Jump to content

Montere elektrisk stopp på diesel

flipflap

Recommended Posts

Hei!

Jeg har planer om å montere elektrisk stopp på en diesel motor, problemet er at den stoppes ved å dra gass-hendelen tilbake. Hadde jeg satt en solenoid bak den ville stemplet på solenoiden blitt trukket ut når man gir gass. Se for meg å bruke noe som dette: http://www.elfa.se/images/highres/h5028.jpg

Noen som har noen glupe forslag her? Kunne jo laget ett rør og noe opplegg for å unngå at stempel blir trukket ut, men ser for meg at det finnes enklere løsninger.

Dette er en relativt gammel 3syl. volvo penta.

mvh

Filip

Den må isåfall kobles enten slik at den er aktiv når "tenning" er på, eller at du kan aktivere den midlertidig når du skal stoppe, omtrent som den du har i dag.

Kun 10mm slaglengde ved 0.6N, er det nok?

Har planer om noe lignende, men tenkte å bruke innslagsrelé fra starter eller solenoid for bagasjerum.

10mm burde holde.

Tenkte å montere en moment bryter for å styre den. Som man må trykke på for å stoppe motor.

Har tenkt på servo fra sentrallås jeg også, men vet ikke hvor lenge disse vil overleve i båt. Er motor for bakluke anderledes? Vet ikke om jeg har sett noen slike.

Edited by flipflap (see edit history)

Har montert en solenoid fra startmotor som aktiviseres med en trykknapp. Den er festet til stopphendel på motor med en kraftig fjær. Dette har virket fint i over 10 år. Solenoiden trekker en del strøm, 35 A, men det er jo bare et kort øyeblikk.

En vanlig roterende (ikke pendlende) pussermotor fra en bil fungerer utmerket dersom man henger en fjær i mellom og lar den gå på selvparkering slik at den bare går en omdreining av gangen.

Hvorfor legge så mye arbeid ned i å bli kvitt stoppwiren? Jeg hadde stoppwire på den gamle motoren og syntes det var helt OK. Den nye har magnetbryter, så den stopper når man slår av tenningen. Funker helt fint det også, men noen stor forskjell synes jeg ikke det er. vil nesten påstå at stoppwire er et enklere og sikrere system, mindre elektrisk som kan svikte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er veldig vanskelig å trekke stop kabelen på en ordentlig måte i denne båten, er veldig mange svinger fram til ett fornuftig sted å montere den. Er stop kabel montert i den nå....

• 2 weeks later...

Hei du!

Husker ikke i farten hvor lang vandring det var, men jeg løste det ved å tilpasse festepunktet litt lengre inn på stopparmen på dieselpumpa. Dette for å få nøyaktig utslag på armen i forhold til vandringen på solenoiden.

Selvfølgelig ikke noe problem for meg å sjekke hva vandringen er, men det får jeg ikke gjort før til helgen (sitter i båten til en kompis).

Gi meg beskjed hvis du vil ha mere mål.

(Send en IM)

Shaloom

Edited by shaloom (see edit history)