flipflap Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 Hei! Jeg har planer om å montere elektrisk stopp på en diesel motor, problemet er at den stoppes ved å dra gass-hendelen tilbake. Hadde jeg satt en solenoid bak den ville stemplet på solenoiden blitt trukket ut når man gir gass. Se for meg å bruke noe som dette: http://www.elfa.se/images/highres/h5028.jpg Noen som har noen glupe forslag her? Kunne jo laget ett rør og noe opplegg for å unngå at stempel blir trukket ut, men ser for meg at det finnes enklere løsninger. Dette er en relativt gammel 3syl. volvo penta. mvh Filip Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Den må isåfall kobles enten slik at den er aktiv når "tenning" er på, eller at du kan aktivere den midlertidig når du skal stoppe, omtrent som den du har i dag. Kun 10mm slaglengde ved 0.6N, er det nok? Har planer om noe lignende, men tenkte å bruke innslagsrelé fra starter eller solenoid for bagasjerum. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) 10mm burde holde. Tenkte å montere en moment bryter for å styre den. Som man må trykke på for å stoppe motor. Har tenkt på servo fra sentrallås jeg også, men vet ikke hvor lenge disse vil overleve i båt. Er motor for bakluke anderledes? Vet ikke om jeg har sett noen slike. Redigert 29.April.2008 av flipflap (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Har montert en solenoid fra startmotor som aktiviseres med en trykknapp. Den er festet til stopphendel på motor med en kraftig fjær. Dette har virket fint i over 10 år. Solenoiden trekker en del strøm, 35 A, men det er jo bare et kort øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Vet du ca. hvor lang vandring startmotor solenoiden har? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det er forskjellige typer. Den jeg valgte hadde litt for lang vandring og dette løste jeg med å sette på en fjær mellom den og hendelen. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 For lang ja... Det tror jeg ikke det kan bli i mitt tilfelle :) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Da kan du sikkert skjøte på den. Se om du finner en defekt starter, det er sjelden denne delen av solenoiden er defekt. Men det kan hende du må gjøre den ren innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Man må vel uansett ha en fjær imellom, aksjonen på ett innslagsrelé er ganske brutal... Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Her finnes en hel haug med magneter og mye annet snacks. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
TMe Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 En vanlig roterende (ikke pendlende) pussermotor fra en bil fungerer utmerket dersom man henger en fjær i mellom og lar den gå på selvparkering slik at den bare går en omdreining av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hvorfor legge så mye arbeid ned i å bli kvitt stoppwiren? Jeg hadde stoppwire på den gamle motoren og syntes det var helt OK. Den nye har magnetbryter, så den stopper når man slår av tenningen. Funker helt fint det også, men noen stor forskjell synes jeg ikke det er. vil nesten påstå at stoppwire er et enklere og sikrere system, mindre elektrisk som kan svikte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Veldig godt poeng Index. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Er veldig vanskelig å trekke stop kabelen på en ordentlig måte i denne båten, er veldig mange svinger fram til ett fornuftig sted å montere den. Er stop kabel montert i den nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Hallo! Monterte denne på en MD21 for 7-8 år siden. Fungerer perfekt den dag i dag. http://www.bilekstra.no/?ItemId=4036 Mvh. Shaloom Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Genialt, kunne du anslått hvor lang vandring den har? Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Hei du! Husker ikke i farten hvor lang vandring det var, men jeg løste det ved å tilpasse festepunktet litt lengre inn på stopparmen på dieselpumpa. Dette for å få nøyaktig utslag på armen i forhold til vandringen på solenoiden. Selvfølgelig ikke noe problem for meg å sjekke hva vandringen er, men det får jeg ikke gjort før til helgen (sitter i båten til en kompis). Gi meg beskjed hvis du vil ha mere mål. (Send en IM) Shaloom Redigert 13.Mai.2008 av shaloom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.