Jump to content

Montere ny kontrollboks til eldre VP 130 hk..

Knaggen

Recommended Posts

Den gamle kontrollboksen er slarkete og virker unøyaktig i giringa..(går ut fra at det kontrollboksen som er problemet??)

Hva anbefales å bytte til? Har kikket på en Ultraflex B301CR, alternativt B65 - kan disse benyttes?

Er det forholdsvis enkelt å skifte dette selv?

Mvh.

Jan Åge H.

De fleste kontroll boksene er universale og kan brukes på de fleste motorer. Du må bare passe på å få rett lengde på wire og rett tilkobling på wire mot motor og drev.

Selv byttet jeg i fjor ut en orginal Mer Quick Silver 3000 med en Teleflex. Kjøpte min fra USA på en nettbutikk.

Jeg skiftet av samme årsak som du, den gamle var slitt og klusset det til med giringa. Med ny kontrollboks ble giringa en drøm.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

De fleste kontroll boksene er universale og kan brukes på de fleste motorer. Du må bare passe på å få rett lengde på wire og rett tilkobling på wire mot motor og drev.

Takk for svar - men MÅ jeg bytte wire? Den gamle kan benyttes etter hva jeg har forstått..

Mvh.

Jan Åge H.

Hvis den gamle wiren din er i ok stand kan du beholde den. Sannsynligheten for at det passer er ganske stor. Jeg byttet nå i vinter til Ultraflex B103, og kunne benytte de gamle wirene. Måtte bare bytte til innfestingen som fulgte kontrollboksen. Om det virker vet jeg ikke før i neste uke da jeg setter ut :crazy:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Takk for svar - men MÅ jeg bytte wire? Den gamle kan benyttes etter hva jeg har forstått..

Ofte er gamle trege wire en av grunnene til at kontroll boksen ikke fungerer som den skal så det er nok en fordel å bytte.

Men sjekk om de du har går lett, er de støre eller lugger så bytt.

Hvis den gamle wiren din er i ok stand kan du beholde den. Sannsynligheten for at det passer er ganske stor. Jeg byttet nå i vinter til Ultraflex B103, og kunne benytte de gamle wirene. Måtte bare bytte til innfestingen som fulgte kontrollboksen. Om det virker vet jeg ikke før i neste uke da jeg setter ut :crazy:

Ser ut for meg som den boksen kan passe min båt også - tror muligens jeg skal anskaffe meg en slik å prøve.. Monteringen gikk greit?

Skal sjekke wiren og fester på motor og drev også - takk for tipsa :flag:

Mvh.

Jan Åge H.

Jeg prøvde i mitt tilfelle å smøre opp kontroll boks og wire. Mitt problem var at kontroll boksen ga gass før den hadde fått drevet skikkelig gir. Jeg misstenkte en liten stund at det var feil på konen i drevet.

Byttet hele dritten og giringen gikk som en drøm.

I mitt tilfelle var kontroll boksen utslitt med alt for mye slark. Det er ofte mange plastikkdeler inne i en slik kontrollboks med begrenset levetid.

Edited by SF (see edit history)

Ser ut for meg som den boksen kan passe min båt også - tror muligens jeg skal anskaffe meg en slik å prøve.. Monteringen gikk greit?

Monteringen gikk greit. Sjekk hvordan kablene står før du demonterer den gamle, så vet du om du drar eller dytter giret for å gå forover. Jeg måtte felle inn en liten bit i dashbordet da den nye kontrollboksen er litt smalere enn den gamle. Ellers ren plankekjøring.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly