jump to content

Rulle- eller konvesjonelt storseil

Sun Flyer

136 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Saken er jo at både rull og lazy bag er ekstrautstyr på bavaria. På jeanneau/beneteau er lazybag standard og rull ekstra. På bav må du betale for lazybagen og derfor blir differansen opp til rullestor ganske liten og rulleseilet fremstår som mest for pengene. Så Akult har sikkert rett i at summen av lazybag og el-winsj er høyere en rullemasten. Men dette gjelder ikke nødvendigvis for andre merker. Husk også at et rullestorseil med lange spiler og ordentlig akterlik er veldig dyrt å kjøpe seperat. Så det lønner seg nok å velge de gode seilene på ekstrautstyrslisten hvis man er interessert i den slags.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Joda, ser det. Og det er bra.

Men jeg vil gjerne bruke seilet til noe mer enn bare å heise det.

Med rulle så mister jeg muligheten til å flate/dype seilet vha undervanta.

Jeg mister muligheten til å ta litt motor ut av seilet vha akterstaget.

Og jeg får vekt der jeg ikke vil ha den.

Og som jeg sier er det ikkeno problem for meg å heise 30 kvm. fullspiler for hånd. Og jeg berger den langt raskere enn en med rull.

Og det mener jeg er gode argumenter.

Så får jeg heller leve med å bli kalt misunnelig, ute etter å ødelegge og hva det nå heter alt sammen.

dette var en talentløs poll med håpløse "alternativer" etter mitt syn.... ordet "Best" er ikke akkurat det jeg finner naturlig å bruke

Sydvesten:

Skyter du ikke litt raskt fra hofta, når du omtaler Jeanneaus initiativ til denne tråden som "talentløs" og "håpløs"?

Mener du at du med dette uttaler deg "i taktfull respekt for andre medlemmer"?

Selv om du åpenbart personlig lider av en noe snever anvendelse av superlativ til adjektivet god, enn hva som ellers er innarbeidet  i norsk språk, så er det vel ikke nødvendig å være så nedlatende overfor andres måter å se ting på?

Har seilt både med masterull og vanlig, men krever slab reef m. reveliner til cockpit og lazyjacks m.h.t gjennomgående spiler eller ikk er jeg ikke sikker. Seilemessig er det enorm forskjell - vanlig storseil er mye bedre speislt på bidevind enn rull.

Har man lazy jacks og alle liner til cockpit er det håndetringsmessigliten forskjell etter min mening, bortsett fra at det er litt mer fysisk jobb når seilet skal settes (stor nok vinsj og/eller el. vinsj løser det). Sikkerhetsmessig blir gjerne rulleseil ankalget for å kunne sette seg fast. Har sett det har skjedd med en nabobåt i en havn - dvs. de hadde fått seilet halvveis inn før det satte seg fast, og de strevde med å få det løs. De fikk det ut igjen før det ble rullet helt inn. Rull kan vissnok være følsomt for hvor horisontalt du plasserer bom'en før du ruller, hvis man f.eks. har slakket for mye på bomløfteren og/eller ikke har rodkick kan det muligens bli problemer fordi seilet bretter seg (?)

Jeannau: Siden du også har med motorbåteiere i din undersøkelse justerer du vel for hvor mange av disse som i utgangspunktet som gidder å lese en tråd med seil i headingen?

Sikkerhetsmessig blir gjerne rulleseil anklaget for å kunne sette seg fast.

Har nylig sett to eksempler i havna. Så ikke det minste festlig ut. Mulig det skjer mer sjelden under seil enn under av/pårulling ved sesongstart. Men for de av oss som seiler en del alene, er ikke et kilt seil noen ønskedrøm akkurat.

Men rullestor har sine fordeler.

Vurderer selv lazybag for å forenkle seilsettingen. Men mange av dem dekker ikke hele seilet. Å la fallhjørnet og mastelik stå hele sesongen udekket i sola, virker ikke som noen gjennomtenkt løsning.

Noen som hvem hvem som leverer fullgod vare?

Espen Aker laget lazybag til meg.

Dekker hele seilet. Svært gjennomtenkt sak med gjennomføringer for reveliner. Den har en ekstra duk som går foran masta og festes med glidelås. Jeg har løsfoter, så bagen sitter i likrenna på bommen.

Jeg tar av fallet når seilet er nede.

Når høsten kommer, tar jeg med meg seilet hjem liggende i bagen.

Sydvesten:

Skyter du ikke litt raskt fra hofta, når du omtaler Jeanneaus initiativ til denne tråden som "talentløs" og "håpløs"?

Jeg og sydvesten er brukbare venner som faktisk har seilt sammen. Derfor er toleransen for sleivspark ganske høy oss imellom.

Jeannau: Siden du også har med motorbåteiere i din undersøkelse justerer du vel for hvor mange av disse som i utgangspunktet som gidder å lese en tråd med seil i headingen?

Syns undersøkelsen gir brukbar oversikt over populariteten til de forskjellige løsningene. De som mener det er hipp som happ velger sikkert barskapsvaret. Det at såpass mange motorbåtfolk gidder å svare i en seiltråd ser jeg på som positivt. Innrømmer at jeg selv ikke gidder å lese så mange rene motorbåt-tråder.

Vurderer selv lazybag for å forenkle seilsettingen. Men mange av dem dekker ikke hele seilet. Å la fallhjørnet og mastelik stå hele sesongen udekket i sola, virker ikke som noen gjennomtenkt løsning.

Noen som hvem hvem som leverer fullgod vare?

Vår sf 40 hadde vanlig storseiltrekk de to første sesongene før vi kjøpte lazybagen. Seilet er nå utrolig enkelt å berge, men litt vanskeligere å heise. Dette på grunn av at vi må sikte mellom trådene når vi skal heise. Vi valgte Elvstrøm's bag. Den dekker hele seilet samtidig som den har pustende matriale nederst i posen. Dette gjør at seilet mitt som er montert hele året enda ikke har fått muggflekker. Anbefales.

Jeg og sydvesten er brukbare venner som faktisk har seilt sammen. Derfor er toleransen for sleivspark ganske høy oss imellom.

:yesnod::yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

...Derfor er toleransen for sleivspark ganske høy oss imellom.
Resten av verden vet ikke at dere har "kaniner sammen" og da synes jeg nok at Sydvestens kommentar var en smule krass tatt i betraktning at pollen var rimelig grei etter mitt hode, har jo de mest aktuelle alternativene på plass... En må jo svare ut fra egne meninger og ikke etter hva en tror at resten av verden liker...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det med lazyjack stiller også spørsmålet; hvor høyt og hvor på masten skal "utgangs" linen festes??

På min Comfortina var min lazyjack fullstendig mislykket det første året som jeg festet de i midt ute på salingshornene (i den lille bøylen for flaggline el.)

Vinkelen ble for dårlig, spiler og seil bare hektet seg fast. Comfortina`n (sikkert andre 7/8 rigger også) har bare et sett med salingshorn på en meget høy brøkdelsmast. Derfor er salingene langt nede på masta.

Etterhvert fikk jeg poppet nye fester ca. 3 meter lenger opp, og nå fungerer det helt topp.

Hvor fester dere andre de?

Hvordan har du Mulligan løst det? ..vi har jo lik båt, riktignok fransk kontra svensk rigg?

Mvh.

Barsk II :flag_sw::sailing::flag_sw:

Mnja. på min slanke, høye, franske rigg har jeg blokkene til lazybag'en rett under festene til toppvant. Disse linene går ned til et kryssholt på fremkant av masta. Når denne lina henger fritt, senkes spilene på bag'en nesten ned til bommen og linene trekkes ut til enden av salingshorna ved hjelp av bungeecord. Nå kan jeg hive opp seilet med liten sjanse for at spilene hekter seg. Slik henger det også under seilas.

Når jeg skal ha seilet ned, teiter jeg linene ganske hardt, og lar bare fallet gå. Seilet bretter seg nå pent oppe i bag'en. Litt risting i bag'en, og glidelåsen kan trekkes igjen. Synes egentlig det funker helt framifrå.

Resten av verden vet ikke at dere har "kaniner sammen" og da synes jeg nok at Sydvestens kommentar var en smule krass tatt i betraktning at pollen var rimelig grei etter mitt hode, har jo de mest aktuelle alternativene på plass...

Han fikk nok bare et lite snev av "bavariaeier-som-går-i-svart-med-en-gang-noen-antyder-å-stille-spørsmålstegn-ved-lundebåts-anbefalinger" syken. Dette er helt normalt for Sydvesten...

Hvor fester dere andre de?

Elvstrøm anbefaler at man går ganske høyt opp. Ca 60-70% av avstanden fra bommen til mastetoppen.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Dette er helt normalt for Sydvesten...
:yesnod::lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Er så enig så enig, dette var en talentløs poll med håpløse "alternativer" etter mitt syn....
Han fikk nok bare et lite snev av "bavariaeier-som-går-i-svart-..." syken. Dette er helt normalt for Sydvesten...

Jeg skjønner hva du mener, jeanneau. Denne lille innsikten i språkbruken i dette vennskapet, inkludert din offentlige informasjon om ditt mannskaps mentale helsetilstand, har jo en viss underholdningsverdi for oss andre lesere av denne tråden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...