Jump to content

Jabsco septikkpumpe går, men tømmer ikke tanken

Prinsessen

Recommended Posts

Hei, jeg trenger råd. Septikkpumpensmotor går, men den tømmer ikke tanken

Jeg har en Jabsco septikkpumpe som jeg nå har åpnet og gått i gjennon to ganger uten å finne noe galt.

Septikktanken er nå full med frostveske, men jeg får ikke pumpet det ut. har sjekket at det ikke er noe som stenger for røret som går ned til tanken. Har noen noe forslag til hva det kan være- På forhånd takk ;-)

Jeg har opplevd det to ganger med tilsvarende Jabsco pumpe. Da var det kommet en mikroskopisk sprekk i plastdekselet rundt impelleren som gjorde at den trakk luft.

Leverandør hevdet det måtte være frost, men båten hadde begge ganger ligget frostfritt med tømt pumpe. Heller imidlertid til at dette kan være et problem med disse....

Det vanligste årsaken er at det står / har kommet luft oppi puma .

På kloakkpumer som oppererer med lavt nivå i tanken slik att den kan dra til seg luft kan det være lurt å bore på ett lite ca 2mm hull på pumpa over skovlene ,høgt oppe på pumpedelen av pumpa, det kan vere lurt å snakke med leverandøeren om dette .

Dette gjelder alle kloakkpumper som kan dra luft eller får luft etter rengjøring , vinteropplag etc og det behøver ikke hvere noe feil med pumpa om dette oppstår.

Har vært borte i det samme, pumpa klarte ikke å bygge opp nok vakuum til at den fikk tak. Jeg løste det med å pøse på med mere vann inn i tanken til det stod opp i slangen mot pumpa, da fikk den tak og hele tanken ble tømt.

Er jo vært ett forsøk så lenge det kun er frostvæske du har i, men ville vært litt forsiktig om den var full av drit :)

Håller med AustAgder.

Med en lite sliten impeller och med pumpen över tanknivån så kan det vara svårt att få pumpen att suga. Ibland har det hjälpt att samtidigt spola i toaletten så att det blir lite mindre undertryck i sugledningen till pumpen, eller så kan man ju spä pumpen med lite vatten eller såpa på impellern. Har den väl kommit igång brukar den klara resten av säsongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...