Jump to content

Rulle- eller konvesjonelt storseil

Sun Flyer

136 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Satt i går og så på en Bavaria39 Cruiser med rullestorseil som la utpå. De prøvde å få ut storseilet, men det hadde kilt seg. To stykker i båten som begge er seilvante, og de holdt på i en halv time før de ga opp å få det ut, men fikk tilslutt rullet det inn. Deretter rullet de ut genoan og seilte avgårde. For meg som så dette i kikkert på forholdsvis nært hold så så det ut som seilet hadde kilt seg fast ca 2/3 oppe i masta. Det var solskinn og deilig vær med kun en meget svak bris, men tenker med gru på hva man gjør den dagen det blåser "hatter og høy" og man ikke får inn storseilet! :eek:

Det enkle er ofte det beste!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Rullestor gikk treigt ut hos meg også. Dette skyldes stort sett egne feil. Lå i strømstad med seilene oppe i går, fikk strammet seilet ca 7 cm. Årsaken er at det ikke er winch på masten. Jeg har tredd det bak og bruker nå genoa-winchen.

Riggingen gikk litt fort og vi var 2 som dro seilet opp for hånd. Knute i bommen og sto på fallet. Men det er ikke nok.

Nå er det enkelt og fungerer prikkfritt.

Vi sees!

Hei!

Jeg er en av de fem som har rulemast som vil ha konvensjonell neste gang. Grunnen er enkel: Jeg har utviklet meg som seiler, og har høyere ambisjoner enn jeg hadde i 2003 når jeg kjøpte båten. Trimbarheten er bedre med et vanlig spilet storseil - derfor kjøper jeg båt med det neste gang. Har ikke noe med at jeg er missfornøyd med rullemasten - den er suveren og fungerer som den skal og gir meg de fordeler den er ment å gi!

SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...