Jump to content

Forbedring av fartspotensialet med Hempel Glide(selvpolerende) ?

opus

Recommended Posts

Heisan !

VC17 med teflon sverger vel de fleste med regattaambisjoner til, pga mindre friksjon/økt fart. (Hvor mye økning?)

Men ser at Hempel har en selvpolerende med teflon.

1. Noen som vet om forbedringspotensialet/fart til den selvpolerende Hempel Glide(teflon) iforhold til f.eks Hempels Mille selvpolerende?

Prisforskjell?

2. Gjerne en sammenlikning av Hempel Glide med VC17 også?

Tror effekten er mest i seilernes hoder. Vet at flere express-seilere bruker vanlig seajet, men sliper lett over med sandpapir etter at den er tørket. Dette blir også veldig glatt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#
Tror effekten er mest i seilernes hoder. Vet at flere express-seilere bruker vanlig seajet, men sliper lett over med sandpapir etter at den er tørket. Dette blir også veldig glatt.

Når jeg seilte jolle var det to retninger ifht. behandling av bunnen. Den ene var å polere for å få en slett/glatt/blank overflate. Den andre var å vannslipe for å få en mer matt overflate. Når jeg seilte var det den matte vannslipemetoden som vant fram. Teorien var at man skapte en form for mikroturbolens langs flaten, noe som da ga vannet et slags lag av turbolens å "rulle" på. Ved glatt/blank overflate ble da vannet "sugd" mot overflaten og "klistret" seg til den.

Dette var da behandling vi gjorde rett på gelcoaten. Og den praktiske forskjellen var vel mest i hodene våre ja... :crazy:

Men på en større regattabåt, hvor overflaten i vann er relativt stor, vil vel valg av overflatebehandling faktisk ha en del å si.

For optimal effekt skal overflaten ha ett spes. mønster a-la huden på hai. 3-M selges mønstret tape som brukes på friksjonsutsatte steder på fly.

Har et tynt lag med rur, kanskje det gjør litt av samme nytten... :-)

Edited by ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

For optimal effekt skal overflaten ha ett spes. mønster a-la huden på hai.

Har faktisk tenkt litt på dette med "hai-hud" a`la slike drakter som toppsvømmere bruker.

Med VC17 så skal man jo få båten så slett/glatt som mulig.

MEN altså den der Hempel Glide da, kontra Hempel Mille?

Begge er jo selvpolerende, så da går det vel og evt gå over til Glide, selv om man har Mille fra før?

Glide er hardt bunnstoff, noe iallfall jeg aldri ville brukt.

Argumentet er delvis det samme som for V17:Overflaten er glatt og har svært liten friksjon, noe som gir båten meget høy fart.

Beklager, det er visst 2 typer Hempel Glide, (Glide Speed=hardt) jeg tenker på Glide Cruise:

"Glide Cruise , selvpolerende bunnstoff med teflon for ekstra glatt overflate" , sitat fra Flak-katalogen, fått på Malfix.

VC17 er ikke bare litt mer kostbart, men det er jobben med å skrape ned/vekk gammelt selvpolerende bunnstoff som "koster". (endel albuefett :wink: )

Altså, er det noe poeng å gå over til selvpolerende Glide Cruise, når har selvpolerende Mille på seilern nå? (Samme jobben, men kanskje bedre effekt)

Har brukt Hempels Glide Cruise i de 2 sesonger. Tidligere var det Hempels Mille Ultimate. (Blått begge deler)

Begge har vært utmerkete for forhindring av groe. Glide Cruiseren smitter lett av, og sitter litt dårlig. Slites lett av ved mekanisk kontakt.

Vaskes så og si av med kraftig høytrykkspyler, som kanskje er like greit. Der det ble slitt av, grodde det ganske friskt dog...

Fartsforskjell mellom disse? Neglisjerbar, om noe i det hele tatt.

...men nå har jeg brukt særs mye albuefett, og bytter til VC17 jeg også....

så får en evt. se om DET betyr noe. Det ligger nok mest i psyken, men selvpolerende stoff bygger tykke lag over endel år...så...det håper jeg at jeg slipper nå da...

Når det er sagt så er erfaringen så langt at International sine produkter adskillig drøyere enn Hempel (Primer/bunnstoff), så kostnadsforskjellen er nok minimal, og jeg vil hevde i International sin favør...

Hadde jeg hatt ny båt hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde lagt på...er det selvpolerende fra før, vel....da er det MYE jobb å fjerne gammelt stoff. Jeg kommer ALDRI til å gjøre den jobben manuelt igjen.

"...Vaskes så og si av med kraftig høytrykkspyler ..."

"... men selvpolerende stoff bygger tykke lag over endel år..."

Henger dette i hop da? Mener en av fordelene med selvpolerende er at disse ikke bygger tykke lag etter som årene går - forutsatt at man foretar en skikkelig vask av båten før ny stoffing.

Edited by Akult (see edit history)

"så og si" betyr at ikke alt lar seg fjerne. Der det henger igjen blir det litt tykkere for hver gang. Det sitter ekstra godt der det er tykke lag fra før...til slutt blir det ganske tykke lag.

Etter 10 sesonger er det 8-10 mm tykt...noen stoff er verre enn andre. Glide Cruiseren er det beste selvpolerende jeg har vært borti med tanke på bygging. Seajet det verste....

Men de bygger alle sammen