Jump to content

Yanmar 4jh-HTE - dieselpumpe og turbospørsmål

Ludde30

Recommended Posts

Jeg har et motorproblem på min Yanmar 4JH-HTE og det er at det lekker diesel inn i motoren. Bytta fødepumpa i fjor, men problemet har vedvart, så da er det bare dieselpumpa som kan være synderen. Samtidig er turboen antakelig nedsotet, da motoren inntil i fjor (da byttet jeg propellanlegg) har gått altfor tungt. Jeg var innom en Yanmar-kar i dag for å sjekke ut hva det kan koste å få fikset disse tingene, og da fikk jeg bortimot bakoversveis. Antydningen var mellom kr. 30000 og 50000. Hinsides mye penger å bruke på en 15 år gammel motor, som ikke har gått allverden heller.

Dieselpumpa må jeg finne en som kan overhale til en skapelig pris. Den saken er grei. Tar gjerne anbefalinger på hvem som gjør dette i Vestfold.

Turboen derimot, har jeg strengt tatt ikke bruk for engang. Jeg vet jo at samme motor ble levert uten turbo, så spørsmålet er om det er mulig å fjerne hele greia? Om jeg har 66 hk eller 50 hk spiller ingen trille. Spørsmålet er altså om det er mulig?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Hei sann det var jo surt :nonod: Pumpa di ville jeg levert til vestfold elektrodiesel i tønsberg. De kan sakene sine og er yanmar forhandler. Når det gjelder turboen så trenger den sikkert en god rens (dette kan utføres selv HVIS man vet hva man gjør) og fjerne turboen vil medføre at motoren vil få altfor mye diesel i forhold til luft..MYE røyk.. dette burde du ikke gjøre da din motor ikke er konstruert for og gå uten turbo.. Lykke til :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ja det er litt surt, og du har sikkert rett i at det bare kludrer til ting å forsøke å fjerne turboen. Å rense turboen skikkelig er jo selvsagt en opsjon, men det er vel bare den ene siden som jeg lett kommer til? Full rens krever vel demontering av hele shiten? Fint om noen med erfaring i rens av turboer kan si litt om det.

Vær tolmodig og sjekk litt rundt. Har samme motor, der jeg konstaterte lekkasje i oljekjøler i fjor. Var i kontakt med to Yanmarforhandlere som foreslo å bytte motor istedet (de så ikke på motoren engang). Jeg er ikke motorkyndig, men mente at det ville være for omfattende tiltak å bytte motor. Bestilte deler for 8-9 000,- og klarte å bytte alt selv. Båten ble satt ut i mars og alt fungerer!!!

Kontakt mindre dieselverksteder for råd - de billigste og beste rådene kommer ikke alltid fra Yanmarforhandlere!!!

Edited by Metrosen (see edit history)
Kontakt mindre dieselverksteder for råd - de billigste og beste rådene kommer ikke alltid fra Yanmarforhandlere!!!

Akkurat det tror jeg du har helt rett i. Er derfor på jakt etter en frittstående mekaniker, som har sans for å reparere ting. I dag har jeg inntrykk at "det-er-bare-å-bytte"-ånden er i ferd med å ta helt over.

Tønsberg elektrodiesel er spesialister på nettopp og reparere pumper.. de ble først yanmar forhandler for 2 år siden.. det de gutta ikke kan om pumper er ikke vert og vite. Ang og rense turbo kan dette gjøres etter turbowash metoden..

1. Ta en ketchup flaske og fyll på med lunkent zalo vann :eek: ja zalo :yesnod: ca 2 dl.

2. Kjør motor driftsvarm og kjør på 95 % belastning ca 3300 -3400 rpm tilfør zalo vannet inn i turboen (Husk den skal suge det i seg.. Hold flasken ca 5 cm fra innsuget og trykk forsiktig.. da ser du den suger det inn..) KJør på samme belastning i ca 3 min etter behandling.. Gjenta så behandlingen 2-3 ganger til med kun LUNKENT vann.. Jeg sakl love deg at motoren kommer til og ryke svart og det som verre er.. men etter behandling så skal det være rent. og ladetrykk skal være på topp :flag: Dette er en bhendling som yanmar anbefaller ca hver 50 time hvis motor går mye på lavt turtall.

Merk deg at disse motorene aldrig skal gå på turtall under ca 2300 mer enn en time uten og da kjøre min 15 min med fullt pådrag for og fjerne sot som legger seg i turbo. Lykke til :flag:

Se her ja. Det var manualen sin det. Veldig greit å få servert oppskriften på den måten :smiley:

Du får rette en velfortjent takk til Lars H. her på forumet. Mener det er han som tok scannejobben.

fjerne turboen vil medføre at motoren vil få altfor mye diesel i forhold til luft..MYE røyk.. dette burde du ikke gjøre da din motor ikke er konstruert for og gå uten turbo.. Lykke til :flag:

Tja, samme motor blir jo levert uten turbo, å det betyr vel at det er mulig å justere dieselpumpa til nivået den turbofrie motoren har?

Skal ikke være påstålig og har ikke skjekket spec på motor.. men turboversjonene har som regel et annet kompresjonsforhold (andre stempler) enn de uten.. ved og fjerne turbo så fikler man med noe som aldrig vil bli bra.. bedre og bytte motor da

Ok. Det er kun på tankestadiet foreløpig, men jeg skal ta å sjekke specs etterhvert :sailing: