FastBoater Startet 28.April.2008 Del på Facebook Startet 28.April.2008 Hei jeg har tittet litt rundt på nettet men finner ikke info noen som kan si meg åssen jeg kan montere dump ventil på en 190 yanmar? Mvh FastBoater Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Dump ventil .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Du må først lage til en mekanisk anretning for å skape vakuum i innsugsmanifolen når du slipper gassen. Normalt har ikke dieselmotorer gass spjeld, så da lager du først et slikt spjeld. Så må du lage en rørstuss inn i trykksiden etter turboen hvor du kan evakuere ladetrykket. Denne røren kobles da til dumpventilen. Så kobler du til en tynn slange fra innsuget og inn på den tynne rørstussen på dumpventilen. Når du nå har kastet bort tid og penger på dette, så prøver du båten en tur og finner ut at det ikke hadde noe for seg. Hvis du nå er sta og vil ha dette til å virke, så begynner du å bygge om girkassen slik at du får fire eller fem gir forover. Så er det en fordel å bygge om gasshendelen slik at du får gasset og girt fort nok, for det er ellers lite nytte i en dumpventil. Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 noe ann tuning jeg kan få til denne motoren da`? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Vil du ha større effekt så er det bare å øke turbotrykket og kjøre på mer drivstoff. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 ja det vet jeg og skal gjøres før juni men et eller annet duppetditter? Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Ingen som hvet om noe? Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Hva tror dere om powerfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Nyskjerrig på båten din?? inter 770 snekke?? Hva er betgnelsen på motoren din?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Når du nå har kastet bort tid og penger på dette, så prøver du båten en tur og finner ut at det ikke hadde noe for seg.Hvis du nå er sta og vil ha dette til å virke, så begynner du å bygge om girkassen slik at du får fire eller fem gir forover. Så er det en fordel å bygge om gasshendelen slik at du får gasset og girt fort nok, for det er ellers lite nytte i en dumpventil. Godt sagt.. Men litt bedre forklaring er jo kansje på sin plass. En dumpventil øker ikke effekten på motoren. Poenget er at når man slipper gassen i en bil så stenges spjeldet på innsuget. Da jobber turboen mot veggen (spjeldet) og taper turtall. Med en dumpventil så lar man turboen blåse mot atmosfære, altså ut i det fri. Turboen taper ikke så mye turtall og man får kreftene tilbake hurtigere når man trør gassen i bunn igjen etter at man har skiftet gir. Konklusjonen er da helt klar, man trenger ikke dumpventil i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 19.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 hva tror dere? hvor mange kg tror dere vi lasta på bauen i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) nå har vel ikke en dieselmotor gass-spjeld slik som en bensinmotor (slik som Ole Petter skriver). så dermed er jo dumpventil på dieselmotorer lite matnyttig uansett båt eller bil Redigert 19.Mai.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
FastBoater Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Powerfilter da? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 nei powerfilter vil ikke hjelpe deg med mindre der er et vanlig bilfilter der fra før. å ta bort hele filterstellet er det beste , og kansje montere ett gitter . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 nei powerfilter vil ikke hjelpe deg med mindre ..... Personlig blir jeg veldig mistenksom når et produkt markedsføres med navn som power…. Turbo….. osv. Hvem er målgruppen for produktet når man setter slike navn på dem? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 bilbruk. antagelig på grunn av at i biler er det opprinnlig mye tettere filter pga støv som er langs veiene. .hadde faktisk selv borrelåssko som het turbo når jeg var 6 år gammel.. tøft da men , mister litt effekt etterhvert som årene går.. lurer litt på hvorfor fairlane har en båt som heter turbo? er det ikke en 36 foter . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Gilette Mach3 Turbo.. her går barberinga med overlydsfart, og med turbo i tillegg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hydrox Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 å ta bort hele filterstellet er det beste , og kansje montere ett gitter . Ta ikke vekk luftfilter på en maskin. Selv om vi ferdes på sjøen så er det støv og partikler i luften som suges inn. Støv i fra reimene på motoren kan være et eksempel. Den slags fremmedlegemer i forbrenningen kan føre til glasserte sylidervegger og det er noe vi ikke ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Nå er vel en stor del av de motorene vi finner i fritidsbåter ikke utstyrt med luftfilter i det hele tatt, uten at de pleier å ta skade av dette. Så noe kjempeproblem tror jeg ikke man får om man fjerner filteret. Jeg for min del har ennå ikke hatt båtmotor med filter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Noflow Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 er du så opptatt av rask båt kan du jo kanskje kjøpe deg en speedbåt? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Ta ikke vekk luftfilter på en maskin. Selv om vi ferdes på sjøen så er det støv og partikler i luften som suges inn. Støv i fra reimene på motoren kan være et eksempel. Den slags fremmedlegemer i forbrenningen kan føre til glasserte sylidervegger og det er noe vi ikke ønsker. nå var det for å få best effekt som trådstarter hadde ønske om ,jeg svarte i henhold til. men noe kjempeproblem med reimstøv som glaserer sylinderveggene vil man ikke få selv om man fjerner filteret. men ser at det er ønskelig å fjerne partikkelinnholdet i luften motoren gisper i seg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
FastBoater Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 er jo mye gøyere med denne når jeg kjører fra en 10 fots whit på litt over halv speed Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 skjønner... kanskje chipping funker, vet ikke hvordan det er med den motoren jeg. hva fart får du på fullt da? Sitér dette innlegget Link to post
FastBoater Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 hvet ikke på runt 2000 omdreininger fikk jeg 18 knop tror jeg målt med radar men den gamle motoren skrudde vi bare opp dette skal gjøres her og kansje 60hk på muslingen før helga:D Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Oi Oi Oi..... poppoff BS Bildeler Dumpvalve for Diesel Fiskebåtracing... Mye skal en se og høre før en dør. Diesel tuning er et stort kapittel. Begynn med å justere opp dieselpumpa. da får du mere eksos som snurrer turboen fortere. Juster Wastegaten så du får noe høyere ladetrykk. Følg med på eksostemperaturen da stempel smelter ved for høy temp (normalt over 750 grader). Monter på en diesel kjøler ved vannintaket. Kald diesel gir mye mere effekt en varm diesel. På yanmaren min en 6LP-STZE så er det kjøler på diesel returen allerede og det er en fordel da returdieselen er varm og blir ført tilbake til tank. Demonter manifolder og finn fram roternde luftfil. Fjern alle grader du finner og avrund hjørner. ta gjerne å gjør ale kanaler større slik at luften får bedre plass igjennom kanalene. ikke poler overflatene innvendig da en ruglete overflate lager en luftsmørende(vortex) effekt så lufta glir lettere over. Pass på at motoren får puste skikkelig. Lag kanaler så frisk kald luft kommer rett til innsuget på turboen. Hvis motoren bare puster varm motorromsluft så mister du mye effekt der. Lag en skikelig eksos så ikke eksosen blir bremset på vei ut. Når du har gjort alt dette så kan du begynne på topplokket og porte dette og gjerne sette inn større ventiler hvis det er plass. Vanninjektion er jo også noe å tenke på. Bs Bildeler vanninnsprøytning Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.